تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 - 17:31
کد خبر : 57963

۹ اردیبهشت روز روانشناس، روز حافظان روح و روان جامعه

۹ اردیبهشت روز روانشناس، روز حافظان روح و روان جامعه

نویسنده: سمیه رمضانی جارستان اختصاصی_سرویس اجتماعی؛ ۲۹ آوریل سال  ۲۰۲۰ میلادی، مصادف با ۹  اردیبهشت در سال  ۱۳۹۹ روز روانشناس است. علت انتخاب این است که دراین روز، قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به  تصویب رسید. روزی برای تجلیل و پاسداشت از خدمات افرادی  که خاضعانه و عاشقانه، پذیرای  صحبت  و درد دل

نویسنده: سمیه رمضانی

جارستان اختصاصی_سرویس اجتماعی؛ ۲۹ آوریل سال  ۲۰۲۰ میلادی، مصادف با ۹  اردیبهشت در سال  ۱۳۹۹ روز روانشناس است. علت انتخاب این است که دراین روز، قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به  تصویب رسید.

روزی برای تجلیل و پاسداشت از خدمات افرادی  که خاضعانه و عاشقانه، پذیرای  صحبت  و درد دل و گفته های مراجعه کنندگان در گروه های مختلف سنی بوده و تلاش می کنند تا با فهم خوب و درست اظهارات اشخاص و درک شرایط و موقعیت آن ها،  آنان را با راهکارهایی جهت بهبود شرایط و اصلاح وضعیت، روبرو کنند.

تاریخ روانشناسی به عنوان دانش مطالعهٔ رفتار و ذهن انسان به یونان باستان باز می گردد. شواهدی نیز بر مطالعهٔ این دانش توسط مصری های باستان وجود دارد. دانش روانشناسی تا سال ۱۸۷۹ بخشی از فلسفه انگاشته می شد تا زمانی که به عنوان دانشی مستقل در آلمان و آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت. روانشناسی با دانش های فلسفه، جامعه شناسی، عصب شناسی، فیزیولوژی و به طور کلی دانش هایی که مربوط به علوم انسانی هستند هم مرز است. 

روانشناس، یعنی کسی که روان را می شناسد و تجزیه و تحلیل می کند، کار بسیار سخت تری از جامعه پزشکان و پرستاران دارد. آن ها با جان آدمی با صدها و هزارا علایم روبرو هستند اما کار روانشناس، علائم قابل لمس ندارد و شاید یک بیمار از زمان مراجعه به روانشناس مجرب تا بهبود کامل، سالها تحت نظر و درمان باشد.

در روزهایی که ویروس کرونا گریبانگیر جهان و جهانیان شده است، در کنار مراقبت های بهداشتی برای حفظ سلامت جسمی از این ویروس، حفظ آرامش و کنترل استرس نیز نقش بسیار با اهمیتی دارد. تقریبا از آغازین روزهای شیوع این بیماری فعالیت مشاوران و روانشناسان بصورت گسترده ای افزایش یافت. و مشاوران به کمک روان مردم آمدند تا هم آرامش را برای آنان ابجاد کنند و هم به نوعی شیوه ی صحیح مدیریت هیجان را به آنان آموزش دهند.
مشاوران و روانشناسان به خانواده هایی که فرزندان کوچک دارند نیز آموزش میدهند که چگونه صحبت کنند، و چگونه رفتار کنند تا این کودکان دچار آسیب های روحی و روانی که ناشی از رفتار نامناسب والدین است، نشوند.
یکی دیگر از فعالیت این عزیزان، مشاوره دادن به زوجین در ایام قرنطینه است تا راهکارهایی را برای حل مشکلات در اختیار آنان قرا دهد.
حضور روانشناسان و مشاوران در بیمارستان ها برای حفظ روحیه بیماران و خانواده هایشان نیز ایثاریست که نباید نادیده گرفته شود.

این ویروس ناخوانده، مشکلات زیادی را حتی برای دوران پسا کرونا ایجاد خواهد کرد. زمانی که حتی بعد رفتنش نیز آثارش باقیست.
مشکلات روحی خانواده های داغدار، افرادی که مبتلا شده و بهبود یافته اند، خانواده هایی که با استرس شدید حفظ سلامت خود و خانواده هایشان این دوران را گذرانده اند، کودکانی که استرس حضور این ویروس را لمس کرده اند، کودکانی که شاهده مشاجره های والدین خود بوده اند و در پایان افرادی که به وسواس شدید مبتلا گشته اند، همه و همه از جمله مواردیست که ارزش کار مشاوران و روانشناسان را در دوران پساکرونا مشخص میکند.


در پایان، حافظان روح و روان جامعه، روزتان مبارک.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.