تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 19:06
کد خبر : 43177

۵۹ محله شهررشت و شورایارانی که در کلانشهر رشت مغفول مانده اند

۵۹ محله شهررشت و شورایارانی که در کلانشهر رشت  مغفول مانده اند

جارستان –سرویس شهری: شهر رشت با داشتن ۵٩ محله با مشکلات بسیارى اعم از ریز و درشت در این محلات روبرو است. لذا براى حل همه این مشکلات که قاعدتا از توان و حوصله جلسات و اعضاى شوراى اسلامى شهر خارج است باید به اجرایى شدن طرح شورایارى که قانون به آن اشاره دارد و

جارستان سرویس شهری:

شهر رشت با داشتن ۵٩ محله با مشکلات بسیارى اعم از ریز و درشت در این محلات روبرو است.

لذا براى حل همه این مشکلات که قاعدتا از توان و حوصله جلسات و اعضاى شوراى اسلامى شهر خارج است باید به اجرایى شدن طرح شورایارى که قانون به آن اشاره دارد و در شهر بزرگى مثل تهران امتحان خود را پس داده است ، روى آورد و از این طریق به حل معضلات مردم و محلات کمک کرد.


شورایاری، رسمی ترین و بزرگترین انجمن محله است.انجمنی غیر دولتی ،نهادی غیر متمرکز ، غیر سیاسی، داوطلبانه، مشارکتی و خود گردان هستند که اعضای آن (شورایار) به‌صورت افتخاری فعالیت می‌کنند. شورایاران امینان محلی هستند که رابط بین مردم و مسئولین شهری می‌باشند.باید بر این نکته تاکید کرد که برای تامین نیازهای شهروند سالم که همان امنیت و ایمنی در شهر ، یادگیری و توانمند شدن در حوزه شهروندی ، رفاه و مشارکت فعال راهی نیست جز هویت بخشی به محلات و تشکیل انجمن‌های محلی که همان شورایاری هاست . هدف از تشکیل شورایاری‌ها شکل گیری روابط اجتماعی ، ایجاد اعتماد ، ایجاد حس شهروندی و از همه مهمتر به‌وجود آوردن سرمایه اجتماعی است .شورایاران منتخبان مردم برای اداره بهتر محلات می‌باشند.از مهمترین اهداف تشکیل شورایاری‌ها، استفاده از تجربه و تخصص شهروندان هر محله و واگذاری اداره امور محلات به خود مردم می‌باشد.
شورایاری‌ها از مصادیق دموکراسی است. شهروندان چه به عنوان شورایار و چه بعنوان شهروندان عادی مسئولیتها و وظایف متقابلی نسبت به هم ایفا می‌کنند. مسئولیت متقابل ساکنان محله در قبال شورایاری‌ها می‌توان به همکاری با اعضای شورایاری‌ها به عنوان نمایندگان منتخب محله ، کمک در معرفی و شناسایی و تعریف و تثبیت جایگاه شورایاری در محله، همفکری و مشاوره به اعضای شورایاری ، مشارکت و همکاری در اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های تدارک دیده شده توسط شورایاری‌ها ،کمک در اطلاع رسانی طرح‌ها و برنامه‌ها و فعالیت‌ها ، کمک در تشکیل کارگروه‌های محله‌ای، کمک در ارائه آمار و ارقام و اطلاعات محله‌ای در کمبود‌ها و قوت‌ها اشاره کرد.از وظایف متقابل شورایاران در قبال ساکنان محله می‌توان به انتقاد پذیری و توجه به دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شده از سوی ساکنان محله، مشارکت دادن ساکنان در نیاز سنجی و تصمیم سازی، پایبندی به اطلاع رسانی و پاسخگویی به مردم، پایبندی به پذیرش و استفاده از مشارکت فعال و آگاهانه شهروندان محله، پذیرش نظارت محلی ، داشتن ارتباط مستمر و سازنده با مردم، پیگیری منافع عام محله به جای منافع فردی خاص یا گروهی خاص و…اشاره کرد.


شورایاری ها بعنوان جزئی از شوراهای اسلامی به صراحت در قانون اساسی ذکر گردیده است. مقننین قانون اساسی، بعد از بیان اصل ششم با مضمون « اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و از راه انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا ها و یا از طریق همه پرسی»، به صراحت در اصل هفتم قانون اساسی به نقش شوراهای محلی یا همان شورایاری ها در اداره امور کشور اشاره می کنند و آن را رکنی از ارکان تصمیم گیری و اداره کشور می دانند. در این خصوص اصل هفتم قانون اساسی اشعار می دارد که: «طبق دستور قرآن کریم: ‹‹ و امرهم شوری بینهم ›› و ‹‹ شاورهم فی الامر» شوراها ، مجلس شورای اسلامی ، شورای استان ، شهرستان ، شهر ، محل ، بخش ، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند. موارد، طرز تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون و قوانین ناشی از آن معین می کند».
این روز ها که بحث انتخابات شورایارى در تهران داغ است بیشتر به خلاء این نهاد در شهر و دیار خود واقف مى شویم زیرا با وجود شورایار ها مشکلات محلات بیشتر و بهتر دیده مى شود و راهکارهاى حل این مشکلات نیز ساده تر به نظر مى آید.


وزیر کشور به شورای عالی استان‌ها توصیه کرده بود طرحی را در خصوص سازوکار انتخابات شورایاری‌ها به مجلس ارائه دهند تا به گفته وی، دفعه آخر باشد که این انتخابات “غیرقانونی”خوانده می‌شود و شورای عالی استان‌ها نیز قول داده بود طرح انتخابات شورایاری‌ها را آماده کند. لذا از وزارت کشور کمک خواسته شد تا از نظر امنیت و انتظامات انتخابات و نیز استفاده از روش الکترونیکی برگزاری انتخابات همکاری داشته باشد ولی وزارتخانه باید مجوز لازم را می‌داشت در صورتی که این امر فاقد قانون بود و تنها مصوبه شورا را داشت.
و وزارت کشور نمی‌توانست با مصوبه شورا وارد کار شود لذا این موضوع در دولت مطرح شد و دولت با این هدف که این امر مشارکتی مردمی به خوبی انجام شود، وزارت کشور را موظف کرد با شهرداری و شوراها هماهنگی داشته باشد و کمک کند.اگرچه این کار انجام شد اما توصیه به شورای عالی استانها آن است که حتماً طرحی را در خصوص ساز و کار

انتخابات شورایاری‌ها آماده کنند تا قانون محکمی در این خصوص وجود داشته باشد.
حال باید دید با وجود مزیت هایى که شورایارى براى شهر و شهروندان دارد چرا تا کنون اقدامى جهت برگزارى انتخابات آن در سایر شهرها صورت نگرفته است؟
وقتى انتخاب شهرداررشت قریب یکسال به درازا مى کشد،وقتى طرح ها و پروژه هاى بزرگى مثل تراموا و پیاده راه و تصمیم گیرى در مورد رودخانه هاى زرجوب و گوهررود و … در شورا اسلامى شهر در دست بررسى است انتظار اینکه شورا بتواند مشکلات کوچک محلات را حل کند دور از واقعیت است ، اینجاست که وجود شورایارى مى تواند بارى از دوش شورانشینان بردارد .

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.