تاریخ انتشار : شنبه 15 شهریور 1399 - 12:25
کد خبر : 72140

اجرای فیبر نوری در گیلان طی هفت سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد یافت

اجرای فیبر نوری در گیلان طی هفت سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد یافت

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان از رشد ۲۰۰ درصدی اجرای فیبر نوری در دولت تدبیر و امید در استان خبر داد و گفت:اجرای فیبر نوری در حال حاضر در استان به ۶ هزار و ۹۴۲ کیلومتر رسیده است. فرزاد توکلی روز شنبه در این مورد افزود: در سال ۹۲

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان از رشد ۲۰۰ درصدی اجرای فیبر نوری در دولت تدبیر و امید در استان خبر داد و گفت:اجرای فیبر نوری در حال حاضر در استان به ۶ هزار و ۹۴۲ کیلومتر رسیده است.

فرزاد توکلی روز شنبه در این مورد افزود: در سال ۹۲ فقط ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری اجرا شده بود که پس از گذشت هفت سال اکنون این میزان به ۶ هزار و ۹۴۲ کیلومتر رسیده و ضریب رشد ۲۰۰ درصدی را نشان می دهد.

وی بیشترین اجرای فیبر نوری در استان را در سال ۹۸ عنوان و بیان کرد: در سال گذشته با تلاش شبانه روزی و حمایت مخابرات منطقه گیلان در حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی این استان پیشرفت قابل توجهی صورت پذیرفت و با افزایش بیش از سه هزار کیلومتری ظرفیت شبکه شهری فیبر نوری استان در یک سال از سه هزار و ۷۴۷ کیلومتر به ۶ هزار و ۹۴۲ کیلومتر رسید که این رشدی ۸۵ درصدی را از سال ۹۸ تاکنون نشان می دهد.

مدیرکل ارتباطات، فناوری و اطلاعات گیلان با اشاره به ظرفیت ۸۹۵ کیلومتری شبکه فیبر نوری بین استانی نیز گفت: در سال ۹۲ گیلان از طریق ۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری با استان های هم جوار ارتباط داشته که با تلاش و حمایت شرکت ارتباطات زیرساخت با رشد ۷۹ درصدی هم اکنون این رقم به ۸۹۵ کیلومتر رسیده است.

وی افزایش و تسهیل در استفاده از بستر الکترونیکی، سرعت بالا در انتقال داده بین شبکه های تلفن شهری و بین شهری، زیرساخت کلیدی شبکه های تلفن همراه در نسل های چهارم و پنجم و ضریب امنیتی بالا را از مزیت های فیبر نوری برشمرد و افزود: استفاده از بستر فیبر نوری یکی از الزامات شهر هوشمند و در راستای تسهیل ارتباطات به صورت یک شبکه پیوسته است.

توکلی با اشاره به توسعه دولت الکترونیک و افزایش سطح دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت در مناطق شهری و روستایی استان گفت: با توجه به اقدامات انجام شده توسعه ظرفیت شبکه انتقال با رشد ۱۶ برابری از ۴۵ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۲ به بیش از ۷۱۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده و در توسعه پهن باند دسترسی دیتای اپراتورها در استان نیز با رشد ۳۲ برابری از ۱۵ گیگابیت بر ثانیه در ابتدای دولت یازدهم به ۴۸۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

شرکت مخابرات گیلان نیز در راستای توسعه زیرساخت های ارتباطی استان اقدام به اجرا و توسعه شبکه کابل فیبر نوری در ۳۳ نقطه شهر و روستا، توسعه شبکه دسترسی با استفاده از کافو نوری در ۷ نقطه شهری و روستایی و نصب و راه اندازی Wifi در ۲۳ نقطه شهری کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: در حال حاضر اپراتور همراه اول با تعداد دو میلیون و ۱۸۰ هزار مشترک تلفن همراه و ضریب نفوذ ۸۵ درصدی نزدیک به ۹۰ درصد از مسیرهای جاده ای استان را تحت پوشش خود قرار داده و مخابرات منطقه گیلان نیز با بیش از یک میلیون و ۳۶ هزار مشترک تلفن ثابت و ضریب نفوذ ۴۰.۳۳ درصدی بیش از ۳۱۶ هزار مشترک اینترنت ثابت استان را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به رشد ۶۵ درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به سال ۹۲ خاطر نشان کرد: در سال ۹۲، ضریب نفوذ تلفن همراه ۹۷.۵۰ درصد بود که در حال حاضر با رشد ۶۵ درصدی این رقم به ۱۶۱ درصد رسیده است.

به گفته وی، تعداد مشترکین تلفن ثابت استان نیز در ابتدای دولت یازدهم ۹۹۴ هزار و ۷۹۸ مشترک بوده که این رقم هم اکنون به یک میلیون و ۳۶ هزار و ۸۷۵ مورد رسیده و ضریب نفوذ استان در تلفن ثابت به ۴۰ درصد رسیده است.

توکلی با اشاره به این که اینترنت «پهن باند ثابت» ۱۴۱ درصد از ابتدای سال ۹۲ رشد داشته و هم اکنون ۳۱۶ هزار و ۳۵۴ کاربر اینترنت پهن باند ثابت داریم، خاطر نشان کرد: اینترنت «پهن باند سیار» نیز در حال حاضر به بیش از دو میلیون و ۲۹۶ هزار نفر مشترک رسیده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره به افزایش بیش از دو میلیون و ۲۹۶ هزار مشترک اینترنت پرسرعت سیار و افزایش ۱۵۰ درصدی تعداد مشترکان اینترنت ثابت از سال ۹۲ در استان، افزود: ضریب نفوذ مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت و سیار از ۵.۱ درصد در خرداد ۹۲، به ۱۰۳.۲۴ درصد رسیده است که بیش از ۲۰ برابر رشد داشته را نشان می دهد.

استان گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از کانون های گردشگری کشور است و در تعطیلات نوروز و ایام تابستان با ورود مسافران جمعیت استان افزایش قابل ملاحظه ای یافته و بر میزان استفاده از شبکه تلفن همراه افزوده می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.