تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1396 - 19:36
کد خبر : 25048

نقش رنگ ها در ارتقا سرزندگی محیط شهری 

نقش رنگ ها در ارتقا سرزندگی محیط شهری 

امروزه توجه به رنگها به عنوان زیبا بخشی به محیط پیرامون انسان اهمیت ویژه ای دارد،عنصر رنگ جدا از توان بالا در ادارک تمایزهای محیطی،نقش تعیین کننده ای در حیات روانی _عاطفی انسان ها  بر عهده دارد. با کاربرد درست رنگ ها در فضاهای شهر چهره ی شهر برای ما آرامش روحی و بصری را

امروزه توجه به رنگها به عنوان زیبا بخشی به محیط پیرامون انسان اهمیت ویژه ای دارد،عنصر رنگ جدا از توان بالا در ادارک تمایزهای محیطی،نقش تعیین کننده ای در حیات روانی _عاطفی انسان ها  بر عهده دارد. با کاربرد درست رنگ ها در فضاهای شهر چهره ی شهر برای ما آرامش روحی و بصری را به دنبال خواهد داشت.در شهرسازی نوین نقش رنگ و نحوه مصرف مصالح رنگی و ضوابط آن همواره مورد بحث و بررسی اندیشمندان عرصه جامعه شناسی شهری بوده است  چرا که رنگ ها از ارکان مهم بیان هویت و خوانایی شهرها به شمار می روند. رنگ ها زبان احساسات ما هستند و از این منظر، استفاده ی درست از رنگ در شهر، می‌تواند زندگی شهری را زنده ‌کند.در واقع  به کارگیری مناسب رنگ به عنوان مظهری از پیوند بین انسان و محیط زندگی اوست. متاسفانه معایب شهرهای امروز ایران این است  که اساس رنگ ها در طراحی نما ساختمان ها و فضای عمومی شهرها به فراموش شده است و عملا شهرداریها چه در زمان اجرای پروژه حوزه عمرانی ، فرهنگی و… و چه در زمان ارائه پروانه ساختمانی و صدور گواهی پایان کار توجه ای به این مسئله ندارند. اساسا استفاده از نظریه رنگ برای شهر ایجاد هماهنگی در مکان هایی است که عاری از هماهنگی اند در واقع استفاده از رنگ به منظور ایجاد حس وحدت در عین کثرت هر فضا یا شهر لازم و ضروری است.
مستحضرید رنگ ها جزئی اصلی از فضای هر شهر محسوب می شوند.جزئی که عملا در برخی شهرها به عنوان عامل مهم در هویت بخشی ،زیبا شناختی و آرام سازی به آن توجه می شود.یعنی ایجاد هارمونی ،ریتم ،کنتراست،تعادل و توازن و دیگر عواملی که وجود آن ها منجر به یک ترکیب خوشایند و زیبا شناسانه می شود ،با به کارگیری رنگ میسر می شود ایجاد ترکیب خوشایند و زیبا شناسانه به کمک رنگ در فضای شهری،علاوه بر محیط شهری مطلوب به ایجاد حسن رضایت در مخاطبان شهری می انجامد.
علاوه براین،به علت توسعه ارتباطات  و رشد حمل ونقل ، مهاجرت،شکل و رنگ شهرها هویت خود را که مربوط به اقلیم،رنگ و بافت مصالح منطقه است از دست داده است. در این بین شهرداریها به عنوان متوالی فضای  عمومی اداره شهرها می تواند با استفاده مناسب  از رنگ در نماها،فضای سبز،آثارهنری،نقاشی دیواری و دیوارنگاری ها،تابلوها،علائم ، تبلیغات محیطی ،پیاده رو ها و مبلمان شهری نقش بسزایی در سرزندگی شهروندان داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.