تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1396 - 11:38
کد خبر : 24920

انتشار کتاب عمو چانچویی در گیلان

انتشار کتاب عمو چانچویی در گیلان

قاسم مصفا مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت : کتاب عمو چانچوییچهارمین اثر عباس رسولی املشی است که در چهار فصل منتشر شده و نویسنده در فصل اوّل این کتاب به فعالیت های مبارزاتی، روزنامه نگاری و داستان نویسی افصح المتکلّمین املشی (علی عمو) پرداخته است. وی افزود:ویژگی های زبانی، سبکی و محتوایی داستان

قاسم مصفا مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت : کتاب عمو چانچوییچهارمین اثر عباس رسولی املشی است که در چهار فصل منتشر شده و نویسنده در فصل اوّل این کتاب به فعالیت های مبارزاتی، روزنامه نگاری و داستان نویسی افصح المتکلّمین املشی (علی عمو) پرداخته است.

وی افزود:ویژگی های زبانی، سبکی و محتوایی داستان های علی عمو» و «بررسی عناصر داستان در داستان های علی عمو» در فصل های دوم و سوم کتاب آمده است و چهارمین فصل کتاب در برگیرنده داستان های علی عمو است .

مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت : رسولی املشی در مقدمه این اثر آورده است: به عقیده  بسیاری از کارشناسان، داستان به صورت نوین آن در ایران با مجموعه داستان «یکی بود یکی نبود» اثر سیدمحمّدعلی جمال زاده درسال ۱۳۰۰ شمسی آغاز شده است، در حالی که یک دهه پیش از آن شاهد خلق آثاری از «علی عمو» در نشریه «خیرالکلام» هستیم.

مصفا افزود :نویسنده کتاب «عمو چانچویی» می گوید مطالعه داستان های «علی عمو» نشان می دهد که این شخصیّت برجسته سیاسی و فرهنگی گیلان نسبت به جمال زاده در امر داستان نویسی نوین پیشگام بوده است و در خلالِ داستان ها به اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران و به ویژه گیلان در دوره قاجار توجّه خاصی داشته است.

وی گفت :کاربرد واژگان و اصطلاحات اصیل گیلکی، ضرب المثل ها و رسوم و آیین های گذشته دور و نزدیک گیلان در متون داستان های علی عمو می تواند منبع و مرجع مهمّی برای مطالعات مردم شناسی و فرهنگ عامه باشد.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد:کتاب «عمو چانچویی» را حوزه هنری گیلان توسط انتشارات «فرهنگ ایلیا» منتشر کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.