تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مرداد 1398 - 22:23
کد خبر : 42647

جمع‌آوری خط ویژه خیانت به شهر رشت است/ اگر خط ویژه را در سال جاری توسعه ندهیم تراموا را از دست خواهیم داد/ جمع‌آوری پروژه پیاده راه غیرممکن‌ است/ بزرگترین اشتباهم در مدت حضور در شورا انتخابات هیات رییسه سال گذشته بود

جمع‌آوری خط ویژه خیانت به شهر رشت است/ اگر خط ویژه را در سال جاری توسعه ندهیم تراموا را از دست خواهیم داد/ جمع‌آوری پروژه پیاده راه غیرممکن‌ است/ بزرگترین اشتباهم در مدت حضور در شورا انتخابات هیات رییسه سال گذشته بود

پس گذشت دو سال از شروع پنجمین دوره شورای شهر جارستان تلاش می کند در مصاحبه با روسای کمیسیون های شورای شهر رشت نگاهی تفصیلی به عملکرد این نهاد داشته باشد، در همین جهت و در نخستین گام با دکتر رضا رسولی نائب رئیس شورا و رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت به گفت و گو نشستیم.

بخش دوم این گفت و گو را در ادامه از نظر می گذرانید:

*گاهی حرف هایی درخصوص جمع آوری قسمتی یا تمامی پروژه پیاده راه مطرح می شود، آیا چنین کاری امکان پذیر است؟

صد در صد امکان پذیر نیست، به این دلیل که این طرح مصوبه کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی دارد و این مساله قابل بحث نیست، البته صحبت هایی که مطرح می شود قطعا در راستای جمع آوری نیست و در واقع بیشتر بحث زیرساخت هایی است که نیاز است تا فراهم شود.
درهمین راستا من می خواهم پیشنهاد بدهم، با توجه به اینکه دولت امسال ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق را در نظر گرفته که به شهر های مراکز استان و کلانشهر ها اختصاص دهد، از نماینده محترم ولی فقیه و استاندار محترم و سایر بزرگان استان می خواهم که اگر نگران وضعیت بازار هستند از این مبلغ بخشی را برای رشت جذب کنند. البته ما باید به فکر منافع مردم باشیم نه صرفا منافع بازار، اگرچه بازار مهم است اما به تنهایی تعیین کننده نیست، وظیفه ما تامین منافع عمومی است.
برای حل مشکلات عبور و مرور می توانیم دو زیرگذر داشته باشیم، مثلا از چهارراه میکاییل تا خیابان انصاری و از سه راه معلم تا خیابان شهدا مسیرهای آن ها باشد.

 

*در زمان اجرای پروژه BRT شما موافق اجرای آن بودید، اما پس از مدتی بخشی از آن جمع آوری شد، امروز نظر شما در خصوص این پروژه و جمع آوری آن چیست؟

در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در دو محور شمال-جنوب و شرق-غرب و همچنین بخشی از مسیر های دیگر شهر «خط ویژه» داریم، بنابراین نه بنده و نه فرد دیگری نمی تواند با خط ویژه که یک طرح مصوب بالادستی است مخالف باشد.
من از روز اول با جداسازی خطوط ویژه با آن نرده های آهنی موافق نبودم، اما آن جا ما نظر نمی دهیم، یک طرح در ابتدا تصویب می شود سپس در بودجه تبدیل به برنامه می شود و به شهرداری می رود و آن جا با نظر مشاور اجرایی می شود.
ما در آن سال خط ویژه داشتیم و امسال هم داریم و بنده بر اجرا و تکمیل آن اصرار دارم اما خط ویژه میتواند بدون آن گارد های آهنی ایجاد شود و مثلا با گل میخ، رنگ یا راهبند ستونی (بولارد) و تجهیزات ظریف تری جداسازی شود.
من در آن سال رییس کمیسیون ترافیک بودم و با اجرای آن موافق بودم و هنوز هم هستم. ما هیچ راهی برای ساماندهی به وضعیت ناهنجار و فزاینده ترافیکی وجود ندارد غیر از گسترش و توسعه سیستم حمل و نقل انبوه‌بر عمومی، اگر کسی درباره عدالت اجتماعی و یا حفاظت از محیط زیست صحبت می کند، نمی تواند با حمل و نقل همگانی مخالف باشد و اگر غیر از این باشد یعنی حرف های پوپولیستی میزند و مردم باید این را بدانند.
درخصوص جمع آوری هم قرار نبود رخ بدهد، ما یک پیشنهاد از پلیس داشتیم که مشاور هم روی آن کار کرد و پیشهاد داد که مسیر حرکت اتوبوس ها به جای آنکه مستقیم باشد، در دو مسیر باشد که محل تقاطع آن چهارراه میکاییل باشد و خط ویژه یک مسیر به شکل ۸ انگلیسی داشته باشد که در نتیجه آن یک سری از خیابان ها یک طرفه می شد، مانند بخشی از مطهری و خیابان امام و حاجی آباد که خب امکان پذیر نشد.
اگر نظر مشاور این (جمع آوری) باشد من با جمع آوری ادامه نرده های فلزی مخالف نیستم اما جمع آوری خط ویژه خیانت به شهر است، البته ما پیشهاد جایگزین نیز ارائه کرده ایم که معاون عمرانی وقت استانداری اجازه مطرح شدن به آن نداد، امیدوارم امسال در شورای ترافیک بررسی و مصوب شود، اگر امسال نتوانیم توسعه خطوط ویژه را داشته باشیم، تقریبا تراموا را برای شهر رشت از دست خواهیم داد.

