تاریخ انتشار : شنبه 25 خرداد 1398 - 10:00
کد خبر : 39915

احیا و اجرای طرح اقتصادی در تالاب امیرکلایه لاهیجان

احیا و اجرای طرح اقتصادی در تالاب امیرکلایه لاهیجان

جارستان :مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: احیا و اجرای طرح های اقتصادی در برخی از تالاب های گیلان در حال اجرا است.قربانعلی محمدپور امروز در نشست خبری اداره کل محیط زیست استان که در تالاب امیر کلایه لاهیجان برگزار شد، گفت:تالاب امیرکلایه که در بخش شیرجوپشت در شمال لاهیجان قرار دارد، یکی از تالاب

جارستان :مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: احیا و اجرای طرح های اقتصادی در برخی از تالاب های گیلان در حال اجرا است.
قربانعلی محمدپور امروز در نشست خبری اداره کل محیط زیست استان که در تالاب امیر کلایه لاهیجان برگزار شد، گفت:تالاب امیرکلایه که در بخش شیرجوپشت در شمال لاهیجان قرار دارد، یکی از تالاب های منحصر به فرد استان است.
وی افزود: مساحت این تالاب یک هزار و ۲۳۰ هکتار است که در آن پروژه احیا و بهره برداری اقتصادی از پناهگاه حیات وحش امیرکلایه لاهیجان در حال انجام است.
محمدپور ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه پروژه علاوه بر بهره برداری اقتصادی،ترمیم دیواره سازه سرریز موجودات از طریق احداث دیوار حفاظتی، ترمیم بازو در ظلع شمالی و در نتیجه حفظ مهار آب در پهنه آبی، رونق بومگردی در منطقه با احداث سازه های چوبی سازگار با محیط زیست است.
وی تصریح کرد: تالاب امیر کلایه از اکوسیستم های ارزشمند لاهیجان است که برای تحقیقات دانشجویان محیط زیست کشور نیز از موارد بسیار مهم محسوب می شود.
به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به بهبود تراز آبی تالابب امیر کلایه خاطرنشان کرد: اقدامات مختلف موجب شده است که در حال حاضر جوامع محلی مشارکت بیشتری برای احیای این تالاب دارند و ما معتقد هستیم بدون همکاری مردم و جوامع محلی با توجه به کمبود نیروی پرسنل و محیط بانان  اداره کل امکان پذیر نیست.
وی افزود: همه تلاش ما این که خروجی کارها واجرای طرح های توسعه استان به نفع محیط زیست منطقه باشد.
وی  پرنده نگری را یکی از مولفه های مهم اقتصادی در تالاب های استان عنوان کرد و گفت: در کنار احیای تالاب ها ایجاد سایت های پرنده نگری در این اکوسیستم های ارزشمند از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای احیای تالاب ها برنامه های مهمی داریم، در خصوص تخریب مناطق حفاظت محیط زیست تاکید کرد: نظلرت های شبانه روزی وجود دارد و هرگونه تردد و تصرفات را در مناطق محیط زیست در حال  کنترل است.
وی با اشاره به اینکه کمک به اقتصاد منطقه منجر به ارتقای حفظ محیط زیست می شود، تصریح کرد: مردم در صورتی که با مزایای حفظ محیط زیست بیشتر آشنا شوند، همکاری بیشتری با ما خواهند داشت.
وی افزود:محیط زیست اولویت اول در توسعه استان است و برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی گیلان برنامه های آموزشی برای اقشار مختلف برگزار شده و خواهد شد.
محمدپور با بیان اینکه استقبال حفاظت از محیط زیست بهتر شده است، تصریح کرد: مدیران محیط زیست نباید و نمی توانند نسبت به اقتصاد و اشتغال استانها بی توجه باشند اما تحقق این امر باید در کنار رعایت الزامات زیست محیطی اجرا شود.
وی در خصوص احداث سد لاسک گفت: شفاف سازی های لازم در خصوص مطالعات زیست محیطی سد لاسک انجام شد و من در حوزه کاری خودم به سوالات هر تماس گیرنده ای پاسخ دادم و همچنان آماده پاسخگویی هستم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت : اطلاع رسانی های لازم صورت گرفته است و روال ساخت این سد طبق برنامه دولت انجام خواهد شد.
محمدپور در ادامه به احیای تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: به علت ورود رسوبات و کاهش تراز آبی خزر وضعیت آبی تالاب های شمال کشور تحت تاثیر قرار گرفته است. برای احیای این امر برنامه های متعددی داریم.
وی در ادامه به ورود فاضلاب ها و رسوبات به جنوب تالاب از ۹رودخانه اشاره کرد وگفت:۵۸۰هزارتن رسوبات در سال از این رودخانه ها به تالاب انزلی وارد می شود و از جمله کارهایی که باید برای احیای تالاب انجام شود  برداشت رسوبات معدنی و آلی است. نبود تصفیه خانه، ورود فاضلابهای انسانی ، کشاورزی و … نفس تالاب را به شماره انداخته است.
وی در خصوص اجرا و توقف طرح بایوجمی در تالاب انزلی گفت: پیشنهاد برداشت رسوبات آلی از سال ۹۴ به استان داده شده است و اجرای این کار توسط دانشگاهی از اصفهان انجام شد نتایج خوبی به دنبال داشت.محیط زیست ذینفع در طرح های اجرایی نیست و فقط به دنبال حفظ محیط زیست است.
وی افزود: تا زمان اثبات بی ضرر بودن  این پروژه برای تمام مولفه های تالاب  به دستور دادستان متوقف شده و منتظر هستیم نتایج را از دانشگاهها بگیریم. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.