تاریخ انتشار : جمعه 3 مرداد 1399 - 10:10
کد خبر : 67923

بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک D15

بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک D15

نویسنده: مهرداد عیسی لو جارستان به نقل از زومیت؛ میت‌بوک D15، اولترابوک مقرون‌به‌صرفه‌ی هواوی با پردازنده‌ی نسل دهم، طراحی مدرن و پردازنده‌ی گرافیکی مجزای MX250 وارد بازار ایران شد. کمتر از پنج سال پیش و در کنفرانس جهانی موبایل ۲۰۱۶، هواوی با معرفی اولین مدل از سری لپ‌تاپ‌ های میت‌بوک (MateBook) به جمع تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی قابل‌حمل پیوست.

نویسنده: مهرداد عیسی لو

جارستان به نقل از زومیت؛ میت‌بوک D15، اولترابوک مقرون‌به‌صرفه‌ی هواوی با پردازنده‌ی نسل دهم، طراحی مدرن و پردازنده‌ی گرافیکی مجزای MX250 وارد بازار ایران شد.

کمتر از پنج سال پیش و در کنفرانس جهانی موبایل ۲۰۱۶، هواوی با معرفی اولین مدل از سری لپ‌تاپ‌ های میت‌بوک (MateBook) به جمع تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی قابل‌حمل پیوست. از آن سال به‌بعد، هواوی هرسال مدل‌های جدیدی از سری MateBook را با سخت‌افزار متفاوت برای کاربران مختلف عرضه می‌کند.

پشت لپ تاپ هواوی میت بوک D15

اوایل آذر سال گذشته و پیش از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، هواوی در مراسمی رسمی، نسل جدید لپ‌تاپ‌های سری میت بوک با نام میت بوک D15 و میت‌بوک D14 را رونمایی کرد. بارزترین ویژگی نسل جدید میت‌بوک به‌روزرسانی پردازنده و استفاده از پردازنده‌های رایزن AMD یا نسل دهم اینتل است. به‌علاوه، سری جدید میت‌بوک از کارت‌های گرافیکی مجزای ساخت انویدیا بهره می‌برد.


با زومیت همراه شوید تا مدل ۱۵ اینچی از سری MateBook D، یعنی هواوی میت بوک D15 را بررسی کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت

اولین چیزی که در نگاه اول توجهتان را جلب می‌کند، شباهت زیاد میت بوک D15 به لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ساخت اپل است. قالب و رنگ‌بندی و حتی چیدمان کلیدهای کیبورد، شباهت زیادی به مک‌بوک‌های اپل دارد؛ البته این موضوع اتفاق بدی نیست، چراکه طراحی مک‌بوک جزو طراحی‌های استاندارد و بهینه‌ محسوب می‌شود و میت بوک D15 این امکان را فراهم می‌کنم که با هزینه‌ای چندبرابر ارزان‌تر، کارکردن با دستگاهی مثل مک‌بوک را تجربه کنیم.

کیبورد و تاچ پد / ترک پد لپ تاپ هواوی میت بوک D15

از بحث شباهت میت بوک D15 با مک‌بوک اپل که بگذریم، باید بگوییم لپ‌تاپ جدید هواوی کمتر از ۱۷ میلی‌متر ضخامت و نزدیک به ۱٫۶ کیلوگرم وزن دارد. البته مدلی که برای بررسی مهمان زومیت بود، از حافظه‌ ذخیره‌سازی هیبریدی، یعنی هارددیسک به‌علاوه SSD، بهره می‌برد. مدل‌هایی دیگری هم در بازار وجود دارند که فقط از حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند. این مدل‌ها چیزی حدود ۱۰۰ گرم سبک‌ترند و تقریبا ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارند.

اجرای بازی روی لپ تاپ هواوی میت بوک D15
وب کم لپ تاپ هواوی میت بوک D15
لوگوی هواوی / Huawei
در لپ تاپ هواوی میت بوک D15

اگر بخواهیم میت بوک D15 را با مدل‌های مختلف بازار مقایسه کنیم، باید بدانید ازنظر ابعاد و وزن، این لپ‌تاپ شبیه به ذن‌بوک ۱۵ اینچی ایسوس است؛ مدلی که به باریکی، سبکی و جمع‌وجور بودن شهرت دارد؛ البته ذن‌بوک ۱۵ اینچی ایسوس قیمت به‌مراتب گران‌تری درمقایسه‌با میت بوک D15 دارد.

