تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مرداد 1398 - 13:33
کد خبر : 43751

ولی داداشی نماینده مردم آستارا درمجلس درگفتگو باجارستان : آستارا باداشتن خط راه آهن ،بند رو سواحل مرزی آبی و خشکی یک شهر استراتژیک است/تثبیت وپایداری مدیران به تصمیم گیری و تصمیم سازی درسطوح خرد وکلان بسیار موثراست/کسانیکه به گیلان می آیند وبعد ارتقاپیدامی کنند ازصدقه سر مردم نجیب گیلان است/ترجیح بنده انتخاب فردبومی برای استانداری گیلان است که هم متعهد باشد وهم متخصص

ولی داداشی نماینده مردم آستارا درمجلس درگفتگو باجارستان : آستارا باداشتن خط راه آهن ،بند رو سواحل مرزی آبی و خشکی یک شهر استراتژیک است/تثبیت وپایداری مدیران به تصمیم گیری و تصمیم سازی درسطوح خرد وکلان بسیار موثراست/کسانیکه به گیلان می آیند وبعد ارتقاپیدامی کنند ازصدقه سر مردم نجیب گیلان است/ترجیح بنده انتخاب فردبومی برای استانداری گیلان است که هم متعهد باشد وهم متخصص

جارستان : نمایندگان مجلس شورای اسلامی بهترین مرجع و جایگاه آگاهی یافتن از مشکلات و مطالبات مردم می‌باشد. ارایه نقطه نظرها ی مردم به مسئولان و وضع قوانین ،نظارت برعملکرد دستگاها نشانگر اهمیت نقش آنان درجامعه است . ازهمین رو جارستان درسلسه گفتگوهای اختصاصی بانمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی گفتگویی را با ولی داداشی نائب


جارستان : نمایندگان مجلس شورای اسلامی بهترین مرجع و جایگاه آگاهی یافتن از مشکلات و مطالبات مردم می‌باشد. ارایه نقطه نظرها ی مردم به مسئولان و وضع قوانین ،نظارت برعملکرد دستگاها نشانگر اهمیت نقش آنان درجامعه است .
ازهمین رو جارستان درسلسه گفتگوهای اختصاصی بانمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی گفتگویی را با ولی داداشی نائب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ونماینده مردم شهرستان آستارادرمجلس انجام داده است که مشروح گفتگو با اورا در ادامه می خوانیم.
آیا مجمع نمایندگان استان ،دارای ساختاری برای نظارت بردستگاه اداری و اجرائی استان است؟
باتشکر از مجموعه پایگاه خبری جارستان ،درباره ساختار مجمع نمایندگان باید عرض کنم ،درمجامع مختلف ۲نفر ازنمایندگان هر استان در بحث برنامه و بودجه ناظراست. دو نفر درشورای حل اختلاف،یک نفر درستاد امر به معروف و نهی ازمنکر ،یک نفردرشورای آموزش و پرورش،یک نفر در شورای تعاون وقص علیهذا… درمجامع مختلفی که دراستان و شوراهای مختلف استان شورای برنامه ریزی، شورای فرهنگ عمومی ازجمله هرکدام ازنمایندگان دربرخی از شوراها دونفر و دربرخی یک نفر بعنوان نماینده جهت نظارت حضوردارند وکسانیکه قراراست درمجامع ویا شوراها عضو شوند بایددرمجلس رای بیاورند. درمجلس تمام نمایندگان تقسیم بندی شده اند و درحال انجام وظایف هستند. همانطورکه می دانیم یکی از وظایف مجلس نظارت است و اگر نمایندگان در مجامع مختلف حضوردارند بعنوان عضو ناظرهستند و عضو اجرائی نیستند و تا جائیکه مطلع هستم همکاران عزیزدر مجامع موفق بودندو نظارت خودرا به نحو احسن انجام داده اند.
-وضعیت توسعه استان راچگونه ارزیابی می کنید؟
به لطف و عنایت مردم و به لطف و عنایت دلسوزان استان،گیلان ما درحال پیشرفت است.اما متاسفانه برخی از مسئولین ما دراستان دلسوزنیستند.بنده سیاسی حرف نمی زنم و واقعیت است. درواقع آنطوری که مردم دلشان به حال استان می سوزد مسئولین دلسوزی ندارندو تعهدکاری دردستگاهها ی اجرائی وجود ندارد.اینکه نمایندگان بصورت شبانه روزی درحال فعالیت هستند چه درمجلس یاسازمانها ووزارت خانه ها ،اگر تنها یک سوم این انرژی را مسئولین مختلف اجرائی برای شهرها وروستاها وقت بگذراند مشکلات حل خواهد شد.متاسفانه این دلسوزی کم است ،تعهد کاری کم است .نباید با کم کاری دراستان مانع سرمایه گذاری برای سرمایه گذارانی شدکه تنها بخاطرتعصب به شهر واستان خود درجاهای دیگر سرمایه گذاری نمی کنند .ما دراستان درحوزه های مختلف به مسئولینی که توانمندند، به کارشناسانی که خبره اند برای توسعه و پیشرفت نیازمندیم.و امیدواریم با همکاری همه دستگاهها ی اجرائی ،نظارتی ،استاندار ونمایندگان ،بیشتر ازاین شاهد شکوفائی و توسعه استان ما باشیم.
-وضعیت اتصال راه آهن گیلان به آذربایجان درچه مرحله ای است؟
دربحث راه آن باید عرض کنم که به سه مرحله باید اشاره کرد.یک مرحله راه آهن آستارا-آستارا ،یک مرحله راه آهن آستار –رشت ومرحله سوم راه آهن قزوین رشت.
که ازسه مرحله فوق دومرحله آستارا –آستارا و قزوین- رشت اجرائی شده است.
دربحث راه آهن آستار –رشت جمهوری آذربایجان اعلام امادگی کرد با سرمایه گذاری ۵۰۰میلیون دلاری بصورت طرح b.o.t سرمایه گذاری درایران انجام دهدکه این داستان بدلیل تغییر درمبحث نوع کار درکمیسیون مشترک ایران وآذربایجان که بنده بعنوان عضو ناظر از طرف مجلس حضوردارم اجرائی نشد.

