تاریخ انتشار : یکشنبه 16 شهریور 1399 - 19:05
کد خبر : 72300

تعارض منافع خطرناک است؟ آیا پرداخت هزینه اجاره منزل مسکونی شهردارمصداق تعارض یاتضادمنافع نیست ؟!

تعارض منافع خطرناک است؟ آیا پرداخت هزینه اجاره منزل مسکونی شهردارمصداق تعارض یاتضادمنافع نیست ؟!

جارستان -سرویس شهری ؛وجود منافع و انگیزه‌های مختلف در موجودیت‌ها (انسان، گروه، سازمان، …)، امری طبیعی است، انگیزه‌هایی که موجبات تصمیم‌ها و اقدام‌ها را فراهم می‌کنند؛ همچون انگیزه کار برای کسب درآمد، انگیزه سوال برای یادگیری، و انگیزه رانندگی برای رسیدن به مقصد. اما منافع و انگیزه‌ها به قدری گسترده هستند که گاهی و باز

جارستان -سرویس شهری ؛وجود منافع و انگیزه‌های مختلف در موجودیت‌ها (انسان، گروه، سازمان، …)، امری طبیعی است، انگیزه‌هایی که موجبات تصمیم‌ها و اقدام‌ها را فراهم می‌کنند؛ همچون انگیزه کار برای کسب درآمد، انگیزه سوال برای یادگیری، و انگیزه رانندگی برای رسیدن به مقصد. اما منافع و انگیزه‌ها به قدری گسترده هستند که گاهی و باز بصورت طبیعی، در تعارض با یکدیگر قرار می‌گیرند، تعارضی که منفعت‌های مهم‌تر را تهدید می‌نماید.

🔷تعارض منافع چیست؟

تعارض منافع (Conflict of Interest – COI) به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن، یک فرد یا سازمان با منافع مختلفی مواجه است (مالی، احساسی، خانوادگی، حزبی، ملی، …)، در وضعیتی که هر یک از آن منافع می‌توانند تصمیم صحیح آن فرد یا سازمان را فاسد نمایند.

یکی از متداول‌ترین الزامات ساختاری کنترل تعارض منافع در دنیا، «ضرورت افشاء» (Disclosure) آن است، به این معنا که افراد حاضر در جایگاه‌های مهم و تصمیم‌گیر (بطور خاص نمایندگان مجلس) موظفند در صورت قرار گرفتن در حالت تعارض منافع، آنرا بصورت عمومی و کتبی اعلام نمایند. برای نمونه چنانچه نماینده‌ای طرحی را به مجلس می‌برد که به نوعی می‌تواند (و نه ضرورتاً) تأمین کننده دسته دیگری از منافع وی (همچون منافع هم‌حزبی، یا همشهریان) باشد، آن نماینده موظف است این تعارض احتمالی را اعلام نماید. در نتجه ارزیابان آن تصمیم یا اقدام یا طرح قانونی می‌توانند با حساسیت بیشتری آنرا بررسی کنند که احیانا ارزش سطح پایین‌تر،‌ فوق ارزش سطح بالاتر قرار نگرفته باشد.بااین حال ایا برای برطرف کردن مشکل سکونت شهردارطرح قانونی درصحن شورا درقالب دستورودرخواست مطرح شده است ؟ایا پس ازطرح موضوع ارزیابی لازم برای اتخاذ تصمیم گروهی توسط شورانشینان ونحوه حل مسکن شهردار اتخاذ شده است ؟

باید توجه داشت که تعارض منافع در عرصه سیاست بدلیل لغزش زیادی که می‌تواند ایجاد کند، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
در ادامه نمونه‌هایی از تعارض منافع در عرصه سیاست را مرور می‌کنیم:

سیاست‌مداری که در شرایط گفتن حرف حقی، اما علیه هم‌حزبی‌های خود قرار دارد؛

مدیری که در شرایط انتخاب میان تلاش زیاد برای حل مشکلی ساختاری، و یا اکتفا به شرح وظایف مکتوب خود قرار دارد؛/ مهدی ثنایی

درباره پرداخت هزینه اجاره مسکن شهرداررشت توسط یکی ازاعضا چه ضرورتی پیش امده است که بصورت یک طرفه و ازطرف جمع شورانشینان به تنهایی دست به چنین اقدامی بزند.

وسوال اساسی دیگری که مطرح می شود این است که شهررشت درچه موقعیتی قرارداشته است ، که شخص عضو شورا به تنهایی وبه دور ازخردجمعی در دوراهی انتخاب منافع عمومی قرارگیرد، تا باپرداخت مبلغی هنگفت ،تحت عنوان قرض ، شهرداررشت درشهرساکن شود تابا حل این مشکل منافع شهر تحصیل شود .

آیا شهرداررشت برای سکناگزیدن چاره ای دیگر برایش متصورنبود وبجای درخواست ازپارلمان شهری، یکسویه ازیکی ازاعضا شورا وام قرض الحسنه دریافت نماید.

اگر این رفتارمصداق تعارض و تضادمنافع نیست چه اسمی رامی توان برای این عمل نام نهاد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.