 

*پروژه تراموا هم اکنون در چه مرحله ای است و چه وضعیتی دارد؟

در دو سال ۹۷ و ۹۸ با کمک های دو تن از نمایندگان رشت در مجلس و همچنین ابتکار عملی که دکتر نصرتی در آن زمان داشت که توانست مساله را از بالا به پایین جهت بدهد و با ارتباطاتی که ایجاد کرد در کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی یک ردیف بودجه مستقل ۱۵ میلیاردی به تراموای رشت اختصاص یافت و مطالعات آن در حال انجام است.

 

*اطلاع دارید که شهروندان در شهرک مسکن مهر با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه هستند، مدیریت شهری تاکنون چه گامی در جهت رفع آن ها برداشته و چه راهکار هایی در نظر دارد؟

مسکن مهر یک مجموعه مسکونی حاکمیتی است و در ساختار شهرسازی ما شکل گرفته و دولت ملزم بوده یک سری خدمات را در آن منطقه ایجاد کند که آن ها در تعهدات دولت است و ما تنها می توانیم پیگیری کنیم.
متاسفانه دولت به تعهدات خود در مسکن مهر عمل نکرده است و مردم اکنون در آن جا دچار مشکل شده اند، اما به زودی شهر با مشکل بزرگتری مواجه خواهد شد زیرا ۴۰۰ هکتار از اراضی بالادستی مان را که شالیزار و استخر ماهی بود و آب ها را جذب می کرد را به بتن و آسفالت کردیم، اکنون به دلیل تاخیرهای ایجاد شده رفتار مهندسی رودخانه گوهررود تغییر کرده و در آینده احتمال دارد که طغیان رودخانه را داشته باشیم اتفاقی که در گذشته رخ نمی داد.

 

*در شهر ما جمعیت زیاید تحت عنوان حاشیه نشین داریم که با مشکلات متنوعی از نظر عدم ارائه خدمات و کمبود امکانات شهری مواجه هستند، برای حاشیه نشینان و مشکلات آن ها آیا راهکاری اندیشیده شده است؟

یک تعریف از حاشیه نشینی وجود دارد که می گوید ساکنان مناطق خارج از آخرین کمربندی شهر که طبق این تعریف امروز ۵۵ درصد از جمعیت شهر رشت خارج از کمربندی شهید بهشتی زندگی می کنند اما این ها در واقع حاشیه شهر نیستند ولی ما نتوانستیم مدیریت کنیم و این ها در حاشیه قرار گرفتند.
اولین کاری که باید انجام شود، این است که از خلاف سازی های این چنینی جلوگیری کنیم و سعی کنیم نسق سازی را از خلاف سازی جدا کنیم، از طریق طراحی مسیری که منجر به صدور مجوز ساخت در زمین های نسقی بشود و با درآمدی که از صدور همان مجوز ها حاصل می شود می توان به آن مناطق هم خدمات متناسب تری ارائه کرد.

 

*در شهر رشت ۹۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم و ۱۳ هزار نفر در این قسمت از شهر زندگی می کنند که وقوع یک حادثه می تواند در آن جا بحران ایجاد کند، برای این مساله چه برنامه ای دارید و تا امروز چه کرده اید؟

اگر برای تعیین بافت فرسوده صرفا به سن ساختمان نگاه کنیم، مثلا ۵۰ سال را در نظر بگیریم هر روز بخشی از شهر به بافت فرسوده اضافه می شوند و ما همواره از آن عقب خواهیم بود اما دنیا از این تعریف عبور کرده است و شهر را به بافت کارآمد و ناکارآمد تقسیم می کند، مثلا یک ساختمان ۳۰۰ ساله را از نظر نمای بیرون و ظاهر حفظ می کنند اما درون را تغییر می دهند و ۳۰۰ سال دیگر از آن استفاده می کند. باید تعریف ما در این موضوع براساس کارآمدی باشد که در این صورت اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