میت بوک D15 آن‌قدری باریک و سبک است که می‌توانید آن را با یک دست حمل کنید یا در کیف کوله یا رودوشی خود قرار دهید. البته باتوجه‌به قیمت دستگاه و به‌طورکلی قیمت لپ ‌تاپ در بازار، پیشنهاد می‌کنیم این ریسک را نکنید و کیف مخصوصی تهیه کنید که درون آن، محفظه‌ای جداگانه برای محافظت از لپ‌تاپ داشته باشد.

یکی از دلایل کوچک‌بودن میت بوک D15 درمقایسه‌با دیگر لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی به لبه‌های باریک اطراف نمایشگر بازمی‌گردد. به‌لطف حاشیه‌های باریک، هواوی نمایشگر ۱۵ اینچی این دستگاه را در قالب ابعاد لپ‌تاپی ۱۴ اینچی جای داده است؛ ویژگی جذابی که در لپ‌تاپ‌های لوکس بازار مثل دل XPS یا ایسوس ذن‌بوک دیده می‌شود.

نمای پشت لپ تاپ هواوی میت بوک D15

بدنه‌ی دستگاه از یک تکه آلومینیوم ساخته و در رنگ نقره‌ای و نوک‌مدادی وارد بازار شده است. کیفیت ساخت دستگاه رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود و هنگام کار با آن، کاملا متوجه این موضوع خواهید شد. برای نمونه، اگر اطراف کیبورد یا بخش‌های مختلف بدنه (به‌جز وسط کیبورد) را فشار دهید، نشانه‌هایی از فرورفتگی یا خم‌شدن مشاهده نمی‌کنید. لولاهای نمایشگر هم جزو لولاهای خوش‌ساخت‌ بازار محسوب می‌شوند؛ یعنی نه آن‌قدر سفت و محکم هستند که نتوانید لپ‌تاپ را با یک دست باز کنید و نه آن‌قدر ضعیف که نتوانید نمایشگر را در زاویه‌ی مدنظرتان ثابت نگه دارد.

درگاه‌ها و ارتباطات

اکثر تولیدکنندگان لپ‌تاپ مجبور می‌شوند تعداد و تنوع درگاه‌ها را فدای باریکی لپ‌تاپ کنند. این موضوع تاحدودی درباره‌ی هواوی و میت بوک D15 هم صدق می‌کند؛ در سمت چپ، یک درگاه USB نوع C درکنار خروجی تصویر HDMI و یک درگاه USB 3.0 قرار دارد. اینجا دستتان بسته است؛ چراکه میت بوک D15 ازطریق درگاه نوع C شارژ می‌شود و باید انتخاب کنید از این درگاه برای اتصال به دستگاه‌های دیگر استفاده یا لپ‌تاپ را با آن شارژ کنید. در سمت دیگر، دو درگاه سنتی USB 2.0 و جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا به‌چشم می‌خورد؛ بنابراین اگر دستگاه‌های USB 3.0 زیادی مانند فلش، هارد و… دارید، فقط باید از درگاه سمت چپی استفاده کنید.

هواوی برای لپ‌تاپ جدید خود حسگر تشخیص اثرانگشت هم در نظر گرفته است. این حسگر به‌صورت یکپارچه در کلید پاور دستگاه تعبیه شده و درست مثل حسگری که در گوشی ‌های موبایل هواوی قرار دارد، می‌تواند اثرانگشت را با سرعت و دقت زیاد تشخیص دهد.