چرا که طرف سرمایه گذار یعنی کشور اذربایجان با شرط b.o.tاعلام آمادگی کرده بود ولی آقای دژپسند رئیس کمیسیون ابتدا نظرش همان نظر طرف آذربایجانی بود اما قبل از ورود ما کمیسیون کارشناسان سازمان سرمایه گذاری آقای دژپسند را منصرف کردند و نظرشان براین بود که برای اجرای طرح باید بصورت فاینانس و اخذ وام ازمنابع خارجی کمک گرفته شود. طرف آذربایجانی اما این موضوع رانپذیرفت و عملا اجرای طرح تاکنون به نتیجه نرسیده است . بنده بارها به اشکال مختلف این مسئله را به اطلاع آقای رئیس جمهوررساندم حتی درسفراخیر آقای مونسان معاون رئیس جمهور به ایشان گفتم تا درباره حل این مشکل درهیات دولت راهکاری اندیشیده شود ومطلعم که هراز گاهی آقای روحانی درجلسات هیات دولت تذکراتی را درخصوص اتصال خط راه آهن آستارا به رشت مطرح می کنند .برای اجرای این طرح باید وزیرراه ووزیر اقتصاد پروسه های آن را پیگیری کنند وزارت راه بصورت فنی و وزارت اقتصاد بحث منابع مالی آن را مشخص کنند .ظاهرا یک توافقی اخیرا بین وزارت راه وقرارگاه خاتم منعقدشده که خط راه آهن رشت -آستارا اجرائی شود ولی همتی نمیبینیم وعملا کاری انجام نشده است.
همانطوری که میدانید اگر این سرمایه گذاری از طرف آذربایجان انجام شود هم منافع اقتصادی برایمان دارد هم منافع سیاسی و امنیتی .منافع اقتصادی خوب مشخص است تسهیل در حمل ونقل و کوتاه شدن مسیر وبلحاظ امنیتی یک کریدر امنیتی است. چرا که کشورهایی که سرمایه گذاری می کنند امنیت خودشان را سهیم درامنیت ما می دانندو باتوجه به سیاست جمهوری اسلامی درقبال کشورهای دوست و همسایه و غیرمتخاصم ،همیشه صلح و برقراری امنیت بوده است .
بااتصال این کریدر،آستارا به اروپای شرقی وصل خواهد شد و هزینه های تمام شده برای صادرات و واردات محصولات و کالاهای اساسی و انتقال آن به حاشیه خلیج فارس کاهش چشمگیری خواهد داشت و امیدوارم با رسانه ای شدن این مسئله رئیس جمهور محترم به متولیان امر تذکر جدی برای اجرایی شدن آن رابدهند.
-درباره بازارچه مرزی آستار و تاثیر خط راه آهن براین بازارچه توضیح دهید؟
بحث راه آهن یک تجارت کلان است و ممکن هم هست درکنار آن یک مسیر برای قطار مسافربری درکنار تجارت حمل ونقل کالای اساسی بازشود .
درباره بازارچه مرزی که به ۲۰سال قبل برمی گردد و سال قبل هم معاون محترم رئیس جمهور آقای جهانگیری بخشنامه ای برای توسعه بازارچه های مرزی به استانداریها ابلاغ کرده بود .
باعبور خط راه آهن از بازارچه مرزی عملا این بازارچه منحل شده است و ما به رئیس جمهور طرحی پیشنهاددادیم تا با احداث شهرک صنعتی بین المللی بین ایران و آذربایجان زمینه سرمایه گذای داخلی و خارجی برای توسعه ورونق استان وکشور فراهم شود.واستعلامات لازم از ۹سازمان ذیربط هم اخذشد که تاکنون این پروژه به نتیجه نرسیده است. و یکی از گلایه مندیهای بحق مردم آستارا هم راه اندازی بازارچه مرزی و شهرک صنعتی بین المللی است که گلایه بحقی است.

