تاریخ انتشار : جمعه 6 تیر 1399 - 20:50
کد خبر : 64797

به بهانه ۲۶ ژوئن روزجهانی مبارزه با مواد مخدر/ میانگین آمار معتادان در جامعه حدود ۳.۳ درصد می باشد که این رقم در گیلان ۲.۷ درصد است

به بهانه ۲۶ ژوئن روزجهانی مبارزه با مواد مخدر/ میانگین آمار معتادان در جامعه حدود ۳.۳ درصد می باشد که این رقم در گیلان ۲.۷ درصد است

✍ سمیه رمضانی اختصاصی جارستان_ سرویس اجتماعی: اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدید جدی برای جامعه محسوب می‌شود. اعتیاد می‌تواند قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش، سازندگی را با به دام انداختن جوانان و نوجوانان جامعه از بین ببرد.این معضل جهانی که می‌توان

سمیه رمضانی

اختصاصی جارستان_ سرویس اجتماعی: اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدید جدی برای جامعه محسوب می‌شود. اعتیاد می‌تواند قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش، سازندگی را با به دام انداختن جوانان و نوجوانان جامعه از بین ببرد.
این معضل جهانی که می‌توان گفت یکی از مهمترین دغدغه‌های همه کشورهای جهان است می‌تواند بنیان خانواده و اعتقادات دینی و مذهبی را به سمت و سوی نابودی کشاند.
نامگذااری روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (۲۶ ژوئن) از سال ۱۹۸۷ و پس از برگزاری کنفرانس بین المللی مبارزه و قاچاق مواد مخدر بود که از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن به منظور ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در ابر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز موادمخدر در وین تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.0 به تصویب کشورهای شرکت‌کننده در آن رسید.
در ایران نیز هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر برابر با اول تا ششم تیر ماه می باشد که بدین منظور برنامه های متنوعی به منظور آگاهی بخشی، پیشگیری و ارائه راهکارهای کمک و درمان به درگیران این بلای خانمان سوز اجرا می‌شود.
در استان گیلان برنامه‌های نظیر تشکیل جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با حضور استاندار در استانداری گیلان، برگزاری نشست های خبری مختلف، مصاحبه با صدا و سیما، برپایی نمایشگاه هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر در پیاده راه فرهنگی رشت، بازدید از بعضی از مراکز ترک اعتیاد،ایجاد غرفه های پیشگیری از مواد مخدر در شهرستان صومعه‌سرا، افتتاح طرح اشتغالزایی مربوط به مرکز بهبودی اقامتی میان مدت آرامش رهایی اعتیاد در سنگر، برگزاری تئاتر خیابانی در آستارا و پیاده روی در بعضی از شهرهای استان گیلان و غیره اشاره کرد.

مهمترین نکات ارائه شده در جلسات و مصاحبات انجام شده در هفته ی مبارزه با مواد مخدر در استان گیلان بدین شرح می باشد؛

استاندار گیلان در جلسه ی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر از طریق توسعه مشارکت های مردمی را از انتظارات خود از متولیان این حوزه عنوان کرد و گفت: تشکیل سمن‌هایی با محوریت موضوعات مبارزه با مواد مخدر، برای حمایت و صیانت از بهبودیافتگان، اشتغال و بازگشت آنان به زندگی عادی می‌تواند بسیار موثر باشد.
دکتر زارع همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت صدا و سیما در بخش اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه تأکید و تصریح کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش علیرغم تعطیلی مدارس، از طریق بسترهای موجود در فضای مجازی، پیام‌های آموزشی را به خوبی به دانش آموزان منتقل کرده است.
نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت غربالگری معتادان متجاهر باتوجه به شرایط کرونا نیز تأکید و اضافه کرد: مراکز مبارزه با اعتیاد گیلان جزو پیشتازان و از زمره مراکز نمونه کشور محسوب می‌شوند که باید تلاش شود با روش‌های علمی و کارشناسی همچنان این روند استمرار یابد.

مدیر کل بهزیستی استان گیلان در نشست خبری که در رشت برگزار شد، اظهار داشت: در بحث های پیشگیری که مقدم و کم هزینه تر از درمان است ، سعی کردیم با مشارکت های اجتماعی این کار را انجام دهیم و از سال ۷۵ برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد در بهزیستی آغاز و در استان گیلان نیز این امر از سال ۸۱ فعالیت خود را شروع کرد.
نحوی نژاد خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری از اعتیاد، ۶۳ محله شهری ، ۴۳ محله روستایی ، ۲۲ محیط کار( رشته شغلی) ، پنج محیط نظامی و دهها مهدکودک در این خصوص فعالیت داشته که در سال ۹۸ حدود ۷۲۸ هزارنفر از برنامه پیشگیری اداره بهزیستی گیلان سود بردند.