پورت USB و جک هدفون لپ تاپ هواوی میت بوک D15
پورت USB Type-C‌ و HDMI لپ تاپ هواوی میت بوک D15
حسگر اثر انگشت لپ تاپ هواوی میت بوک D15
کیبورد لپ تاپ هواوی میت بوک D15

درزمینه‌ی ارتباط بی‌سیم، هواوی کارت شبکه ۸۸۲۲CE شرکت Realtek را برای لپ‌تاپ میت بوک D15 انتخاب کرده است. این کارت شبکه از استاندارد Wi-Fi 5 یا همان Wi-Fi ac پشتیبانی می‌کند؛ یعنی روی کاغذ می‌تواند در تئوری از حداکثر سرعت ۱۳۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه پشتیبانی کند. در عمل، اگر دستگاه را به روتر استاندارد و پرچم‌دار متصل کنید، بعید است سرعتی کمتر از نصف سرعت تئوری را تجربه کنید. ترجیح می‌دادیم میت بوک D15 از جدیدترین نسل Wi-Fi، یعنی استاندارد Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کرد. برای اتصال بی‌سیم، نسل پنجم فناوری بلوتوث هم وجود دارد.

جذاب‌ترین و خاص‌ترین قابلیت ارتباطی میت‌بوک D15، اضافه‌کردن NFC به بدنه‌ی دستگاه است. وقتی در لپ‌تاپ را می‌گشایید، در سمت راست دستگاه، برچسب Huawei Share را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد تراشه‌ی NFC دستگاه در کدام قسمت قرار دارد. صرفا باید گوشی هوشمندتان را روی این بخش قرار دهید تا هم بتوانید فایل‌های خود را بین گوشی و لپ‌تاپ انتقال دهید و هم گوشی را با لپ‌تاپ کنترل کنید.

با اینکه فناوری اتصال سریع گوشی و لپ‌تاپ با NFC فوق‌العاده جذاب به‌نظر می‌رسد و درحقیقت، جذاب‌ترین بخش میت بوک D15 محسوب می‌شود، ایراد بزرگی دارد: این قابلیت فقط با مدل‌های محدودی از گوشی‌های رده‌بالای هواوی و آنر کار می‌کند. فهرست کامل گوشی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، در سایت رسمی هواوی نوشته شده است.

کیبورد و تاچ‌پد

یکی از معایب کوچک‌کردن بیش‌ازحد بدنه‌ی لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی به از بین رفتن امکان افزودن کلیدهای ماشین‌حساب یا همان Numpad بازمی‌گردد؛ موضوعی که در مورد میت‌بوک D15 نیز صدق می‌‌کند. کیبورد هواوی میت بوک D15 از نوع جزیره‌ای است؛ یعنی کلیدها به‌صورت جزیره‌‌جزیره و جدا از هم روی شاسی قرار دارند. اکثر کلیدها بزرگ و کاملا استاندارد هستند؛ هرچند ترجیح می‌دادیم کلید Shift سمت چپ و کلیدهای بالا و پایین بزرگ‌تر بودند. افزون‌براین، هواوی قید دو کلید Home و End را هم زده است.

کار با لپ تاپ هواوی میت بوک D15

اینکه نبود دو کلید Home و End یا بخش نام‌پد تأثیر زیادی بر استفاده‌های روزمره می‌گذارد یا خیر، به نوع کاربردی شما برمی‌گردد. برای مثال، اگر مثل اعضای تحریریه زومیت زیاد تایپ می‌کنید، کوچک‌بودن کلید Shift و نبودن بخش نام‌پد تا حدود زیادی آزاردهنده خواهد بود. کلیدها فضای خیلی کمی برای حرکت دارند؛ البته این موضوع در بین لپ‌تاپ‌های باریک و سبک رایج است. اگر قبل از کار با کیبورد میت بوک D15 با کیبورد کامپیوتری رومیزی کار کرده باشید، حسابی ناامید می‌شوید؛ تا جایی که احساس می‌کنید کلیدها هیچ فضایی برای حرکت ندارند؛ ولی اگر پیش‌تر تجربه‌ی کار با لپ‌تاپ‌های باریک و سبک را داشته باشید، شگفت‌زده نخواهید شد.

کیبورد لپ تاپ میت بوک D15 هواوی
ترک پد / تاچ پد لپ تاپ هواوی میت بوک D15

در پایین کلید Space، تاچ‌پد عریض و بزرگ لپ‌تاپ به‌چشم می‌خورد که از نمونه‌ی به‌کاررفته در لپ‌تاپ‌های ویندوزی معمول ابعاد بزرگ‌تری دارد. سطح تاچ‌پد درمقایسه‌با بدنه صیقلی‌تر است و انگشتان دست به‌راحتی روی آن لیز می‌خورند. واقعا ایرادی نمی‌توانیم از عملکرد تاچ‌پد بگیریم. حرکت دست و فرمان‌های مختلف به‌راحتی شناسایی و اجرا می‌شوند. دو کلید و چپ و راست هم به‌صورت یکپارچه در بدنه‌ی تاچ‌پد قرار گرفته‌اند و بدون خطا عمل می‌کنند.