-منطقه ویژه اقتصادی آستارا درچه مرحله ای قراردارد؟
منطقه ویژه اقتصادی آستارا سالها است راه اندازی شده است و نیاز به سرمایه گذاری دارد با توجه به اینکه شهر آستارا بلحاظ اقتصادی ،یک شهر استراتژیک است.
چرا که هم راه آهن داریم هم بندر و هم مرزخشکی داریم و آستارا کریدر حمل ونقل به غرب کشور و همسایگان غرب کشوررا دارد .
اتصال به کشورهای همسایه ازجمله آذربایجان-نخجوان –ترکیه کردستان عراق و کشورهای حاشیه شمالغرب کشور که کریدرآن از آستارا عبور می کند .
بنده فکر میکنم آستارا می تواند منطقه آزاد شود و ظرفیت عظیمی برای منطقه آزاد شدن دارد.
که متاسفانه منطقه آزاد شدن آستارا با توجه به موقعیت بی نظیر آن درسنوات گذشته رخ نداده است .
معمولا برای مناطق آزاد پروسه اجرائی آن به ۴یا۵سال زمان نیاز است و این طرح دراوایل دولت نهم کلید خورد .منطقه آزادکه درمجلس دهم درسال ۹۶ مصوب شد ولی طرح مطالعاتی آن در مجلس ۹کلید خورده بود.به همین خاطر نیاز به کار مطالعاتی دارد و استانداری و سازمان منطقه آزاد باید به این طرح مطالعاتی کمک کنند و آستار این ظرفیت تجاری رانیزدارد.
لازم به ذکراست کد گمرکی منطقه ویژه آستارا نیز صادر شده واگر با این کد، کارها شروع شود باعث افزایش صادرات و واردات کالاها خواهد شد و عواید آن نصیب تجار و بازرگانان آستارا وگیلان خواهدشد.
-چرا گیلان بیشترین تغییرات در استانداری را تجربه می کند؟
تثبیت وپایداری مدیران یک اصل مهم برای تصمیم گیری و تصمیم سازی درسطوح کلان وخرد در هر موقعیت جغرافیایی است.
استان ماهم ازاین قائده مستنثی نیست ویکی از عواملی که دراستان، کمتر توسعه یافتگی را تجربه می کنیم و توسعه کندراشاهدیم ،بحث عدم ثبات مدیریتی دراستان است . هم اکنو ن که استاندار نداریم بسیاری از مسائلی که درکمیسیونها و کارگروها مطرح می شود به جمع بندی نمی رسد.چون کسی که پای منشورها را امضاء می کند استاندرا است که باقاطعیت می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند .
وامیدواریم دولت هرچه زودتر دراین باره تصمیم بگیرد و دراینجا لازم میبینم از زحمات سرپرست محترم استانداری آ قای دکتر زارع به دلیل پیگیری و انسجامی که درهماهنگی بین دستگاه و مسئولین دارند وتنشی را دراستان نداشتیم، تشکر کنم .
-به نظر شما استاندرا باید بومی باشد؟
بیبیند هرکسی که درکسوت استانداری قرار بگیرد باید متعهد و متخصص باشد و به آرمانهای نظام وانقلاب وفادارباشد .به نظربنده الویت بافردبومی و داشتن تخصص و تعهد است. بطور مثال اگر فردی بومی باشد ولی تخصص یا تعهد یاتوانائی پیگیری امورات رانداشته باشد ولی درعوض اگر فردی غیربومی باشد و واجد شرایط تخصص و تعهد ،خوب قطعا” فردغیربومی برای استان مقدم است و بالعکس .
بومی بودن استاندار مزیت دارد چرا که با شناخت از فرهنگ ،گویش زبانهای مختلف گیلی ،تالشی و موقعیت جغرافیایی و فرهنگی استان، بهتر میتواند دراستان کار کند .
بنده معتقدم که بومی باشد بهتر است ولی درهرحال سیاست دولت دوم روحانی جزدریک مورد آن هم استان اصفهان و یک استان دیگر ،انتخاب سایر استاندارا ن فردی غیربومی بوده است و معتقدم با عطف به این انتخاب اخیر استاندار بومی ،این مسئله برای استان گیلان هم مدنظر قرارگیرد.
کمااینکه لازم است عرض کنم ما بعنوان نمایندگان مردم تنها میتوانیم پیشنهاد دهیم و حق نداریم دولت را برای انتصاب استاندار تحت فشار بگذاریم .چراکه دخالت در کار اجرائی محسوب میشود و امیدواریم با انتخاب فردی متعهد و متخصص وبومی ،استاندار گیلان هرچه زودتر انتخاب شود.
-درادامه سوال قبلی نظر شما درباره این که استان نوعی سکوی ترقی برای برخی مدیران شده است چیست ؟
خب ،مردم استان گیلان ،مردمان شریفی هستند و همیشه دعاگوی خادمان خودشان هستند. کسانی که گیلان آمدند و ترقی کردند، از صدقه سر و دعای مردم خوب و شریف گیلان است .قدراین مردم محجوب و مهربان راباید دانست. بنده امیدوارم به پاس قدردانی ازاین همه محبت مردم ،مدیرانی که زحمتکش هستند ،خوب کارمی کنند و برای مردم و به نفع مردم کار می کنند تثبیت و مدیران نالایق، متخلف و غیر دلسوز از کاراجرائی کنار گذاشته شوند.
-درباره کمیسیون اصل ۹۰که درآن نائب رئیس اول هستید وازاقداماتی که انجام داده اید توضیح دهید؟
در اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده‌است:
»هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند«

