تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1395 - 17:50
کد خبر : 6698

توسعه پایدار در گرو شاخص های سلامت/ نیازهای غذایی مردم هدایت شود

توسعه پایدار در گرو شاخص های سلامت/ نیازهای غذایی مردم هدایت شود

جارستان- استاندار گیلان با بیان این که توسعه پایدار در جوامع را باید در شاخص های سلامت ببینیم، گفت: ما ملزم هستیم تا نوع نیازهای غذایی مردم را هدایت کنیم. محمدعلی نجفی روز شنبه در نشست روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در رشت افزود: توسعه سلامت به توسعه انسانی منجر می

جارستان- استاندار گیلان با بیان این که توسعه پایدار در جوامع را باید در شاخص های سلامت ببینیم، گفت: ما ملزم هستیم تا نوع نیازهای غذایی مردم را هدایت کنیم.

محمدعلی نجفی روز شنبه در نشست روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در رشت افزود: توسعه سلامت به توسعه انسانی منجر می شود بنابراین توجه به سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان این که نوع غذا بایستی تعریف شود، اظهار کرد: به لحاظ دسترسی ارزش غذایی در مصرف بایستی حفظ شود.
استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به اصلاح الگوی مصرف خاطر نشان کرد: متاسفانه با افزایش درآمدها و آگاهی خانواده ها، hc توجه به حفظ ارزش های غذایی فاصله گرفته می شود.
وی با بیان این که همه ما بایستی اصلاح الگوی مصرف را مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: بسیاری از بیماری های مزمن غیرواگیر به دلیل تغذیه ناسالم بروز می کند که اصلاح الگوی مصرف در پیشگیری از این بیمارها نقش مهمی دارد.
نجفی رژیم غذایی و ورزش را در سلامت مردم موثر دانست و اظهار کرد: بنابراین فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی های مردم در رابطه با توجه به ورزش و شیوه تغذیه درست حائز اهمیت است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به توسعه کشاورزی در استان گیلان خاطر نشان کرد: ذخیره گندم در گیلان به هفت ماه رسیده است که رشد قابل توجه ای را نشان می دهد.
وی با بیان تلاش های انجام گرفته در رابطه با بهبود زراعت برنج در استان گیلان افزود: مخالف افزایش تولید کمی نیستیم اما تلاش برای ارتقاء کیفیت و برند برنج گیلان مورد توجه است.
استاندار گیلان پرورش ماهیان در قفس را یکی از کارهای جدی در استان عنوان و یادآور شد: پرورش ماهیان در قفس در دنیا شکل گرفته و بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله نروژ و فنلاند تولیدشان از میلیون تن گذشته است.
وی به ارزش غذایی مصرف ماهی اشاره و یادآور شد: در دنیا متوسط سرانه مصرف ۵ / ۱۹ تا ۲۰ کیلو ، در کشور ۹ کیلو و در استان گیلان ۵ / ۱۳ تا ۱۴ کیلو است.

*بیماری های غیرواگیر ۷۳ درصد از علت مرگ و میر افراد جامعه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۷۳ درصد علت مرگ و میر افراد جامعه ناشی از بیماری های غیرواگیر است.
شاهرخ یوسف زاده چابک افزود: در طول سال ها و قرن های گذشته بیماری هایی شامل طاعون، سل و وبا کابوس وحشتاک مردم بود اما با لطف خدا و پیشرفت های علمی بر این بیماری ها غلبه شد و اکنون بیماری های غیرواگیر مشکل جدی شده است.
وی اظهار داشت: تغییر سبک زندگی مردم و ذائقه آنان و کاهش فعالیت های فیزیکی موجب بروز بیماری های غیرواگیری از جمله فشارخون و دیابت می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان تصریح کرد: اگر چاره ای در رابطه با پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اندیشیده نشود، امکانات و تجهیزات بیمارستانی پاسخگوی نیاز بشریت در این رابطه نیست.
در پایان این مراسم از چهار واحد تولیدی دارای نشان استاندارد با لوح تقدیر قدردانی شد.
۱۵ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر روز جهانی غذا نام گرفته است.
آب و هوا در حال تغییر است و کشاورزی و غذا نیز باید تغییر کند شعار امسال روز جهانی غذا است.

ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.