تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 مهر 1395 - 10:08
کد خبر : 7376

دریای بندرعباس قربانی‌ می گیرد

دریای بندرعباس قربانی‌ می گیرد

جارستان-‌دریای بندرعباس هفتمین قربانی خود را در سال جاری گرفت، این روزها کسانی که فکر شنا کردن در ساحل بندرعباس را دارند، خطر عرق شدن در این آب‌ها را نیز باید جدی بگیرند.  ‌در سواحل جنوبی به‌ویژه بندرعباس آمار مرگ‌ومیر ناشی از غرق شدن در ساحل این شهر بسیار پایین بود و مردم این شهر

جارستان-‌دریای بندرعباس هفتمین قربانی خود را در سال جاری گرفت، این روزها کسانی که فکر شنا کردن در ساحل بندرعباس را دارند، خطر عرق شدن در این آب‌ها را نیز باید جدی بگیرند.

 ‌در سواحل جنوبی به‌ویژه بندرعباس آمار مرگ‌ومیر ناشی از غرق شدن در ساحل این شهر بسیار پایین بود و مردم این شهر کمر شاهد عملیات غرق و نجات در ساحل بودند اما در سال جاری طبق آمار شش‌ماهه نخست آتش‌نشانی بندرعباس ۲۴ عملیات امداد و نجات در ساحل بندرعباس صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۴ برابری داشته است.

حسین معاون عملیات آتش‌نشانی شهر بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ‌‌گفت: در شش ماه نخست گذشته در امداد نجات غرق‌شدگی تنها یک مورد وجود داشت که این میزان امسال به ۲۴ مورد افزایش‌یافته است.

وی اضافه کرد: افرادی که وارد دریا می‌شوند اگر می‌خواهند وارد آب‌های عمیق با عمق بیشتر از یک و نیم متر شوند نه‌فقط باید شنا را به‌خوبی بدانند بلکه باید به توان فیزیکی خودشان هم ایمان داشته باشند. چون فن شنا یک بحث است و شنا کردن طولانی در دریا هم بحث دیگری دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که در مناطقی که آب عمیق است یا حتی بیشتر از شانه است، وارد نشوند.

امینی زاده خاطرنشان کرد: دیگر اینکه در مناطق شناخته‌ نشده، شنا نکنند. شاید مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد یا ناگهان زیر پای آن‌ها خالی شود و عمق آب افزایش پیدا کند.

وی افزود: شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست و علاوه بر دانستن فن شنا و داشتن مهارت زیاد، باید ویژگی‌های آب دریا را نیز شناخت. آب‌شور دریا در صورت برخورد با چشم، سوزش چشمی دردناکی ایجاد می‌کند و تمرکز شناگر را کاملاً از بین برده و او را دریافتن مسیر ساحل ناتوان می‌کند.

همه‌ساله عده زیادی از افراد به دلیل ناآشنایی به فنون شنا و یا عدم آشنایی با موقعیت جغرافیایی و وضعیت عمق آب به‌ویژه در آب‌های ناآشنا در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند.

البته نباید فراموش کرد که جریان‌های ساحلی خطرناک‌ترین و خاموش‌ترین قاتلان دریایی هستند. امواج دریا با حرکت به سمت ساحل حجم زیادی از آب را به‌طرف خشکی منتقل می‌کنند. این حجم وسیع آب ‌باید دوباره به داخل دریا برگردد و به همین دلیل، در نقاطی از ساحل به‌صورت تقریباً غیرقابل‌پیش‌بینی، درون آب دریا آبراهه‌هایی به‌طرف دریا ایجاد می‌شود که در آن آب با سرعت زیادی برخلاف جهت امواج (یعنی از سمت ساحل به سمت دریا) جریان پیدا‌می کند.

این جریان‌ها کاملاً از امواج آب متفاوت هستند و به آن‌ها جریان‌های ساحلی، جریان‌های شکافنده (Rip Currents)، یا جریان‌های مرگبار گفته می‌شود که در بسیاری نقاط جهان ، تلفات جانی بسیاری را به بار می‌آورند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان هرمزگان به خبرنگار ایسنا‌، گفت: در پنج ماه نخست سال جاری شش نفر در بندرعباس براثر حادثه غرق‌شدگی جان خود را از دست دانند که سال گذشته این میزان شش نفر در کل استان بوده است.

دکتر میرهادی بابیان اینکه ‌غرق‌شدگی زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری تنفسی به‌وسیله هر نوع مایعی مسدود شوند و یا مایع به داخل ریه و حبابچه‌های آن راه پیدا کند، بیان کرد: قطع تنفس و کمبود اکسیژن اصلی‌ترین علت مرگ در اثر غرق‌شدگی است، اما عوامل دیگری هم به‌غیراز هیپوکسی می‌توانند موجب مرگ شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در موقع شنا کردن و یا بازی در آب عواملی مانند خستگی و ضعف، آشنا نبودن به محیط و آب‌های عمیق، بلد نبودن شنا، تشنج، مصرف داروهای خاص، شیرجه زدن و حوادث ناشی از آن، گرفتگی عضلات، شوک و استرس ناشی از حمله جانوران آبزی، حمله قلبی‌ و زیرآبی رفتن‌های طولانی ممکن است، موجب شوند فرد نتواند برای تنفس به‌راحتی به سطح آب بیاید و آب جلوی دهان و بینی او را بگیرد و غرق‌شدگی اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: با ورود آب به داخل نای، اسپاسم شدید حنجره موجب می‌شود مسیر نای بسته شود تا آب بیشتری وارد ریه نشود؛ اگرچه این اتفاق کمبود اکسیژن و علائم هیپوکسی را هم به دنبال دارد. گاهی هم ممکن است این اسپاسم به وجود نیاید و ورود آب فراوان به ریه‌ها در عمل موجب همان اتفاق می‌شود.

به گزارش ایسنا، گل‌آلود بودن آب‌های ساحلی دریای  بندرعباس موجب می‌شود که حتی با عینک شنا هم نتوان در زیرآب چیز زیادی مشاهده کرد و مثلاً ناحیه کم‌عمق را از عمیق تشخیص داده یا فرد در حال غرق شدن را در زیرآب یافت. فردی که در چنین شرایطی به دام افتد، بسیار دشوار بتواند خود را از مهلکه نجات دهد.

در پایان نباید فراموش کرد که جریان شکافنده الزاماً مختص دریاهای طوفانی و مناطق پرخطر نیست. خیلی وقت‌ها مردم در دریا مشغول شنا کردن بوده‌اند، همه‌چیز عادی و خوشایند به نظر می‌رسیده، اما در همین بین یک نفر در میان جریان شکافنده به‌سادگی و بی‌سروصدا غرق‌شده است.

گزارش از: بهاره بیژنی پور، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.