تاریخ انتشار : شنبه 14 تیر 1399 - 18:44
کد خبر : 65752

۱۵ تیر سالروز شهادت شهید انصاری، تنها استاندار شهید کشور

۱۵ تیر سالروز شهادت شهید انصاری، تنها استاندار شهید کشور

جارستان_ سرویس فرهنگی: شهید «علی اخوین انصاری» تنها استاندار شهید کشور در تاریخ پانزدهم تیر ماه سال ۱۳۶۰ یک هفته پس از انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، در مسیر عزیمت به استانداری به همراه شهید علیرضا نورانی، معاون عمرانی‌‌اش در خیابان لاکانی رشت به دست منافقان کوردل به شهادت رسید. به مناسبت سالگرد این

جارستان_ سرویس فرهنگی: شهید «علی اخوین انصاری» تنها استاندار شهید کشور در تاریخ پانزدهم تیر ماه سال ۱۳۶۰ یک هفته پس از انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، در مسیر عزیمت به استانداری به همراه شهید علیرضا نورانی، معاون عمرانی‌‌اش در خیابان لاکانی رشت به دست منافقان کوردل به شهادت رسید. به مناسبت سالگرد این شهید بزرگوار گذری بر زندگی وی انجام میشود.

زندگینامه ی شهید علی اخوین انصاری

در آخرین روزهای فصل بهار و در ۲۹ خرداد سال ۱۳۲۳ در خانواده ای مذهبی و متدین، فرزندی به دنیا آمد که نامش را «علی» نهادند. علی، پسر دوم خانواده انصاری بود. او دوران تحصیل خود را از مقطع ابتدائی تا دبیرستان (اوایل چهارم ریاضی) در شهر رودسر سپری نمود و سپس در سال ۱۳۴۰ وارد دبیرستان نظام تهران شد و دیپلم خود را در رشته ریاضی و با معدلی بسیار بالا به پایان رسانید. وی در سال ۱۳۴۲ وارد دانشکده افسری شد ولی به علت انجام تبلیغات مذهبی در میان دانشجویان نظامی در زمان تحصیل در دبیرستان نظام، شایسته تحصیل در دانشکده افسری تشخیص داده نشد و ضمن اخراج از آنجا، پذیرش ایشان در تمامی دانشکده های لشکری نیز ممنوع گردید.

شهید انصاری در اواخر سال ۱۳۴۲ وارد شغل شریف معلمی گردید و پس از حدود ۱۱ سال تدریس در دبیرستان های رودسر، از طریق کنکور سراسری در رشته ریاضی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی و أخذ مدرک کارشناسی، در سال ۱۳۵۳ جهت ادامه تحصیلات تکمیلی به آمریکا رفت. وی در آنجا با دکتر حسن غفوری فرد آشنا شد و فعالیت مذهبی و سیاسی خود را در ضمن تحصیل در آمریکا شدت بخشید و به همین علت به عنوان دبیر و سخنران اتحادیه دانشجویان مسلمان آمریکا و کانادا انتخاب گردید. او در دانشگاه کانزاس سیتی ضمن تحصیل در مقطع دکتری رشته ریاضی به تدریس دانشجویان همان دانشگاه نیز مشغول بود. شهید انصاری ضمن سفرهائی به لبنان با امام موسی صدر و شهید دکتر مصطفی چمران آشنا گردید و در آنجا آموزش جنگ های پارتیزانی را فرا گرفت.

شهید علی انصاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به ایران آمد و در ابتدا به عنوان معاونت سیاسی امنیتی استانداری خراسان و سپس به عنوان استاندار گیلان انتخاب و منصوب شد. وی علاوه بر کار در استانداری، ریاست دانشکده فنی دانشگاه گیلان و همزمان عضویت در هیأت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران را نیز عهده دارد بود.

سرانجام در روز دوشنبه مورخه ۱۵ تیر ۱۳۶۰ مطابق با چهارم ماه مبارک رمضان و یک هفته پس از انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران، در حالی که به همراه شهید علیرضا نورانی در حال رفتن به استانداری گیلان بودند، توسط منافقین کوردل و پست طینت در خیایان لاکانی رشت با اصابت ۱۱ گلوله به اعضاء و جوارح بدنش، از جمله مغز، قلب و پهلو، به مقام رفیع شهادت نائل آمد و به سوی معبود خود پر کشید.

مراسم سالگرد شهادت تنها استاندار شهید کشور به‌صورت تلویزیونی برگزار می‌شود

رئیس سازمان بسیج کارمندان سپاه قدس گیلان گفت: مراسم سالگرد شهادت شهید علی انصاری تنها استاندار شهید کشور امسال به‌صورت تلویزیونی برگزار می‌شود.

سرهنگ عباس حسینی در نشست هماهنگی برگزاری مراسم سی و نهمین سالگرد شهادت استاندار اسبق گیلان (تنها استاندار شهید کشور) در رشت که در ۱۰ تیرماه برگزار شد، اظهار داشت: قرار است این مراسم رد قالب یادواره تلویزیونی روز یکشنبه(۱۵ تیر) ساعت ۱۸ به‌صورت زنده از شبکه باران پخش شود.
رئیس سازمان بسیج کارمندان سپاه قدس گیلان با اشاره به سخنران این مراسم بیان کرد: سردار نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه و همچنین خانواده شهیدان انصاری و نورانی در زمان مذکور به‌صورت اینترنتی سخنرانی می‌کنند و صحبت‌های آنها به‌طور زنده از تلویزیون برای مردم پخش می‌شود.
وی به دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده به‌مناسبت شهادت استاندار اسبق گیلان اشاره و تصریح کرد: قرار است ساعت ۸ روز یکشنبه مرقد مطهر این شهدا گلباران شود که استاندار گیلان و برخی دیگر از مسئولان و همچنین همسر شهید انصاری از مهمانان ویژه این برنامه هستند.

حسینی با بیان اینکه مراسم گلباران مزار این دو شهید در محل تولدشان نیز انجام می‌شود خاطرنشان کرد: گلباران مزار شهید انصاری در شهرستان رودسر و شهید نورانی در شهرستان لنگرود نیز با حضور مردم ولایتمدار و مسئولان انجام می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.