حسین نحوی نژاد به ارایه خدمات درمانی سازمان در گیلان اشاره و بیان کرد: ۲۹ هزار مورد از خدمات درمانی نیز در ۱۳۴ مرکز انجام شد که از این مرکز می توان به ۷۲ مرکز سرپایی، ۵۷ مرکز اقامتی ، دو مورد TC ، یک مورد مرکز توانمندسازی و یک مورد ماده ۱۶ اشاره کرد که در همه این موارد نظارت نیز وجود دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود انواع مواد روان گردان که ۸۰۳ نوع آن شناسایی شده ، مصرف این مواد از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۹ حدود ۴۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: کاهش سن مصرف مواد مخدر نیز یکی دیگر از معضلات مهم جوامع به خصوص جامعه ایران بشمار می رود و بر اساس آمار و اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر که مبتنی به این آمار سیاست گذاری می شود، دو میلیون و هشتصد هزار نفر در سنین ۱۵ الی ۶۴ سال مصرف کننده مستمر مواد مخدر در ایران داریم که از این تعداد، یک میلیون و ۹۵۷ هزار نفر دچار اختلال مصرف مواد مخدر هستند که هیچگونه فعالیت اقتصادی انجام نمی دهند.
باقری اظهار کرد: میانگین آمار معتادان در جامعه حدود ۳.۳ درصد هستند که این رقم در گیلان ۲.۷ درصد است.
وی ، به دسترسی آسان به مواد مخدر در سطح جامعه اشاره و بیان کرد: متاسفانه زمان دسترسی به مواد مخدر در کشور به نیم ساعت رسیده که استان گیلان به همراه فارس پس از تهران در رتبه دوم از لحاظ دسترسی سریع به مواد مخدر قرار دارد که باید در این راستا اقدامات ضروری انجام شود.
باقری اضافه کرد: در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر نیز اقدامات خوبی انجام شده که این اقدمات به طور جدی دنبال می شود که سال گذشته ۲۹۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در گیلان کشف و ضبط شد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان گفت: جامعه باید بپذیرد که معتاد مجرم نیست و بیمار است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در جریان بازدید از پل مرزی آستارا گفت: امسال با هوشیاری مرزبانان ۳۷ هزار و ۴۴۴ کیلوگرم مواد مخدر در مرزهای کشور کشف شده و این رقم در مقایسه با سه ماه نخست سال قبل ۸۷ درصد افزایش یافته‌است.

سردار احمد علی گودرزی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد کشفیات تریاک در دنیا توسط نیروی انتظامی و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود و ایران اسلامی در مبارزه با مواد مخدر مقتدر است و اگر این اقتدار نباشد، کشورهای اروپایی از مواد مخدر لطمه و آسیب شدیدی می بینند.
وی ادامه داد: مرزبانان جمهوری اسلامی ایران فقط در سه ماه نخست امسال ۲۷۰ قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر و به محاکم قضایی معرفی کردند.
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه نیروی انتظامی در راه امنیت و اقتدار ایران اسلامی سه هزار و ۸۰۰ شهید را تقدیم کرده است، افزود: اقدامات صورت‌ گرفته برای حفظ حریم مرزهای ایران قابل ‌قبول نیست و انتظار داریم دولت، مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح در ابعاد مختلف با پیگیری و تصویب اعتبار برای امنیت پایدار مرزهای کشور اقدام موثری نمایند.

سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی گیلان روز پنجشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان در رشت، از دستگیری بیش از هشت هزار نفر از مرتکبین جرائم مواد مخدر در حوزه های مختلف از ابتدای امسال تا کنون در استان خبر داد.

سرهنگ علی احمدپور افزود: افراد دستگیر شده شامل؛ قاچاقچیان، توزیع کنندگان عناصر اصلی و خرده پا در ورودی های محورهای مواصلاتی و شهرها و روستاهای استان، نگهدارندگان مواد مخدر و مصرف کنندگان می شود.
وی حذف دسترسی آسان به مواد مواد مخدر را یکی از رویکردهای اصلی پلیس عنوان و بیان کرد: پاکسازی مناطق آلوده شهری و حاشیه نشین از دیگر عمده رویکردهای پلیس در مبارزه با مواد مخدر در استان است.

سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۲۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر را در استان کشف شده، گفت: در حوزه کشف مواد مخدر صنعتی نظیر هروئین و شیشه ۱۰۰ درصد افزایش داشتیم که این زنگ خطری برای خانواده‌های گیلانی بوده زیرا نشان می‌دهد گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در گیلان افزایش یافته است.

سردار عزیزاله ملکی، فرمانده انتظامی گیلان نیز از افزایش ۲۸ درصدی کشفیات مواد مخدر در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک تن و ۶۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شده است.
وی همچنین از انهدام ۲۳ باند تهیه و توزیع مواد مخدر از ابتدای امسال تاکنون در استان گیلان خبر داد و گفت: ۶۳ دستگاه خودروی مورد استفاده قاچاقچیان و سوداگران مرگ نیز در این مدت توقیف و به پارکینگ انتقال داده شد.

سردار ملکی با اشاره به تداوم طرح‌های عملیاتی پلیس در برخورد با سوداگران مرگ تصریح کرد: شهروندان در تمام ساعات شبانه روز می‌توانند از طریق سامانه ۱۱۰ با ارائه گزارش و اطلاعات خود در خصوص مواد مخدر، پلیس را در تامین امنیت و ارتقاء آن یاری کنند.

در پایان این گزارش میتوان به این نتیجه دست یافت که باید فعالیت مراکز فرهنگی و آموزش خانواده درجهت ریشه کنی معضل بزرگ اعتیاد تداوم داشته باشد، تا مواد مخدر را در ایران ریشه کن کنیم و همچنین افرادی که به این بلای خانمان سوز دچار می شوند تحت درمان قرار گرفته و دوباره به آغوش گرم خانواده و جامعه بازگردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.