 

*درباره شهردار رشت و روحیات کاری وی حرف هایی گفته می شود، در مورد ایشان و اینکه پیش بینی می کنید چه عملکردی می تواند از خودش به جا بگذارد؟ نکته دیگر اینکه رشت یک سال در شرایط بلاتکلیفی و نداشتن شهردار بود و از این جهت خسارت هایی متحمل شد، روند اختلافات و دودستگی در میان اعضای شورای شهر تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

برای پاسخ به این سوال شما لازم است نگاهی به گذشته داشته باشیم، معتقدم که عملکرد هر شهرداری به شدت متاثر از عملکرد شورایی است که با وی کار می کند، چنان که درخصوص آقای ثابت قدم من همیشه از عملکرد وی دفاع کردم و نقاط ضعف و شبهه ها را هیچوقت رد نکردم، اما معتقدم اگر انحرافی در معیارها، عملکرد و در آرمان های او اتفاق اتفاد بخش زیادی متاثر از خواست ها، رفتار و فشاری بود که بعضی اعضای شورای چهارم به وی وارد کردند و کسی را که می توانست سال ها در این شهر کار کند و چرخ توسعه این شهر را به حرکت در بیاورد را به جایی رساندند که امروز شاید نمی شود حتی اسم وی را مطرح کرد که شهردار رشت شود.
بر همین اساس اگر از من بپرسید ثابت قدم دچار مشکل بود یا بعضی اعضای شورای چهارم، من می گویم برخی اعضای شورای شهر که با رفتارهای عجیب و هیجانی ثابت قدم را از مسیر خارج کردند اما خودشان در خفا همه کار کردند، برای مثال بزرگترین تهاتر شهر را کسی انجام داد که بیشترین انتقاد و هجمه ها را به ثبات قدم داشت و رفتاری منافق گونه داشت.
در خصوص آقای نصرتی هم اتفاقی که افتاد این بود که از روزی که آقای نصرتی انتخاب شد و تا روزی که از رشت فرار کرد، تحت فشار دو سه تن از همکاران ما بود که زیاده خواه هستند که این منجر به فشار مضاعف به ایشان شد در حالی که نصرتی روزمه مشخصی داشت و در قزوین توانسته بود تحول ایجاد کند.
همان زیاده خواهی ها، همان ماجراجویی ها و تقسیماتی که متاسفانه اتفاق افتاد به واسطه تلاش های این عزیزان است. برای اینکه بتوانند با ایجاد تفرقه و نفاق در شورا به منافع خود دست یابند. ایجاد تقسیماتی مانند ۷-۴، ۳-۸ و ۵-۶ را اگر نگاه کنید تئوریسین های این تقسیمات همان دو سه نفر هستند و بیشتر از این هم نیست، همه این ها نشان می دهد که آینده کاری برای حاج محمدی سخت خواهد بود.
اگرچه ایشان به لحاظ دانش و تجربه های کاری در سطح بالایی هستند و در بهترین دانشگاه ایران و در رشته ای که ما نیاز داریم یعنی محیط زیست تحصیل کرده است، شهردار رامسر و معاون اهواز بوده، بعد در وزارت کشور مدیرکل خدمات شهری شده و بسیاری از آیین نامه هایی که اکنون با آن کار می کنیم در دوره ایشان نوشته شده است، در مجموع سوابق کاری ایشان قابل احترام است اما ایشان در یک دوره خاص هستند و متاسفانه فشارها نسبت به ایشان شروع شده، به همین بنده یک بار در صحن از ایشان خواستم و به مردم قول دادم اگر این فشار ها ادامه پیدا کند با مردم صادقانه صحبت خواهم کرد و از ایشان می خواهم با مردم صادقانه و شفاف با مردم صحبت کند.

البته همه ما دچار یکسری اشتباهاتی شده‌ایم، اگر امروز از من بپرسند بزرگترین اشتباهم در طول این دوسال و یا این شش سال چه بود؟ خواهم گفت که من در انتخابات هیات رییسه سال گذشته تحت تاثیر همین جنجال ها و فضاسازی ها و رفتارهای بازاری بعضی از همکاران مان قرار گرفتم و هزینه اش را می پردازم امیدوارم بقیه همکاران ما تحت تاثیر این فضاسازی ها و رفتار ها نشوند.
در پایان معتقدم به اینکه آقای حاج محمدی می تواند تحول ایجاد کند به شرطی که وارد فضاهای حاشیه ای و چالشی نشود. امیدوارم نگاهی به گذشته داشته باشند که چه اتفاقاتی در این شهر افتاده است، البته تا امروز ایشان در انتصابات نشان داده که به کیفیت فکر کرده است و من در ایشان این هوشمندی را می بینم که بدون فضای متشنج بتواند کار کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.