تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 مهر 1398 - 15:00
کد خبر : 45830

مرمت خانه تاریخی «صادقی» در لاهیجان پایان یافت

مرمت خانه تاریخی «صادقی» در لاهیجان پایان یافت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: مرمت خانه «صادقی» لاهیجان به عنوان یکی از خانه های تاریخی شاخص استان توسط اداره کل گیلان به اتمام رسید. جارستان، شهرود امیر انتخابی در تشریح این خبر اظهار کرد: خانه تاریخی «محمد صادقی» یکی از بناهای ساخته شده در دوره قاجار است که در بافت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: مرمت خانه «صادقی» لاهیجان به عنوان یکی از خانه های تاریخی شاخص استان توسط اداره کل گیلان به اتمام رسید.

جارستان، شهرود امیر انتخابی در تشریح این خبر اظهار کرد: خانه تاریخی «محمد صادقی» یکی از بناهای ساخته شده در دوره قاجار است که در بافت قدیمی شهر لاهیجان قرار دارد و در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۴۹۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه خوشبختانه هم اکنون این بنای تاریخی در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لاهیجان قرار دارد، افزود: فاز اول عملیات مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا در سال ۹۶ با اعتبار ۴۵۰ میلیون ریال انجام شد. فاز دوم عملیات مرمت به جهت تکمیل مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا، احیای سر در ورودی قدیمی و مرمت سرویس بهداشتی نیز با اعتبار ۱۷۵ میلیارد ریال از ابتدای تابستان سالجاری آغاز شد و ظرف مدت سه ماه به پایان رسید.

وی با اشاره به تزئینات گچ بری این بسیار زیبا و چشم نواز بنا در خصوص ویژگی های معماری و تزئینات این بنا گفت: ساختمان این بنای تاریخی از یک تالار و یک شاه نشین با طاق گنبدی و سقف مقرنس کاری شده و ارسی های مشبک با شیشه های رنگی تشکیل شده است. همچنین اتاق های جنبی آن نیز تزئینات نقاشی و گچبری دارد. تزئینات این بنا بسیار ظریف و استادانه اجرا شده و به طور کامل مشخصات معماری مسکونی دوره قاجار را در گیلان به تصویر می کشد. دو در ورودی آن به شاه نشین بنا مرتبط شده و بالای درها، پنجره های مشبک نصب شده اند، علاوه بر اینها یک نوار مقرنس نیز ایوان را که دو ستون چوبی دارد، احاطه کرده و طاقچه ها و دیوارهای داخل تالار و اتاق ها نیز همه دارای نقش های تزئینی با رنگ روغن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.