تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 - 3:51
کد خبر : 56817

تک صدایی صداوسیماعلیه منطقه آزادانزلی /حقیقت های پنهان روایت یک حقیت

تک صدایی صداوسیماعلیه منطقه آزادانزلی /حقیقت های پنهان روایت یک حقیت

جارستان _اختصاصی،سرویس اقتصادی:«منطقه آزاد تجاری، قلمرو معینی است که غالباً در محدودهٔ داخل یک بندر یا در مجاورت آن قرار گرفته و در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان مجاز شناخته شده‌است. چنانچه کالاها را می‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از این مناطق صادر کرد یا به این مناطق وارد نمود و آن‌ها را برای مدتی

جارستان _اختصاصی،سرویس اقتصادی:«منطقه آزاد تجاری، قلمرو معینی است که غالباً در محدودهٔ داخل یک بندر یا در مجاورت آن قرار گرفته و در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان مجاز شناخته شده‌است. چنانچه کالاها را می‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از این مناطق صادر کرد یا به این مناطق وارد نمود و آن‌ها را برای مدتی در انبار ذخیره و در صورت لزوم بسته‌بندی و مجدداً صادر کرد. کالاهایی که از منطقه آزاد تجاری به کشور میزبان وارد می‌شوند، حقوق و عوارض گمرکی مقرر را می‌پردازند. مناطق پردازش صادرات علاوه بر تسهیلات فوق، ابنیه و خدمات مورد نیاز جهت تولید، تبدیل مواد خام و کالاهای واسطه‌ای وارداتی به محصولات نهایی را به هدف صدور آن‌ها و برخی اوقات جهت فروش در بازار داخلی، به شرط پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معمول فراهم می‌نمایند. از این جهت منطقه آزاد پردازش صادرات ناحیه صنعتی ویژه‌ای است که تولیدات آن جهت‌گیری صادراتی دارند. تسهیلات این مناطق جهت جلب سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل استقرار آن هاست و معمولاً با مشوق‌های دیگری نیز همراه است.»
این تعریفی ازمنطقه ازاد توسط بانک جهانی است.

ایدهٔ ایجاد مناطق آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که در آن کشورهای زیادی به استقلال رسیدند، این کشورها در صدد برآمدند تا آثار عقب ماندگی را از بین ببرند. در این راستا، رسیدن به استقلال اقتصادی-صنعتی را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت دانسته و بدین جهت در پی یافتن نظریه‌ها و راهبردهایی بودند که هر چه سریع‌تر آثار عقب ماندگی را زدوده و صاحب صنعتشوند. چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات بود که پس از سرخوردگی کشورهای در حال توسعه از سیاست جایگزینی واردات، به عنوان سیاستی که می‌تواند توسعه اقتصادی را به ارمغان بیاورد، توسط مؤسساتی نظیر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) پیشنهاد و تشویق می‌شد. نکتهٔ مهم قابل ذکر این است که، همان‌طور که در قلب سیاست جایگزینی واردات، حمایت از صنایع نوزاد بود، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد که به تبع آن، تکنولوژی جدید، اشتغال جدید و توان صادرات و ارز از آن حاصل خواهد گردید که توسعهٔ صنعتی کشور را به دنبال خواهد داشت؛ لذا مناطق آزاد تجاری مورد توجه قرار گرفتند.
اما دراین میان نقش صداوسیما باتوجه به تحریم های ظالمانه آمریکا در شناسایی نقاط قوت وضعف مناطق آزاد بصورت مخرب به چه دلیل بود؟
۲۷اسفند شبکه ۱ مستند 《روایت یک حقیقت》 طی گزارشی ازعملکرد مناطق آزاد بدون توجه به اقدامات مفید و صادرات و پهلوگیری کشتیهای باری در بندرمنطقه آزاد به انتقاد جهت دارمی پردازد.
جالب اینکه چندتن ازمنتخبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس به دلیل پراهمیت بودن منطقه آزادانزلی بصورت جداگانه دیدار و بازدید ازمنطقه ازاد انزلی را دراولویت برنامه ها وملاقات رسمی خودقراردادندتا بدین شکل ازشاهراه اقتصادی گیلان بااوراسیا ازنحوه کار و اقدامات انجام شده ان بیشتر مطلع گردند.