نمایشگر و اسپیکر

برخلاف میت‌بوک ایکس، هواوی در لپ‌تاپ نسبتا خوش‌قیمت میت‌بوک D15، از نمایشگری با نسبت مرسوم ۱۶:۹ بهره می‌برد. پنل IPS و ۱۵٫۶ اینچی لپ‌تاپ در پسِ پوششی مات قرار دارد و از تعامل لمسی نیز پشتیبانی نمی‌کند؛ البته فقدان قابلیت لمسی در اولترابوکی با این برچسب قیمتی اهمیت چندانی ندارد.

نمایشگر میت‌بوک D15 با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و به‌لطف پنل IPS، ازنظر خوانایی از زوایا و ارائه‌ی تصاویر شارپ راضی‌کننده ظاهر می‌شود. ازنظر نشت ‌نور از لبه‌های پنل نیز، نمایشگر مشکل آزاردهنده و ملموسی در استفاده‌ی روزمره ندارد. طبق انتظارمان از لپ‌تاپی میان‌رده، هواوی از پنلی ۶ بیت در دی ۱۵ استفاده کرده است. پوشش ۸۷ درصدی بخش جلو لپ‌تاپ با نمایشگر علاوه‌براینکه یکی از ویژگی‌های طراحی مناسب محسوب می‌شود، به تجربه‌ی دیداری بهتر کاربر نیز کمک می‌کند.

پخش فیلم جوکر روی لپ تاپ هواوی میت بوک D15

در آزمایش روشنایی، نمایشگر میت‌بوک دی ۱۵ هواوی با ثبت حداکثر روشنایی (میانگین ۴ منطقه‌ی نمایشگر) ۲۱۳ نیتی در آزمایش با الگوی ۵۰ درصدی و ثبت روشنایی ۲۲۵ نیتی با الگوی ۱۰۰ درصد سفید نمره‌ی قبولی کسب می‌کند؛ اما نتیجه تفاوت زیادی با لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار هواوی مانند میت‌بوک ایکس دارد و نمی‌توان آن را عالی توصیف کرد. هواوی روشنایی ۲۵۰ نیت را برای این لپ‌تاپ اعلام کرده که تقریبا می‌توان گفت به وعده‌ی خود وفا کرده است. رنگ مشکی عمق نسبتا مناسبی در این نمایشگر دارد و با ثبت میانگین روشنایی ۱/۵۴ نیت در نواحی مختلف نمایشگر، کنتراست ۱۳۸ را به‌ارمغان می‌آورد. استفاده از پوشش غیربراق باعث می‌شود تا با این میزان روشنایی، در فضاهای باز نیز بتوان از لپ‌تاپ استفاده کرد.

روشنایی حداقل نمایشگر میت‌بوک D15 ازطریق اسلایدر روشنایی تا ۴٫۳ نیت کاهش پیدا می‌کند و از این نظر، می‌توان از دی ۱۵ در محیط‌های کم‌نور نیز با خستگی کمتر چشم بهره برد. هواوی قابلیت Eye Comfort را نیز به لپ‌تاپ‌های خود آورده است که با فیلتر نور آبی به خستگی کمتر چشمان شما کمک می‌کند. با فعال‌کردن این قابلیت رنگ‌ها گرم‌تر می‌شوند؛ از‌این‌رو، از دقت نمایشگر نیز کاسته می‌شود.

