تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1395 - 17:29
کد خبر : 7179

نان بربری گیلان جوش شیرین ندارد

نان بربری گیلان جوش شیرین ندارد

جارستان-مدیرعامل شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه ۷کشور گفت:استفاده از جوش شیرین در نان بربری و سنگک در گیلان صفر است. رمضان کامران‌پی  گیلان گفت:استانداردشدن نان‌سنتی کار خوبی است اما اجرایی شدن آن به دلیل تعداد زیاد واحدهای نانوایی کمی سخت به نظر می رسد. وی افزود:درحال‌حاضر بر واحدهای نانوایی سنتی گیلان نظارت‌ها انجام می‌شود و

جارستان-مدیرعامل شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه ۷کشور گفت:استفاده از جوش شیرین در نان بربری و سنگک در گیلان صفر است.

رمضان کامران‌پی  گیلان گفت:استانداردشدن نان‌سنتی کار خوبی است اما اجرایی شدن آن به دلیل تعداد زیاد واحدهای نانوایی کمی سخت به نظر می رسد.

وی افزود:درحال‌حاضر بر واحدهای نانوایی سنتی گیلان نظارت‌ها انجام می‌شود و تدوین استانداردها به ارتقای وضعیت نان می‌تواند کمک کند.

۷۰درصد نانوایی‌های گیلان بربری پخت می کنند

کامران‌پی با بیان اینکه در بیش از ۷۰درصد نانوایی های سنتی گیلان نان بربری پخت می شود،تصریح کرد:استفاده از جوش‌شیرین و یا ماده بلانکیت در این نوع از نان‌ها به صفر رسیده است.

وی ادامه داد:صد درصد گندمی که هم اکنون به کارخانجات آرد می‌رود تا از آن برای مردم نان تولید شود گندم‌های داخلی هستند که کیفیت مناسبی دارند و نیازی به استفاده از ماده‌هایی چون جوش شیرین و یا جوهر قند که ماده‌هایی سرطان زا هستند،نیست.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۷کشور با بیان اینکه در گذشته گندم هایی که به کارخانجات می‌رفت از نوع گندم‌های وارداتی بودند که در خمیرگیری سفتی داشتند،خاطر نشان کرد:برای شل شدن خمیر برخی از نانوایان به خصوص واحدهای نانوایی که نان لواش پخت می کردند از بلانکیت استفاده می‌کردند که خوشبختانه به محض مشاهده با این متخلفین برخورد شد.

۲۰درصد نانوایی های نان لواشی از جوش شیرین استفاده می‌کنند

رمضان کامران پی افزود:هنوز هم ۲۰درصد واحدهای نانوایی لواشی که بین ۱۰تا ۲۰درصد نانوایی های سنتی گیلان را تشکیل می‌دهند از جوش شیرین استفاده می‌کنند.

وی در خصوص واحدهای نان سنگک تصریح کرد: ۷درصد نانوایی های گیلان را نان سنگکی تشکیل می‌دهند و در این نوع از آن به هیچ وجه جوش شیرین استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نان تافتون دیگر نانوایی های نان سنتی گیلان را به خود اختصاص می دهند،گفت: پخت این نوع از نان زیاد حمایت نمی‌شود و حتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به این واحدها توصیه شده است تا تغییر پخت دهند.

به گزارش ایسنا کیفیت نان سنتی سال‌هاست مورد انتقاد مردم است.از آردی که کمترین مواد مغذی را دارد تا نانی که غیربهداشتی و با نازل‌ترین کیفیت پخته می‌شود.

نان های سنتی در افزایش بیماری‌های گوارشی موثرند

موضوع از این هم فراتر می‌رود و بارها موضوع شمار بالای مبتلایان به بیماری‌های گوارشی و فشارخون در ایران به نان مصرفی کشور نسبت داده شده است. مصرف بیش از اندازه جوش شیرین و نمک در نان متهمان اصلی این ماجرا هستند.

به گزارش گروه دریافت ایسنا زرگران مشاور رئیس سازمان استاندارد نان‌های سنتی را سرطانزا دانست.

نان سنتی سرطان زا است؟

وی افزود:درحال حاضر در نان سنتی از ماده‌ای به نام بلانکیت یا جوهر قند استفاده می‌شود که خاصیت خمیری نان را افزایش می‌دهد که این ماده بسیار خطرناک و سرطانزاست.

زرگران تصریح کرد:مجموع این عوامل باعث شد که در اسناد توسعه‌ای کشور جایگزینی نان صنعتی به جای نان سنتی تعریف شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد و مصرف نان صنعتی در ایران همچنان زیر ١٠‌درصد ماند و بیشتر از ٩٠‌درصد مردم همچنان از نان‌های سنتی تغذیه می‌کنند.

ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.