تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1395 - 17:54
کد خبر : 6706

حفاظت از حریم فضای سبز ماسوله در راستای ثبت جهانی ضروری است

حفاظت از حریم فضای سبز ماسوله در راستای ثبت جهانی ضروری است

جارستان- مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله تاکید کرد: حفاظت از حریم فضای سبز ماسوله موضوعی جدی برای حفاظت منظر فرهنگی این شهرک تاریخی است و چنانچه از ساخت و ساز در این محدوده جلوگیری نشود هسته اصیل و مرکزی شهرک نمی تواند مورد حفاظت قرار گیرد . مصطفی پورعلی روز شنبه در گفت و گو

جارستان- مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله تاکید کرد: حفاظت از حریم فضای سبز ماسوله موضوعی جدی برای حفاظت منظر فرهنگی این شهرک تاریخی است و چنانچه از ساخت و ساز در این محدوده جلوگیری نشود هسته اصیل و مرکزی شهرک نمی تواند مورد حفاظت قرار گیرد .

مصطفی پورعلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساختمان هایی که در حریم سبز ماسوله قرار دارند، آسیب زا هستند و نباید هسته های تاریخی از بافت دور شوند.
وی همچنین در خصوص ساختمان های معدود موجود در حریم فضای سبز این منطقه گفت : این ساختمان ها که شامل کاربری های اداری، تجاری و مسکونی هستند پیش از ابلاغ قانونی حریم فضای سبز ماسوله احداث شده اند و مطابق با قانون امکان توسعه ندارند و باید با توافق مالکان به مرور آزادسازی شوند که اتفاقا یکی از موانع ثبت جهانی ماسوله نیز هستند.
وی اظهار کرد: بر اساس سند جامع ماسوله که بر مبنای بازنگری حریم و عرصه ثبت جهانی این شهرک تاریخی تدوین و ابلاغ شده، کارها در حال انجام است.
پورعلی اضافه کرد: البته برخی موانع همچون آزادسازی حریم ماسوله و اجرای مدیریت یکپارچه همچنان به قوت خود باقیست اما تلاش برای رفع موانع ادامه دارد.
وی آموزش را یکی از موارد مهم در زمینه ثبت جهانی دانست و افزود: تا کنون اقداماتی همچون انتشار کتاب در این راستا انجام گرفته و سلسله نشست های پژوهشی ماسوله بصورت مداوم برگزار می شود.
پورعلی حفظ و احیای رشته های صنایع دستی ماسوله را یکی از مولفه های ثبت عنوان کرد و با بیان اینکه شهرک تاریخی ماسوله از نمادهای ماندگار و شکوهمند استان گیلان است، بر ضرورت تخصیص اعتبار و بودجه برای حفظ و احیای آن تاکید کرد.
وی تاکید کرد: حفاظت از حریم فضای سبز ماسوله موضوعی جدی برای حفاظت منظر فرهنگی این شهرک تاریخی است و با متخلفان برخورد قانونی و قضایی می شود.
شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این شهرک تاریخی و منحصر بفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.