وشامل ۵کمیته ازجمله کمیته امور محرمانه،کمیته قضایی ،کمیته سیاسی- نظامی ،کمیته اقتصادی- فنی- عمرانی ،کمیته فرهنگی- رفاهی- اجتماعی است .که موضوعات شکایت درهریک ازکمیته ها بررسی و سپس درهیات رئیسه مطرح می شود پس ازطرح پرونده درهیات رئیسه ،یک هیات تحت عنوان هیات عمومی داریم که نمایندگانی درآن هیات عضو هستند و پس ازاستماع گزارش هیات رئیسه درخصوص رفع ایرادات ویا قرائت درصحن و تصویب آن حضور می یابند.و چنانچه در پرونده تخلفی صورت گرفته باشد ،جهت بررسی به دستگاه قضائی ارجاع می شود.ازجمله درپرونده فوتبال یا چند پرونده بانکی و زمین خواری درشما ل کشور پس از گزارش و تکمیل آن به دستگاه قضائی جهت بررسی ارجاع شد که سخنگوی محترم دستگاه قضا یی باید نتیجه پیگیری را به اطلاع عموم برساند.
-دراستان گیلان مشخصا چه شکایتهایی به کمیسیون ارجاع شده است؟
درگیلان چند پروژه تالابها و رودخانه های داخل شهررشت و استان گیلان و سیاستهائی که وزارت نیرو و سازمان محیط زیست اتخاذ کرده است درکمیسیون اصل۹۰مجلس مطرح شده است و بررسیهای لازم صورت گرفت . هیاتی از کمیسیون به استان اعزام شدند . باهمکاری معاون وقت عمرانی استانداری بررسی ها انجام و نتایج آن جهت بهره برداری به سازمان محیط زیست و وزارت نیرو ارسال شد.
-درباره طرح بایوجمی تالاب انزلی آیا شکایتی به کمیسیون اصل ۹۰مجلس ارسال شده است ؟
بله درباره طرح بایوجمی ازطرف آقای خسته بند نماینده محترم انزلی شکایتی به کمیسیون ارسال شد که به زودی هیاتی کارشناسی از طرف کمیسیون برای بررسی موضوع عازم گیلان خواهند شد .پس ازبررسی و نظر کارشناسی تادرصورت تخلف با معرفی متخلفین به دستگاهای نظارتی و قضائی با آنها برخورد شود.
-درمجلس چندین بار به وزیر علوم ازسوی شما تذکرداده شده است علت این تذکرات چه بود؟
درتمام دنیا دانشجویان دکتری جزو نخبگان آن کشورمحسوب می شوند و به آنها بسیار اهمیت می دهند .چراکه آنها میتوانند پیوند دهنده بین علم و وصنعت وخیلی از حوزه ها باشند . اساسا “پایان نامه های دانشجویان دکتری می تواند برای بسیاری از دستگاهها استفاده شود . با این همه کوشش و جهد متاسفانه این دانشجویان درفقر زندگی می کنند وقتی کسی تمام عمر خودرا طبق آئین نامه باید وقف درس می کند ، خانواده این عزیزان که نباید از حداقل معیشت بی بهره باشند .لذا بنده با جمیع شرایط و اهمیت موضوع وطرح سوال ازوزیر علوم، از ایشان قول گرفتم و خواستم تا در بودجه آنیده برای کمک معیشت زندگی این عزیزان حتما” اهتمام به خرج دهند و وزیر علوم هم قول دادند به این مسئله توجه کنند
-آیا درانتخابات آینده مجلس ازحوزه شهرستان آستارا کاندیدا خواهید شد؟
درحقیقت تصمیم گیر مردم هستند و مردم تصمیم می گیرند.به نظرم مردم ما مردمان قدردانی هستند و کسانیکه شعاردادندولی عمل نکردند با کسانیه شعارندادند ولی عمل کردند را خوب می شناسند. هرآنچه مردم درانتخابات پیش رو تصمیم بگیرند قابل احترام است و بنده همیشه خادم مردم شریف شهرستان آستارا خواهم بود درهرمقامی که باشم. ذکر این نکته رالازم میدانم ازهمین جا ازمردم خوب و عزیز آستارا وازاعتمادی که به ما جوانان داشتند و با حمایتهای خودشان به بنده دلگرمی دادند تشکر کنم و امیدوارم که درشان مردم بافرهنگ آستارا و رعایت اخلاق و ادب رفتار کرده باشم.
-بعنوان آخرین سوال چند اسم و نظرشما؟
کوچکی نژاد:مرد سیاست
جعفرزاد: چه چیزی بگویم که به ایشان برنخورد
مرحبا: کدام مرحبا –پدر یاپسر
سالاری: مدیر جوان
روحانی:مردشعار