لپ‌تاپ / تستتصویر سفیدتصویر مشکینسبت کنتراستAdobeRGBsRGBDCI-P3
حداکثر روشناییحداقل روشناییمیانگین روشناییNativeپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطا
میت بوک D15۲۱۳۴.۳۱.۵۴۱۳۸۴۸۵.۱۶۳۴.۴
Razer Blade Stealth 13۳۲۱۶.۷۳۱۰۷۷۱.۹۴.۴۹۰.۷۲.۷
MateBook X Pro 2019۴۷۵ نیت۵.۳ نیت۴.۱ نیت۱۱۲۷۳.۳ درصد۴.۳۹۹.۱ درصد۱.۷۷۵ درصد۳.۵
Surface Pro 7۳۹۴ نیت۰.۸ نیت۰.۶ نیت۶۲۵۷۲.۵ درصد۴.۰۹۶ درصد۱.۶
Surface Laptop 2۳۴۵ نیت۱.۸ نیت۳.۹ نیت۸۸۷۲ درصد۳.۹۹۶.۷ درصد۱.۵
Surface Pro 6۴۴۰ نیت۴.۳ نیت۰.۶ نیت۷۳۳۶۶.۳ درصد۸۹.۵ درصد۱.۳
MacBook Pro 13 2018۴۴۰ نیت۰.۰۰ نیت۰.۵ نیت۸۸۸۷۷.۳ درصد۲.۸۱۰۰ درصد۰.۴۹۹ درصد۱.۴
MateBook X Pro۴۵۳ نیت۵.۰۹ نیت۴.۰۹ نیت۱۰۸.۳۷۷۳.۵ درصد۳.۷۹۸.۴ درصد۱.۱۷۳.۸ درصد۲.۹
MacBook Pro 13 2017۵۰۷ نیت۳.۳۱ نیت۶۰۸.۶۴
Surface Laptop۳۸۷ نیت۱.۷۱ نیت۸۶.۹۶

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

وقتی نخستین‌بار نمایشگر میت‌بوک دی ۱۵ را نگاه می‌کنید، تفاوت آن ازنظر طراوت رنگ‌ها با لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار کاملا مشخص است. این نمایشگر در آزمایش‌های ما تقریبا ۶۳ درصد فضای رنگی sRGB و ۴۸ درصد AdobeRGB را پوشش داد. در این محدوده‌ی نه‌چندان بزرگ پوشش رنگی، میت‌بوک اقتصادی چینی‌ها با ثبت خطای میانگین ۴٫۴ در بیشینیه‌ی ۲۲٫۶ در رنگ آبی نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند. اسلایدر دوبعدی رنگ‌ هواوی که پیش‌از‌این در گوشی‌های این شرکت نیز دیده بودیم، کاربرد زیادی در این نمایشگر ندارد. درپایان این بخش، باید گفت میت‌بوک دی ۱۵ استانداردهای لپ‌تاپ میان‌رده را در بخش نمایشگر تغییر نمی‌دهد؛ اما یکی از محصولات موفق در رده‌ی قیمتی خود محسوب می‌شود.

پوشش فضای رنگی AdobeRGB در نمایشگر لپ‌ تاپ D15 هواوی
آزمایش Grayscale و دمای رنگ سفید در نمایشگر لپ تاپ D15 هواوی
پوشش فضای رنگی sRGB در نمایشگر لپ تاپ D15 هواوی
خطای نمایش رنگ برای فضای sRGB در نمایشگر لپ‌ تاپ D15 هواوی

از لپ‌تاپی که در دسته‌ی محصولات اقتصادی قرار می‌گیرد، انتظار نداریم که از حیث موسیقایی نیز شگفتی بیافریند و میت‌بوک D15 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اولترابوک مقرون‌به‌صرفه‌ی هواوی از دو اسپیکر برای تولید صدا بهره می‌گیرد که دریچه‌ی آن‌ها در زیر لپ‌تاپ قرار دارد. این اسپیکرها خروجی چندان رسایی ندارند؛ اما برای محیط‌های کوچک و ساکت مناسب هستند؛ البته با بالا بردن حجم صدا، نویز نسبتا زیادی را به آن اضافه می‌کنند. بدین ترتیب چنانچه از علاقه‌مندان موسیقی یا فیلم هستید، در صورت خرید لپ‌تاپ هواوی، بی‌شک باید به‌دنبال هدفون نیز باشید. 

