تاریخ انتشار : دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 - 22:41
کد خبر : 57871

۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای

۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای

نویسنده: سمیه رمضانی جارستان: اختصاصی -سرویس اجتماعی؛ بهداشت حرفه‌ای یا سلامت شغلی یا سلامت کار شاخه‌ای است از علم بهداشت و عبارتست از شناسائی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور موجود در محیط کار به همراه یکسری مراقبتهای بهداشتی درمانی به منظور سالمسازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار. ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) توسط

نویسنده: سمیه رمضانی

جارستان: اختصاصی -سرویس اجتماعی؛ بهداشت حرفه‌ای یا سلامت شغلی یا سلامت کار شاخه‌ای است از علم بهداشت و عبارتست از شناسائی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور موجود در محیط کار به همراه یکسری مراقبتهای بهداشتی درمانی به منظور سالمسازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار.

۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) توسط سازمان بین‌المللی کار به عنوان روز جهانی بهداشت حرفه ای و ایمنی محیط کار اعلام شده است. سازمان بین المللی کار (ILO) از سال ۲۰۰۳ و با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری‌های شغلی، مراسمی را در روز ۲۸ آوریل روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی که در ایران مصادف با ۸ اردیبهشت است برگزار می‌نماید.

این روز فرصت مناسبی است تا اذهان عمومی نسبت به موضوع بهداشت و ایمنی محیط کار حساس شوند و ضمن ارج نهادن به زحمات کارکنان بایستی به فراهم آوردن زمینه‌های علمی، پژوهشی و کاربردی برای شناسایی مخاطرات شغلی، اجرای روش‌های صحیح کنترل و ارتقای سطح سلامت نیروی انسانی اقدام نمود.

بهداشت حرفه‌ای در ایران در مرداد سال ۱۳۲۵ وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل و قانون موقت کار را تدوین نمود و در سال ۱۳۳۷ قانون مزبور با اصلاحات و تغییراتی به صورت قانون به تصویب رسید و اجرای وظایف مربوط به بهداشت و ایمنی مندرج در قانون کار وقت به عهده اداره کل بازرسی کار قرار گرفت.

هدف کلی بهداشت حرفه‌ای نگهداری و بهبود حداکثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف از طریق پیشگیری از خطرات تهدید کننده سلامت کارگران، مطالعه شرایط نامناسب محیط کار و اثرات سوء آن بر تندرستی آنان می‌باشد. کارشناسان بهداشت حرفه‌ای که در این زمینه فعالیت دارند، با شناختی که ازمحیط کار، فرآیندهای کاری، خطرات وعوامل زیان‌آور محیط کار، و نیز تاثیراتی که این عوامل بر سلامت شاغلین می‌گذارند، از طریق بررسی، ارزیابی، اندازه گیری وکنترل عوامل زیان آورمحیط کار، درصدد سالم سازی و بهسازی محیط کاربرمی آیند. بنابراین از این طریق باعث کنترل بیماری‌ها، عوارض و آسیب‌های شغلی و در نهایت تامین سلامت شاغلین می‌گردند.

در زمان شیوع کووید -۱۹ با رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای درمحیط کار می توان جان انسان ها را نجات داد. به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای سال ۲۰۲۰ که امسال با چالش شیوع جهانی و پاندمی ویروس کووید ۱۹ همزاد و همراه شده است. میتوان به نقش رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار آگاه شد.

با شناخت چالش بزرگی که دولتها، کارفرمایان، کارگران و کل جوامع در سراسر دنیا برای مقابله با بیماری جهانی(پاندمیک) کوید-۱۹ روبرو هستند، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار برروی شیوع بیماریهای عفونی در محل کار، با تمرکز برروی بیماری کوید-۱۹   خواهد پرداخت.

در این روز نباید کارگران و کودکان کار را از یاد برد، کارگرانی که شاید رعایت کردن ایمنی و بهداشت برای آنها در محیط کاریشان به سادگی قابل دسترسی نباشد. کرونا شاید اهمیت این روز را بیش از پیش برای جهانیان آشکار ساخته است.

رعایت نشدن بهداشت در هر محیطی، در شرایط وجود این اپیدمی جهانی تهدیدی رعب آور محسوب میشود. تهدید برای کارگران،کودکان کار، و خانواده هایشان، تهدید یک جامعه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.