تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 - 14:39
کد خبر : 46802

برگزاری دومین کارگاه طرح مدیریت زیست بومی تالاب امیرکلایه لاهیجان

برگزاری دومین کارگاه طرح مدیریت زیست بومی تالاب امیرکلایه لاهیجان

معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گفت: فردا دومین کارگاه طرح مدیریت زیست بومی تالاب امیرکلایه لاهیجان با عنوان ارزش ها و کارکردها و تهدیدات و فرصت ها در رودبنه برگزار خواهد شد. جارستان_ نیلوفر عابدین زاده معاون آموزشی پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی: وضعیت تالاب های کشور چندان مطلوب نبوده و شرایط اکولوژیک

معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گفت: فردا دومین کارگاه طرح مدیریت زیست بومی تالاب امیرکلایه لاهیجان با عنوان ارزش ها و کارکردها و تهدیدات و فرصت ها در رودبنه برگزار خواهد شد.

جارستان_ نیلوفر عابدین زاده معاون آموزشی پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی: وضعیت تالاب های کشور چندان مطلوب نبوده و شرایط اکولوژیک آنها در حالت شکننده و ناپایدار قرار گرفته است، این وضعیت ضرورت اقدامات فوری و اساسی را می طلبد و تالاب های گیلان نیز از این وضعیت مستثنی نیستند.

وی افزود: تالاب امیر کلایه یا تالاب شیخ علی کول که جهت اجرای طرح مدیریت زیست بومی در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان قرار گرفته و مسئولیت اجرای آن به پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی واگذار شده، از سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۱میلادی) به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

عابدین زاده خاطرنشان کرد: ساکنان حاشیه تالاب به کشاورزی، دامداری، شکار و صید و صنایع دستی می پردازند. آب مورد نیاز شالیزارهای واقع در روستاهای حاشیه تالاب مستقیما از تالاب تامین می شود. بنابراین در حال حاضر معیشت مردم منطقه کاملا به تالاب وابسته است.

وی ادامه داد: تالاب امیر کلایه در حال حاضر با مشکلات عدیده ای نظیر تعداد زیاد پمپ ها و برداشت بی رویه آب خصوصا در فصل تابستان، ورود پساب کشاورزی شامل کودهای شیمیایی و سموم مزارع به تالاب ،ورود روغن و بنزین موتورهای پمپاژ به درون تالاب، تغییر کاربری بخش وسیعی از حریم تالاب به فعالیت های کشاورزی، افزایش سطح شالیزارها با ایجاد خاکریزهای متعدد، افزایش رشد گیاه آزولا در تالاب از طریق  انتقال از مزارع اطراف آن، احتمال آلایندگی و اثرات زیان بار مستحدثاتی مانند گاوداری و مرغداری در حریم فنی و کیفی از جمله ورود فاضلاب و تخلیه زباله ها مواجه شده است.

معاون آموزشی پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی ادامه داد: در ۳۰ سال گذشته اراضی حاشیه ای تالاب در حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که این کاهش عمدتا به دلیل توسعه اراضی کشت برنج در محدوده تالاب بوده است.

وی تصریح کرد: مدیریت یکپارچه زیست بومی به عنوان یک روش علمی و عملی نقش تعیین کننده ای را در مدیریت بحران تالاب ها بازی می کند و در واقع یک سند برای شرایط کنونی تالاب بوده و چشم اندازی از وضعیت بلندمدت آن و همچنین ابزاری برای تحلیل عملکردهای زیست محیطی- اجتماعی و اقتصادی تالاب و الویت بندی اهداف است.

عابدین زاده گفت: هدف برنامه مدیریت زیست بومی، کاهش یا حذف دائمی تهدیدات تالاب و به طور کلی پایداری و بقاء اکوسیستم های تالابی در تالاب های منتخب و با اهمیت و استفاده از تجربیات و همکاری ذینفعان دولتی و غیردولتی جهت استقرار یک سیستم مدیریتی جدید و فراهم کردن ساز و کارهایی قانونی برای اجرایی شدن آن برای سایر تالاب های کشور است./ ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.