تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مرداد 1398 - 11:55
کد خبر : 43078

آغاز مبارزه بیولوژیک با مگس میوه زیتون در گیلان

آغاز مبارزه بیولوژیک با مگس میوه زیتون در گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز مبارزه بیولوژیک با مگس میوه زیتون در استان خبر داد. جارستان : مسعود الماسی افزود: طی رهگیری مگس میوه زیتون در استان، مبارزه غیرشیمیایی در منجیل و هرزویل رودبار از پنجم مردادماه جاری در سطحی معادل ۷۵ هکتار آغاز شده است.وی ادامه داد: تله های جلب

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز مبارزه بیولوژیک با مگس میوه زیتون در استان خبر داد.

جارستان : مسعود الماسی افزود: طی رهگیری مگس میوه زیتون در استان، مبارزه غیرشیمیایی در منجیل و هرزویل رودبار از پنجم مردادماه جاری در سطحی معادل ۷۵ هکتار آغاز شده است.
وی ادامه داد: تله های جلب کننده در سطح ۳۵ هکتار از باغات رودبار استفاده شده و برای مبارزه با این آفت در مناطق مشکوک طعمه پاشی لکه ای صورت گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عدم کنترل مگس میوه زیتون در باغات را موجب وارد آمدن خسارت شدید به این میوه روغنی دانست و مشارکت باغداران با ایستگاه های پیش آگاهی و کارشناسان را باعث جلوگیری از گسترش این آفت ذکر کرد.

مگس میوه زیتون یکی از مهمترین آفات زیتون در کشورهای حوزه دریای مدیترانه است طبق آمارها در سال ۱۳۸۳ شاهد افزایش جمعیت این آفت در ۱۰ استان کشور گیلان، قزوین، زنجان، مازندران، اصفهان، گلستان، سمنان، مرکزی، ایلام، کرمانشاه شدیم تا جایی که سطح آلودگی در ۱۳ هزار هکتار برآورد شده بود. 
اکنون این آفت در اغلب باغ های زیتون کشور کنترل شده اما خطر طغیان آن همچنان وجود دارد و باغ ویلاها، به عنوان کانون طغیان آفت مگس زیتون تبدیل شده اند.

یکی از روش های غیرشیمیایی مبارزه با آفات گلخانه‌ای استفاده از کارت های زرد است زیرا وقتی این کارت ها در اطراف گیاهان آویخته می شوند، به دلیل رنگ آن، حشرات به سمت آن جلب شده و چون آغشته به مواد چسبنده است، حشره به کارت می چسبد و به دام می افتد. 
به گفته آهنگران مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور ؛ در باغ های صنعتی زیتون به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و اقدام های به موقع کنترلی، مشکلی وجود ندارد اما باغ های مسن به ویژه در رودبار گیلان که نیازمند نوسازی هستند، دچار مشکل شدند؛ مبارزه با آفت مگس زیتون در باغ های مسن زیتون کار دشواری است زیرا بیشتر باغداران اقدامی برای مبارزه با آفت ها نمی کنند.

آفت مگس زیتون قابلیت ریشه کنی ندارد اما می توان آن را با رعایت برخی اصول از جمله مبارزه با آفاتی همچون پسیل زیتون و شپشک سیاه زیتون، کنترل کرد. باغداران برای کاهش خسارت ها علاوه بر بکارگیری توصیه های کارشناسان سازمان حفظ نباتات، می توانند با اصلاح، نوسازی، جوان سازی و هرس به موقع باغ های زیتون در کنترل آفات مذکور میوه زیتون موثر باشند. 
به گزارش ایرنا، در سال ۱۳۹۶ به دلیل سرمازدگی و تنش های آب و هوایی، کمتر از ۸۵ هزارتن میوه زیتون در سطح ۵۵ هزار هکتار باغات بارور تولید شد که نسبت به سال قبل از آن ۱۱ هزار تن کاهش داشت. 
طبق آمارها در سال ۹۵ حدود ۹۶ هزارتن میوه زیتون در کشور تولید شد که بین ۶۰ تا ۶۵ درصد آن به کنسرو زیتون و ۳۵ تا ۴۰ درصد آن به روغن زیتون تبدیل شده بود. سرانه مصرف روغن زیتون کشور بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تن در سال است که نزدیک یک سوم آن در داخل کشور تولید و بقیه از طریق واردات تامین می شود. 
میانگین جهانی عملکرد تولید زیتون در هر هکتار ۱۷۰۰ کیلوگرم است در حالی که در بیشتر باغ های زیتون کشور عملکرد تولید زیتون ۲۱۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد می شود. 
۴۲ کارخانه روغن کشی و هشت هزار کارگاه تولیدی کنسروی در مناطق زیتون خیز کشور از جمله زنجان، قزوین و گیلان فعال هستند.
اکنون در ۲۶ استان کشور زیتون کشت می شود که بیش از ۵۰ درصد ارقام زیتون کشت شده در ایران، روغنی هستند؛ البته بخشی از ارقام زیتون دو منظوره است به طوری که می توان علاوه بر استفاده از دانه، روغن آن را نیز استحصال کرد. 
گیلان در مساحت و تولید زیتون، رتبه سوم کشور را دارد و زمان برداشت زیتون از شهریورماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد. سال گذشته زیتون کاران رودبار از هشت هزار و ۸۱۰ باغ بارور خود، ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند؛ ۱۱ هزار و ۷۹۷ تن از این زیتون ها ، کنسروی و ۹ هزار و ۶۵۳ تن روغنی بود که در ۱۰ کارگاه روغن کشی رودبار، یک هزار و ۹۳۰ تن روغن زیتون تولید شد.

کشت زیتون در رودبار قدمتی ۹۰۰ ساله دارد و از مهمترین ارقام کشت شده می توان به زرد زیتون، روغنی محلی، فیشمی، شنگه زیتون، ماری، گلوله زیتون و ارقام جدید مانزانیلا، کنسروالیا، آربکین، کروناکی و آربوسانا اشاره کرد. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.