تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 10:09
کد خبر : 29727

تضییع حقوق مهندسین شاغل در دستگاه های دولتی

تضییع حقوق مهندسین شاغل در دستگاه های دولتی

در ابلاغیه جدید وزیر محترم راه و شهرسازی در خصوص منع استفاده کارکنان ۹ دستگاه دولتی از پروانه اشتغال بکار نظام مهندسی همزمان با کار دولتی دارای اشکالات حقوقی فراوان دیده می شود که مخالف صریح قوانین موجود کشور است که به شرح ذیل احضا می گردد. ۱-دستوالعمل جدید مغایر با بند ش ماده ۹۱

در ابلاغیه جدید وزیر محترم راه و شهرسازی در خصوص منع استفاده کارکنان ۹ دستگاه دولتی از پروانه اشتغال بکار نظام مهندسی همزمان با کار دولتی دارای اشکالات حقوقی فراوان دیده می شود که مخالف صریح قوانین موجود کشور است که به شرح ذیل احضا می گردد.
۱-دستوالعمل جدید مغایر با بند ش ماده ۹۱ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ هیات محترم وزیران است،چرا که قانون گذار موارد منع ارائه خدمات توسط کارمندان را صراحتاٌ در آن مشخص نموده و هیچگونه ابهام و سکوتی در این خصوص در قانون وجود ندارد.
۲- مغایر با رای ۳۴۷ دیوان عدالت اداری می باشد چرا که در آن تصویب آیین نامه های اجرایی قانون نظام مهندسی بر عهده هئیت محترم وزیران می باشد، بنابراین وزیر راه و شهرسازی به تنهایی نمی تواند چنین دستورالعملی را ابلاغ کند.
۳-مغایر با آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان درمصوب سال۱۳۷۴ و اصلاحات آیین نامه اجرایی در سال ۱۳۹۴ که به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده است می باشد،چرا که ابلاغ چنین دستورالعملی می بایست پس از کسب نظر شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و تشکل های قانونی و رسمی مرتبط با حرفه، و سپس با تصویب وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می شود.اما متاسفانه دستوالعمل مارالذکر بدون رعایت مفاد اصلاحیه آیین نامه اصلاحی و فراتر از دستورات ماده ۳۲ کلیه کارکنان دستگاه نامبرده (شامل ۹ وزارتخانه و دستگاه) در استفاده از پروانه اشتغال خود منع شده اند.
۴- دستورالعمل جدید مغایر ماده ۴ قانون مدنی است که اذعان می دارد((قانون عطف به ماسبق نشده و اثر آن نسبت به آتیه است نه ماقبل)) لذا با توجه به اینکه معترضان دستورالعمل در سالهای گذشته و با توجه به قانون وقت کشور در آزمونهای سازمان نظام مهندسی شرکت و پذیرفته شده اند و پروانه اشتغال اخذ نموده اند،سوال اینجاست به چه دلیلی فردی که از طریق قانونی اقدام به اخذ پروانه اشتغال مهندسی نموده و در حال ارائه خدمات مهندسی به پروژهایی می باشد و مطابق ماده ۳۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هیچ گونه نقشی در آنها ندارد، از ارائه این خدمات منع می گردد؟ وزیر راه و شهرسازی به استناد کدام قانون این افراد را از حقوق قانونی مسلم خود محروم می نماید؟
۵-دستورالعمل جدید مغایر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ است،چرا که سازمان نظام مهندسی ساختمان،سازمان غیر دولتی است و با توجه به اینکه عضویت و فعالیت برای امور طراحی و نظارت ساختمان،شغل محسوب نمی شود و منع فعالیت آن دسته از مهندسان عضو نظام مهندسی شاغل در ادارات مذکور ،باعث تبعیض با آن دسته از مهندسان شاغل در سایر ادارات و یا شرکت های خصوصی خواهد شد(که در دستورالمعل قید نشده است) که این امر بی عدالتی و تبعیض آشکار است.
وزیر محترم راه و شهرسازی در پیامی تلگرامی بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید فرموند امروز بسیار سبک بال هستم چون هدفی که چندین سال در پی آن بودم موفق به تحقق آن شدم و گامی استوار در مبارزه با فساد نهادین در حوزه خدمات مهندسی برداشتم و امروز مهندسان جوان باید از خود دفاع کنند.
اینجانب به عنوان عضو کوچک سازمان نظام مهندسی ساختمان به محضرتان عرض می کنم حضرتعالی چگونه دم از حذف مهندسین شاغل در ادارت دولتی و ایجاد اشتغال جوانان می زنید. و این درحالی است که در وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی در زمان وزارت حضرتعالی این همه بازنشته مشغول به کار شدند(بنا بر سخنرانی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی) به راستی چه تعارض منافعی وجود دارد که اینگونه صحبت از ارتقاء سلامت اداری ، رعایت اخلاق حرفه ای و حفظ حقوق شهروندی می زنید، اینکه مهندسی بعد ساعات اداری به جای استراحت و حضور در کنار خانواده به علت مشکلات اقتصادی موجود در کشور و همچنین پایین بودن حقوق های دولتی مبادرت به ارائه خدمات تخصصی خود خارج از ساعات اداری آن هم در جایی که رانتی در آن ندارد، می نماید چه تعارض منافعی را می تواند جستجو کرد.
خواهشمندم به جای استفاده از کلمات پر طمطراق مانند تعارض منافع،ایجاد اشتغال برای مهندسین جوان و رعایت اخلاق حرفه ای، دست از دخالت های آشکار در سازمان نظام مهندسی برداشته و پاسخگوی عملکردتان در وزارت راه و شهرسازی باشید براستی از مسکن اجتماعی تان چه خبر؟ چرا پاسخگوی رکود موجود در بخش مسکن نیستید ، در تمامی دولت ها صنعت ساختمان به عنوان پیشران اقتصاد بوده که در زمان تصدی گری حضرتعالی بر وزارتخانه راه و شهرسازی این نقش کاملا کم رنگ و باید عرض کنم بی رنگ شده است. که این رکود خود باعث بیکاری مهندسین جوانی شده است که امروز شما سنگ آنها را بر سینه می زنید. واقعاٌ علت حضور با تاخیر حضرتعالی در زلزله کرمانشاه چه بود؟ چرا پاسخگویی حادثه تصاف قطار تبریز_ مشهد نیستید؟ احیا بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری به کجا رسیده است؟ لطفا در خصوص واگذاری پخت رستوران قطارهای مسافربری به اتریشی ها آن هم در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال پاسخگو باشید و….
کلام آخر آنکه دست از دخالت آشکار در سازمان نظام مهندسی بردارید بر نظر
می رسد در دستور العمل های جدید، نقش تیم دانشگاهی مستقر در اداره نظام مهندسی وزارتخانه راه و شهرسازی کاملا پر رنگ می باشد، ظاهرا تیم مذکور در دستورالعمل های جدید صادره به دنبال رسیدن به اهداف امروز و فردا خود هستند.
لاجرم باید عرض کنم جامعه مورد هدف دستورالعمل اخیر ضمن تاکید بر این که دستور العمل مذکور دخالت آشکار در سازمان نظام مهندسی بوده است، از تمامی ظرفیت های قانونی به منظور ابطال آن استفاده خواهند کرد.

محمد باقری هره دشت_ عضو نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.