اقتصاددانان کلاسیک مانند آدام اسمیت معتقد بودند که تجارت آزاد بین‌المللی نیز رفاه جهان را حداکثر می‌کند. اسمیت معتقد بود اگر هر کشور در تولید کالایی که در آن کارایی بیشتری دارد، تخصص یابد و مازاد کالای تولیدی خود را با کالایی که در تولید آن کارایی ندارد، مبادله کند، تولید کل هر دو کالا در جهان افزایش خواهد یافت. این اضافه تولید را کشورهای طرف تجارت بین یکدیگر تقسیم می‌کنند. این در واقع تعمیم منافع حاصل از تقسیم کار (و مبادله) در سطح مناسبات بین‌المللی است.

اینکه نگاه صداوسیما ازیک نگرش کلاسیک و توسعه گرایانه اقتصادی ومنافع ملی به سمت نگرش تهیه گزارشی محلی و درهم امیخته از مناطق سرزمینی وجغرافیایی بصورت سطحی نگری ختم میشود جای علامت سوال دارد. وآنهم اینکه دلیل این رویکرد درشبکه ۱ ،باتوجه به مسایل ومشکلات عدیده کشور و پرداختن یکسویه وسطحی به ارزشهای اقتصادی وتجاری یک استان با میلیاردها سرمایه گذاری انجام شده چه بوده است.

نکاتی چنددرباب اهمیت منطقه آزاد انزلی

باتصویب هیات وزیران،بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی مرزمجاز دریایی تعیین شده است

مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه اندازی کریدور شمال – جنوب در منطقه آزاد انزلی ساخت می شود

دارابودن پس کرانه ۴۰۰هکتاری

از ویژگی‌های منحصر به فرد این بندر نسبت به دیگر بنادر ایران که از بنادر نسل سوم جهان محسوب می‌شود، دارا بودن پس‌کرانه ۴۰۰ هکتاری است. 
پس کرانه‌های بندر کاسپین شامل انبارهای سرپوشیده با ظرفیت پذیرش و نگهداری سالانه یک میلیون تن کالا در فاز اول، سیلوهای غلات و دیگر فضاهای لجستیکی مورد نیاز بندر است. 

موج شکن های شرقی وغربی

این مجتمع بندری دارای دو موج شکن شرقی و غربی است که به ترتیب بیش از ۲۶۰۰ و ۲۴۰۰ متر طول دارند و بیشترین فاصله میان دو بال موج‌شکن، ۲۶۰۰ متر است که حوضچه آرامشی به مساحت افزون ‌بر ۳۰۰ هکتار را پدید می‌آورد. 

مجتمع بندری کاسپین در ۲۲ پست اسکله مشتمل بر پایانه های تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکله رو و پایانهغلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۵ میلیون تن کالا را در هر نوبت کاری در طول سال خواهد داشت و با احتساب سه نوبت کاری، ظرفیت آن ۴۵ میلیون تن در سال خواهد بود. 

اسکله‌های این بندر با عمق آبخور ۱۴ متر توانایی پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۵۰ هزار تن را خواهند داشت و این در حالیست که ظرفیت بزرگ‌ترین کشتی‌های در حال تردد در دریای خزر، ۱۲ هزار تن است. 
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است. 

مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه،فعالسازی ۵۰ واحد راکد صنعتی در سه سال اخیر، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر و توسعه تعاملات بین المللی با کشورهای حاشیه خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.و میلیاردهاسرمایه گذاری انجام شده دیگر……..

شاید اینگونه بتوان عملکرد صداوسیما ، نوعی پنهان کردن حقیقتهای منطقه آزادانزلی را دربرنامه مستند روایت یک حقیقت قلمدادکرد!

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.