کارایی و عملکرد

هواوی میت‌بوک D15 را در دو نسخه‌ی پایه با پردازنده‌ اینتل یا AMD‌ تولید می‌کند. نسخه‌ی اینتل فقط با پردازنده‌ی نسل‌دهمی کامت‌لیک Core i5-10210U عرضه می‌شود؛ اما نسخه‌ی AMD از یکی از دو پردازنده‌ی Ryzen 5 3500U یا Ryzen 7 3700U قدرت می‌گیرد. درحال‌حاضر، تنها نسخه‌ی اینتل این اولترابوک ارزان‌قیمت در بازار ایران وجود دارد. درادامه، با جزئیات سخت‌افزاری MateBook D15 بیش‌ازپیش آشنا می‌شویم.

کار با لپ تاپ هواوی میت بوک D15

ماه اوت سال گذشته‌، اینتل از پردازنده‌های کم‌مصرف نسل‌دهمی‌اش موسوم به کامت‌لیک پرده برداشت؛ پردازنده‌هایی که برخلاف خانواده‌ی ۱۰ نانومتری آیس‌لیک با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و معماری قدیمی‌ترِ Skylake به‌جای معماری جدید Sunny Cove تولید می‌شود. اینتل با خانواده‌ی Comet Lake‌ نخستین‌بار چینش ۶ هسته و ترد را نیز به پردازنده‌های سری U آورده است.

یکی از برتری‌های خانواده‌ی کامت‌لیک درمقایسه‌با پردازنده‌های گذشته به پشتیبانی آن‌ها از حافظه‌‌های رم سریع‌تر و بهینه‌تر و با ظرفیت بیشترِ LPPDDR4X بازمی‌گردد؛ البته به‌جای فرکانس ۳۷۳۳ مگاهرتز پشتیبانی‌شده در پردازنده‌های Ice Lake، پردازنده‌های Comet Lake حداکثر می‌توانند حافظه‌های رم LPDDR4X با فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتزی را پشتیبانی کنند. خانواده‌ی کامت‌لیک از وای‌فای ۶ نیز پشتیبانی می‌کنند.

مشخصات فنی پردازنده‌ی میت‌بوک D15 (اینتل)
مشخصات CPU
مشخصات dGPU
نام پردازندهIntel Core i5-10210U
معمارینسل دهم با معماری مبتنی‌بر اسکای‌لیک
لیتوگرافی۱۴ نانومتر
تعداد هسته۴ هسته / ۸ ترد
فرکانس۱٫۶۰ گیگاهرتز پایه، ۴٫۲۰ گیگاهرتز بیشینه (یک هسته)
حافظه‌ی کش۶ مگابایت
سرعت باس۱۵ وات
گرافیک یکپارچهIntel UHD Graphics
eDRAMندارد
توان طراحی گرمایی۱۵ وات، قابل تغییر به ۲۵ یا ۱۰ وات
پشتیبانی از حافظهDDR4-2666, LPDDR3-2133, LPDDR4-2933
نام پردازنده‌ی گرافیکیMX250
لیتوگرافی۱۴ نانومتر
معماریپاسکال
تعداد هسته‌های Cuda۳۸۴
فرکانس۱۵۱۹ مگاهرتز
حافظه۲ گیگابایت GDDR5
پهنای رابط حافظه۶۴ بیت
پهنای حافظه؟
توان طراحی گرمایی۲۵ وات

پردازنده‌ی Core i5-10210U از ۴ هسته و ۸ ترد با فرکانس پایه‌ی ۱٫۶۰ و فرکانس بیشینه‌ی (تک‌هسته‌ای) ۴٫۲۰ گیگاهرتز به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند. همان‌طورکه اشاره شد، توان طراحی گرمایی (TDP) در پردازنده‌های Comet Lake-U‌ معادل ۱۵ وات است؛ اما شرکت‌های سازنده می‌توانند آن را بسته به توانایی سیستم خنک‌کننده‌ی محصولاتشان بین ۱۰ تا ۲۵ وات نیز تغییر دهند. براساس بررسی‌های زومیت، به‌نظر می‌رسد مهندسان چینی TDP بیشینه در میت‌بوک D15 را ۲۵ وات انتخاب کرده‌اند.

