تاریخ انتشار : جمعه 15 تیر 1397 - 19:42
کد خبر : 35046

سبقه و غنای فرهنگی رشت باعث بالندگی است

سبقه و غنای فرهنگی رشت باعث بالندگی است

پنج شنبه ۱۴ تیر جلسه فوق العاده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با محوریت کتاب و کتابخوانی و با حضور آقای «سید آبادی» مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد و مشاور وزیر در تالار شورای اسلامی شهر با حضور اعضای کمیسیون و شهردار رشت برگزار گردید.

در این جلسه رییس کمیسیون فرهنگی با تقدیر از آقای سید آبادی به دلیل حضور در رشت و توجه ویژه وی به حوزه کتاب و کتابخوانی از وی به عنوان نویسنده ای برجسته و مسئولی دغدغه مند در حوزه فرهنگ تجلیل کرد.
محمدحسن عاقل منش با ذکر این مطلب که علت برگزاری این نشست پیگیری راهکارهای کسب عنوان پایتخت کتاب برای شهر رشت میباشد که در این راستا میبایست همه متولیان امر با تجمیع ظرفیت های خوب موجود و برنامه ریزی کارشناسی و هدفمند اقدامات مقتضی را انجام دهند.وی حضور مشاور محترم وزیر در جلسه را بعنوان متولی سیاست گذاری در این حوزه فرصتی مغتنم جهت ترسیم خط مشی راهبردی و اجرایی دانست.
عضو شورای شهر رشت با اشاره به سابقه درخشان فرهنگی شهر رشت میانگین سرانه مطالعه رشت را با وجود ضعف در زیرساخت های لازم و سرمایه گذاری های مورد نیاز در خصوص ایجاد کتابخانه های عمومی بالاتر از متوسط کشوری دانست و به علاقه و اشتیاق شهروندان به حوزه کتاب به عنوان اصلی ترین مؤلفه در کسب این عنوان ارزشمند برای رشت اشاره کرد.
عاقل منش به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود بضاعت محدود شهرداری پرداختن به حمایت از مؤلفین و برگزاری جلسات با خانواده نشر کتاب و حل مشکلات این قشر،ایجاد تعامل با متولیان این حوزه و سایر نهادهای مسئول در حوزه فرهنگ،احداث کتاب خانه در فضاهای موجود در سطح شهر و نصب المان های موضوعی،ایجاد بوستان کتاب،تخصیص بودجه سالیانه به کتاب خانه های عمومی شهر،حمایت از برگزاری جام باشگاههای کتاب در رشت،راه اندازی کارگروه مدیریت شهری در حوزه نشر کتاب با هدف تقویت حوزه نشر،ایجاد فضای فعالیت مرتبط با حوزه کتاب در سرای محلات،همراهی و مشارکت با رویدادهای ملی همچون نمایشگاه بین المللی کتاب،توجه ویژه به مشارکت پذیری بخش خصوصی و حمایت از این طیف و طراحی تقویم تخصصی و موضوعی در این حوزه را میتوان به عنوان بخشی از فعالیت های شهرداری در باب حمایت از صنعت نشر و فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهر رشت نام برد.
 
رییس کمیسیون فرهنگی با تاکید بر این موضوع که باید با تجمیع توان موجود در نهادهای متولی همچون آموزش و پرورش،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،بنیاد شهید،بسیج و… و همچنین دعوت از بخش خصوصی و سمن های مردم نهاد و بکارگیری ظرفیت عظیم این حوزه افزود:باید با انسجامی مناسب و ایجاد زیرساخت های لازم در اسرع وقت با احیای فرهنگ کتابخوانی که میراث دیرین این شهر محسوب می گردد شهر رشت را به سمت تعالی در این حوزه پیش ببریم.
در ادامه سید آبادی با تقدیر از مسئولین و مدیران شهری به جهت توجه به حوزه کتاب اظهار داشت: در آیین اسلام کتاب همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.متاسفانه در دوره معاصر به دلایل مختلف مردم از فضای کتاب محوری و آموزش فاصله گرفته اند و این وظیفه اصلی حاکمیت ها و مدیریت های شهری است که با سیاست گذاری صحیح جامعه را به سمت این فرهنگ ارزشمند پیش ببرند چرا که تجربه و علم ثابت کرده است که شهرهای پایدار دنیا در کنار اقتصاد به حوزه فرهنگ نیز توجه ویژه ای داشتند و پرداختن به فرهنگ دلیل ثبات آنها محسوب میشد.
 مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی و کتاب خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این موضوع که کتاب تنها کالای فرهنگی است که تمامی دانش ها و علوم را حفظ و انتقال میدهد افزود:وقتی درباره ترویج کتابخوانی سخن میگوییم به این معناست که درباره رشد در همه علوم حرف میزنیم چرا که توسعه کتابخوانی به معنای توسعه بشر است.
سیدآبادی با تمجید از سبقه فرهنگی رشت به عنوان شهری فرهیخته پرور حضور نخبگان و فرهیختگان متعدد در این شهر را باعث بالندگی و مباهات دانست و بر توجه ویژه به مسائل فرهنگی در این شهر تاکید کرد.
وی در ادامه بیان کرد طرح “پایتخت کتاب” یکی از پروژه هایی است که وزارت ارشاد با هدف الگوسازی و سیاست مندی حوزه کتاب پیگیر آن است.
وی ادامه داد کتاب را نباید در نهادهای دولتی و متولی آن محصور کرد و همه دستگاهها با توجه به حوزه تخصصی خود باید در صنعت نشر و ایجاد فرهنگ کتاب محوری نقش خود را ایفا کنند.
طرح پایتخت کتاب طرحی جهت ایجاد رقابتبین برنامه ها و مشارکت همگانی در شهرهای کتاب خوان کشور است چرا که معتقدیم نظام برنامه ریزی در این زمینه نباید به هیچ وجه از بالا به پایین باشد.
مشاور وزیر ارشاد با تاکید بر عزم این وزارت خانه در حمایت از صنعت نشر و فرهنگ کتاب خوانی و اختصاص بودجه قابل توجه به این حوزه انجام طرح هایی همچون گذر های فرهنگی را در راستای شهر پایتخت کتاب موثر دانست و از حمایت ها و تخصیص اعتبارات ملی به این قبیل طرح ها خبر داد.
تصاویر بیشتر از اینجا ببینید.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.