تاریخ انتشار : جمعه 19 مهر 1398 - 10:07
کد خبر : 47539

شکلات با آبنبات تفاوت دارد

شکلات با آبنبات تفاوت دارد

چند روز پیش برای خرید خشکبار به بازار رفتم. در مغازه همه نوع میوه خشک، آجیل، شکلات، آبنبات و… به چشم می‌خورد. خریدم را کردم و در حال خروج از مغازه خانم نسبتا جوانی را دیدم که قصد خرید چند نوع آبنبات را داشت و به مغازه دار گفت از هر نوع شکلات یک مشت

چند روز پیش برای خرید خشکبار به بازار رفتم. در مغازه همه نوع میوه خشک، آجیل، شکلات، آبنبات و… به چشم می‌خورد. خریدم را کردم و در حال خروج از مغازه خانم نسبتا جوانی را دیدم که قصد خرید چند نوع آبنبات را داشت و به مغازه دار گفت از هر نوع شکلات یک مشت در کیسه بریزد.

جارستان_ به آن خانم گفتم شیرینی‌های مورد نظرش از نوع آبنبات هستند و شکلات محسوب نمی‌شوند. آن خانم با نگاه عاقل اندر سفیهی گفت از قدیم نام این محصولات شکلات بوده و فقط انواع آبنبات قیچی را در گروه شکلات به شمار نیاورد.

برای اصلاح این باور نادرست و افزایش آگاهی افراد نکاتی را مورد توجه قرار می‌دهم.آبنبات و شکلات هر دو از گروه شیرینی‌ها هستند، اما به دلیل تفاوت در ترکیباتشان دو محصول متفاوت محسوب می‌شوند.

آبنبات از انحلال و جوشاندن شکر و آب و مواد افزودنی همچون اسانس و رنگ تهیه و در نهایت سرد و سفت می‌شود. آبنبات قیچی و شاخه نبات از انواع آبنبات‌های سفت هستند. اگر به آب و شکر، شیر و چربی بیفزایند تافی و اگر ژلاتین اضافه کنند پاستیل و اگر پکتین بزنند، ژله به‌دست می‌آید ضمن این‌که از ترکیب آب و شکر و صمغ و ژلاتین، شکر پنیر (مارشمالو) تهیه می‌شود که همه این محصولات از انواع آبنبات نرم هستند.

بد نیست بدانید فوندانت یا همان لایه خمیری که برای کیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع دیگر آبنبات نرم و خمیری است. آبنبات هر چه نرم‌تر و رطوبت و ترکیبات بیشتری داشته باشد، ماندگاری کمتر دارد.

آبنبات‌های سخت تا یک‌سال، آبنبات‌های نرم تا چند ماه و انواع خمیری عمری سه چهار روزه دارند.اما شکلات‌ها دسته دیگری از شیرینی‌ها هستند که از نظر شکر با آبنبات‌ها مشابهت دارند، ولی ماده اصلی آنها کره و پودر کاکائوست و آب در تهیه آن نقشی نداشته و برای تهیه نیاز به حرارتی معادل جوشاندن ندارند.با توجه به این‌که آبنبات و شکلات ارزش تغذیه‌ای و خاصیتی ندارند، بهتر است از برنامه غذایی حذف شوند.

البته کودکان و کسانی که زیاد دارو می‌خورند و تلخی دهان آزارشان می‌دهد، می‌توانند از انواع آبنبات‌های ریز و ترجیحا بی‌رنگ و کم‌اسانس استفاده کنند.استفاده از شیرینی‌ها هنگام خواب به‌خصوص در کودکان روی هورمون رشد تاثیر سوئی داشته و در حین خواب سبب پوسیدگی بیشتر دندان‌ها می‌شود.

ضمن این‌که هرگز از انواع شکلات و آبنبات برای رفع موقت گرسنگی استفاده نکنید، زیرا شکر موجود در این محصولات سبب تحریک و ترشح زیاد انسولین و در پی آن افت شدید قند خون شده و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مجدد و این‌بار شدیدتر فرد را دچار گرسنگی و وادار به مصرف بیشتر شیرینی می‌کند.

گرچه در آبنبات و شکلات از اسانس و رنگ‌دهنده‌های مجاز مصنوعی که مورد تایید سازمان غذا و داروست استفاده می‌شود، اما این به معنای مصرف زیاده از حد این نوع محصولات نیست و می‌تواند خطرناک باشد. ضمن این‌که مصرف افراطی آبنبات‌های با قند مصنوعی هم توصیه نمی‌شود./سلامت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.