تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مهر 1398 - 18:40
کد خبر : 46181

همایش استانی سالمندی ” فرصت ها و چالش ها ” در رشت برگزار شد

همایش استانی سالمندی ” فرصت ها و چالش ها ” در رشت برگزار شد

همایش استانی سالمندی ” فرصت ها و چالش ها ” با حضور جمعی از مسوولان استان و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار شد. جارستان: سرپرست معاونت  بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش استانی سالمندی، با اشاره به اینکه اول اکتبر سال ۲۰۰۵ ( ۹ مهر سال ۱۳۸۴) به عنوان روز جهانی سالمند

همایش استانی سالمندی ” فرصت ها و چالش ها ” با حضور جمعی از مسوولان استان و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار شد.

جارستان: سرپرست معاونت  بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش استانی سالمندی، با اشاره به اینکه اول اکتبر سال ۲۰۰۵ ( ۹ مهر سال ۱۳۸۴) به عنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شده است، اظهار داشت:  بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی افراد ۶۰ سال و بالاتر به عنوان افراد سالمند محسوب می شوند.
دکتر فردین مهرابیان ادامه داد: بر اساس منابع علمی جمعیت، زمانی که ۸%   جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲% جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل می دهد،پدیده سالمندی در جمعیت استقرار می یابد.
وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری و توانمند سازی سالمندان باید تمهیدان لازم را فراهم کرد، گفت: جوامع در حال توسعه، زمان کمتری برای پیری جمعیت از نظر برنامه ریزی دارند در این خصوص، باید شتاب بیشتری داشته باشند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان سیاست های کشور را در سال ۹۵ افزایش جمعیت ذکر کرد و گفت: از اواخر دهه ۸۰ تا دهه ۹۰ سیاست کشور به سمت افزایش جمعیت پیش می رود. باید در هر دوره ای توازن جمعیتی و برنامه ریزی برای افزایش جمعیت را داشته باشیم.
دکتر مهرابیان، توجه و برنامه ریزی برای مدیریت سالمندی را امری اساسی ، لازم و ضروری عنوان کرد و افزود: در امرپیشگیری، درمان، بازتوانمندی و آماده سازی بسترهای لازم علاوه بر سازمان بهزیستی همه سازمان های دولتی، غیردولتی، مردم نهاد و آحاد جامعه از جمله رسانه ها بایستی برای ارتقا جایگاه سالمندان تعامل و همکاری نمایند.
دکتر حسین نحوی‌نژاد- مدیرکل سازمان بهزیستی گیلان نیز در این همایش با بیان اینکه سند ملی سالمندان در سال ۸۸ به رشته تحریر درآمد، اظهار داشت: ابتدا مجامع بین‌المللی از این سند استقبال کردند اما در سال ۹۶ بر اساس اختلافات میان وزارتخانه‌ها برای تصویب سند مذکور، دسترسی ما به این سند دچار مشکل شد.
دکتر حسین نحوی‌نژاد در ادامه رسیدگی به سالمندان را امری توسعه محور دانست و تصریح کرد: اگر فرد جوان شاغلی دغدغه ذهنی سلامت والدین سالمند خود را داشته باشد، بی شک نمی‌تواند کار خود را به‌ درستی انجام دهد از این رو، ارتقا سلامت سالمندان امری ضروری برای پیشرفت جامعه محسوب می شود.
وی با بیان اینکه چشم‌انداز سند ملی سالمندان، آمادگی آنها برای دو سطح سالمندی فردی و سالمندی جمعیت است ، اظهار داشت: ایجاد فرصت برابر برای تمام سنین و افزایش مشارکت فعال سالمندان در خانواده، جامعه و امور اقتصادی همچنین، ارتباط بین نسلی بهتر، از جمله اهداف سند ملی سالمندان می باشد.
در ادامه مطالب جامعی در خصوص تئوری سالمندی و وضعیت سالمندی در جهان و ایران توسط دکتر زهرا محتشم امیری- متخصص پزشکی اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارایه شد.
 در حاشیه برگزاری همایش سالمندی ، علاوه بر برگزاری پانل” چالش ها و فرصت های سالمندی ” ، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی نیز برگزار شد.
گفتنی است : همایش استانی ” سالمندی ؛ فرصت ها و چالش ها”  صبح امروز، یکشنبه با همت معاونت بهداشتی دانشگاه و با مشارکت سازمان بهزیستی استان ، با حضور سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه، مدیرکل سازمان بهزیستی گیلان و جمعی از مسوولان استانی و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی برگزار شد./وب دا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.