تاریخ انتشار : جمعه 23 مهر 1395 - 13:13
کد خبر : 6541

نقشه راه ساماندهی پسماند گیلان تدوین شد

نقشه راه ساماندهی پسماند گیلان تدوین شد

جارستان-معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به تولید روزانه ۲ هزار تن پسماند در استان اشاره کرد و گفت: نقشه راه ساماندهی پسماند برای حفظ محیط زیست گیلان تدوین شده است. حجت شعبانپور امروز با تأکید بر اختصاص اعتبارات برای احیای تالاب انزلی اظهار کرد: با توجه به اینکه تالاب انزلی در لیست سیاه تالاب‌های

جارستان-معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به تولید روزانه ۲ هزار تن پسماند در استان اشاره کرد و گفت: نقشه راه ساماندهی پسماند برای حفظ محیط زیست گیلان تدوین شده است.

حجت شعبانپور امروز با تأکید بر اختصاص اعتبارات برای احیای تالاب انزلی اظهار کرد: با توجه به اینکه تالاب انزلی در لیست سیاه تالاب‌های دنیا قرار گرفته، اعتبارات استانی پاسخگوی اجرای طرح‌های احیای این تالاب نیست و اگر به آن توجه نداشته باشیم دچار سرنوشت دریاچه ارومیه می‌شود.

وی خواستار احیای تالاب انزلی شد و افزود: تالاب انزلی باید دوباره زنده شده و محیط زیست در آنجا برقرار شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در ادامه با بیان اینکه کارگروه پسماند در ۱۶ شهرستان تشکیل شده است، تصریح کرد: گیلان دارای ۵۲ شهر و ۲ هزار و ۵۶۰ روستا است.

شعبانپور، گیلان را دارای ۲٫۵ میلیون نفر جمعیت خواند و بیان کرد: ۱٫۵ میلیون نفر معادل ۶۰ درصد از جمعیت استان در شهرها زندگی می‌کنند و یک میلیون نفر معادل ۴۰ درصد در روستاها سکونت دارند.

وی، سرانه تولید پسماند هر شهروند را ۸۵۰ گرم و در روستاها ۶۵۰ گرم در گیلان عنوان کرد و گفت: سرانه تولید پسماند در استان بالاتر از متوسط کشوری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به تولید روزانه یک‌هزار و ۸۰۰ تا دو هزار تن پسماند توسط جمعیت ۲٫۵ میلیون نفری در استان، خاطرنشان کرد: در تعطیلات گردشگران روزانه یک‌هزار و ۵۰۰ تن پسماند تولید می‌کنند و جمع‌آوری این حجم پسماند دارای مشکلاتی است.

شعبانپور به برنامه‌ریزی برای ساماندهی پسماند گیلان در سال ۹۲ اشاره کرد و یادآور شد: قانون مدیریت پسماند در کشور به تصویب رسیده و نقشه راه برنامه پنجم توسعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار و وضعیت مراکز دفن، کارخانه‌های کمپوست، امحا، دفن و … در گیلان مشخص شده است، اظهار کرد: نقشه راه پسماند استان ترسیم شده و به‌دنبال مدیریت بحران پسماند در گیلان هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، آموزش را نخستین موضوع در تدوین نقشه راه پسماند گیلان ذکر کرد و افزود: مسائل آموزشی در مقاطع مختلف مدارس استان ارائه شده است.

شعبانپور با اشاره به اینکه در پیشرفته‌ترین کشورها ساماندهی پسماند را مدیون و مرهون آموزش به‌ویژه از طریق آموزش و پرورش هستند، بیان کرد: آموزش سرلوحه ساماندهی پسماند در آموزش و پرورش گیلان است.

وی به آموزش تفکیک پسماند از مبدأ در مهدکودک‌ها، مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان‌های گیلان اشاره کرد و گفت: آموزش فرمانداران، بخشداران و دهیاران در دستور کار است و این امر با محوریت فرمانداران انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه تولید محتوای آموزشی ساماندهی پسماند برای دهیاران و آموزش و پرورش تهیه شده است، تصریح کرد: سال ۹۳ زنگ مدارس گیلان با نام محیط زیست نواخته شده است.

شعبانپور از تهیه و توزیع ۵۰ هزار بروشور در مرحله نخست ساماندهی پسماند در گیلان خبر داد و یادآور شد: تعداد ۴۰ هزار کتاب و لوح فشرده برای مدارس استان تهیه شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه گیلان و سازمان همیاری شهرداری استان در راستای ساماندهی پسماند، خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردمی در تفکیک زباله از مبدأ نداشته باشیم تمام فعالیت‌ها یک‌طرفه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به نقش اساسی فرمانداران و شهرداران در تشکیل کارگروه‌های پسماند در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: سال ۹۳ تعداد ۱۷ جلسه، سال ۹۴ تعداد ۱۸ جلسه و امسال ۱۰ جلسه کارگروه ساماندهی پسماند در استان برگزار شده است.

فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.