درپایان ازاینکه این فرصت رادراختیار بنده قراردادید از همه همکاران خوب شما درپایگاه خبری تحلیلی جارستان تشکر میکنم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمدهادی چهارشنبه , ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

با عرض ادب واحترام سلام،جناب آقای دکتر داداشی،اینجانب محمدهادی قربانی،فرزند اکبر،من ۳۰سال سن دارم، چندین سال نامزد دارم،ولی بعلت مشکلات مالی (اجاره نشینی و کارگری)نمی توانم ازدواج کنم مدتی هم هست،بعلت گران شدن مصالح ساختمانی_ کار،کارگری هم کم شده،من نیز فن خاصی جز کارگری بلد نیستم،اطرافیانم هم توان مالی کمک به من را ندارند تا ازدواج کنم،ضامن برای وام هم ندارم بخاطر که درآمدم کم،تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم،شاید فرجی شد
خواهشمندم اگر امکانش هست به من کمک مالی شود تا از فکر و سردرگمی دربیام ازدواج و زندگی بهتری کنم مدتی هست اجاره خونه برام مشکل بزرگ شده،اگر حتی به اندازه اجاره خونه به من کمک مالی کنید،یه مشکل از مشکلات بزرگ من را حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری به شخصی بگم چند ماهی باز اجاره خونه زیاد شد برعکس کار هم کم شده،
بهزیستی و کمیته امداد هم رفتم حضوری ولی کمکم نکردن.
.شماره تماس من ۰۹۳۳۶۱۶۶۴۷۷ مجبور نبودم شماره عابرم نمیفرستادم،شماره عابر بانک ملت(۶۱۰۴۳۳۷۸۵۹۷۷۶۹۹۷)بنام محمدهادی قربانی.
تو راخدا کمک کن
موفق،سربلند و سلامت باشی در پناه الله خیلی ممنون و متشکرم

سیروس صبح سحر شنبه , ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶

سلام شماره تماس خودتون وارسال کنید