اجرای بازی Gears 5 روی لپ تاپ هواوی میت بوک D15

خانواده‌ی کامت‌لیک از پردازنده‌ی گرافیکی توانمند Iris اینتل بی‌بهره است و درعوض، از بلوک Gen 9.5 معرفی‌شده با خانواده‌ی Kaby Lake در سال ۲۰۱۷ قدرت می‌گیرد. ماژول گرافیکی در مدل پردازنده‌ی Core i5-10210U معادل ۲۴ واحد محاسباتی در بطن خود دارد و در فرکانس حدودی ۱٫۱۰ گیگاهرتز کار می‌کند.

هواوی به GPU یکپارچه‌ی اینتل بسنده نکرده و میت‌بوک D15 را به پردازنده‌ی گرافیکی مجزای MX250 انویدیا نیز مجهز کرده است. انویدیا مانند گذشته پردازنده‌ی پایین‌رده‌ی MX250 را در دو نسخه‌ی ۱۰ یا ۲۵ واتی به‌ترتیب با کد ۱D52 و ۱D13 دراختیار تولیدکنندگان می‌گذارد؛ اما چینی‌ها برخلاف روندی که با محصول گران‌قیمتشان، میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹، در پیش گرفته‌ بودند، در اولترابوک اقتصادی‌شان پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تر را با حافظه‌ی ویدئویی ۲ گیگابایتی ساخت شرکت Micron به‌کار برده‌اند.

جدول بنچمارک‌های لپ‌تاپ
لپ‌تاپ / بنچمارکGFXBench۳DMarkBasic GeekBench 4GeekBench OpenCLPCMark8PCMark 10CineBench
R20
Aztec Ruins
High Tier – Offscreen
Sky DiverFire StrikeCloud GateMultiSingledGPUGPUCreativeWorkHomeCPU
Huawei MateBook D15۲۰۵۲٫۹
DirecX 12
۱۰۰۲۹۳۲۲۰۱۳۶۸۲۱۵۸۹۶۴۹۵۴۴۹۸۶۵۳۶۱۲۹۳۹۸۶۴۵۲۴۳۵۵۶۳۶۸۱
Razer Blade Stealth Late 2019۴۶۵۳٫۸۷
DirecX 12
۱۴۳۳۶۶۳۴۷۱۳۳۲۱۱۶۰۶۸۵۳۵۶۱۰۲۳۴۳۶۱۰۱۷۳۶۴۱۴۱۴۸۲۸۳۵۴۷۲۴
Razer Blade Stealth۴۲۱۸۹۸۶۶۹۱۷۸۵۷۴۴۳۰۱۱۹۶۹۷۴۷۶۰۴۵۵۵۳۶۷۱
Huawei MateBook X Pro 2019۱۴۹۷.۵۱ فریم
DirectX 12
۸۱۳۱۲۶۱۵۱۰۳۴۷۱۶۸۳۲۵۳۴۳۴۳۷۵۲۳۷۹۷۵۳۶۳۳۴۳۹۶۳۲۲۸۴۰۰۲
Surface Pro 7۹۱۶.۹۲ فریم
DirectX 12
۶۲۱۵۱۹۰۴۱۰۸۳۷۱۷۴۹۷۵۲۶۰۳۰۲۰۴۳۵۳۳۴۳۴۵۳۰۳۹۳۶۸۸
Surface Laptop 2۷۲۰.۶۹ فریم
DirectX 12
۴۳۰۱۱۰۳۴۸۳۰۹۱۲۷۸۴۴۲۱۰۳۵۱۶۱۳۲۹۱۴۲۰۴۳۱۵۳۳۲۶۶
MacBook Pro 13 (2018) Windows 10۱۳۹۷.۶۱ فریم
DirectX 12
۷۲۷۸۱۹۳۴۱۱۹۹۸۱۶۵۵۳۴۶۳۶۵۵۸۹۳۵۲۳۹۴۴۲۰۳۷۶۲۳۳۷۱
MacBook Pro 13 (2018) macOS۱۴۱۶.۹۳ فریم
Metal
۱۷۳۸۰۴۷۱۹۵۲۷۲۹
Huawei MateBook X Pro۱۴۶۹.۳۷ فریم
DirectX 12
۷۱۸۵۲۳۲۱۹۲۲۵۱۳۹۶۰۴۸۴۶۴۱۰۲۹۲۳۰۰۶۴۷۱۵۴۲۴۶۳۳۷۲۳۴۸۸
Razer Blade 2017

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.