تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1395 - 10:31
کد خبر : 7283

مقاومت فک خزری در برابر بیماری‌ها کم شد

مقاومت فک خزری در برابر بیماری‌ها کم شد

جارستان-به دلیل آلودگی دریای خزر،سیستم ایمنی فُک‌های خزری ضعیف و مقاومت این حیوان در برابر بیماری‌ها کم شده است. فک خزری یکی از پستانداران کمیاب آب‌زی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن

جارستان-به دلیل آلودگی دریای خزر،سیستم ایمنی فُک‌های خزری ضعیف و مقاومت این حیوان در برابر بیماری‌ها کم شده است.

فک خزری یکی از پستانداران کمیاب آب‌زی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

ساحل‌نشینان شمال به آن سگ آبی می‌گویند.فک‌ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می‌شوند. فک‌ها جانورانی با ارزش‌اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

فک‌ها در تابستان،بهار و پاییز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

فک‌ها با خوردن آبزیان بیمار و ایجاد تعادل در جمعیت آن‌ها، در اکوسیستم دریای خزر نقش مؤثری دارند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا ،شیرازی محقق فک خزری کشور گفت:متأسفانه به دلیل آلودگی دریای خزر،سیستم ایمنی فُک‌های خزری ضعیف و مقاومت این حیوان در برابر بیماری‌ها کم شده است و ما این مورد را در اکثر فک‌هایی که پیدا می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم.

وی در خصوص داروهایی که برای درمان اکثر این فک‌ها استفاده می‌شود،اضافه کرد:اکثر این داروها ایرانی و حتی داروی انسانی است، اما اگر مشکل جدی باشد، دارو از کشور هلند یا سایر کشورها خریداری می‌کنیم.

وی تصریح کرد:این روزها فُک‌هایی که به دام صیادان می‌افتند،مورد توجه عکاسان و خبرنگاران قرار می‌گیرند و قبل از لحظه رهاسازی از تمام حرکات و رفتارشان فیلم و عکس گرفته می‌شود، گویی این فُک‌ها که از تعدادشان هم به دلیل صید بی‌رویه در کشور روسیه روزبه‌روز کاسته می‌شود، سوپراستار دریای خزر هستند.

ایسنا منطقه گیلان،

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.