تاریخ انتشار : جمعه 12 اردیبهشت 1399 - 19:18
کد خبر : 58375

۱۲ اردیبهشت دوبار روز معلم نامگذاری شد

۱۲ اردیبهشت دوبار روز معلم نامگذاری شد

اختصاصی جارستان- سرویس فرهنگی؛ در ایران روز ۱۲ اردیبهشت به یادبود ترور شهید محقق مرتضی مطهری روز معلم نامیده می‌شود. در سطح بین‌المللی، به پیشنهاد یونسکو روز ۵ اکتبر (۱۳ مهر) هر سال به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده‌است. با این حال در بسیاری از کشورها از جمله ایران در روز متفاوتی جشن گرفته می‌شود. سابقه نامگذاری روز معلم در ۱۲

اختصاصی جارستان- سرویس فرهنگی؛ در ایران روز ۱۲ اردیبهشت به یادبود ترور شهید محقق مرتضی مطهری روز معلم نامیده می‌شود. در سطح بین‌المللی، به پیشنهاد یونسکو روز ۵ اکتبر (۱۳ مهر) هر سال به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده‌است. با این حال در بسیاری از کشورها از جمله ایران در روز متفاوتی جشن گرفته می‌شود.

سابقه نامگذاری روز معلم در ۱۲ اردیبهشت به قبل از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان بود.
ابوالحسن خانعلی معلمی ساده و معمولی و بدون گرایش حزبی بود. همه احزاب از او تجلیل کرده اند اما تاکنون هیچ حزب سیاسی ادعای وابستگی او را به خود نکرده است.
پس از این واقعه حکومت وقت برای دلجویی از معلمین روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد.

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ و ترور مرتضی مطهری در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ ساعت ده و بیست دقیقه شب ، روز کشته شدن وی با یک روز تأخیر عنوان و منتشر شد و دوازدهم اردیبهشت مجدداً به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

مرتضی مطهری در بهمن سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در قریه فریمان از توابع مشهد متولد شد و پس از فراگیری علوم اسلامی و سالها مجاهدت در راه انقلاب و حتی پس از انقلاب، سرانجام در ۶۰ سالگی به دست اعضای گروه فرقان به شهادت رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.