تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1396 - 15:45
کد خبر : 23729

اختصاصی / خشت اول چون نهاد معمار کج

اختصاصی / خشت اول چون نهاد معمار کج

با رای گیری میان گزینه های ریاست سید امیرحسین علوی و محمدحسن عاقل منش ،بخت با علوی جوان همراه بود تا وی نامزد اصلی ریاست این فراکسیون در انتخابات هیات رییسه شورای پنجم شود و بالاخره بعد از سالها ردای ریاست شورا را بر تن کند!علوی با این انتخاب جدا از همراهی با جریان مشخص و پررنگ  بیرونی شورا از دوستی و حلقه های سه ساله نزدیک به خود گذشت تا احتمالا روزهای تنهایی و پر حادثه ایی را پشت سرگذارد.

جارستان – شورای پنجم رشت کم کم وارد فاز اجرایی و پرچالش انتخاب شهردار کلانشهر رشت می شود،جایگاهی مهم و ویترینی مناسب برای هرکس که یک شبه عزم ره صدساله در نزد افکارعمومی رادارد!

از سوی دیگر هیات رییسه شورای پنجم رشت نیز هم با آهنگی آرام به رتق و فتق امور می پردازد و امیدوار به تاثیرگذاری فراکسیون ٧نفر ه ای که با هر کیفیت ،علوی را به کرسی صدارت شورارساند.

با هم در ابتدا مروری کوتاه به بازیگران اصلی انتخابات هیات رییسه و برندگان و بازندگان این مقال و بعد پیش بینی  گزینه های نهایی ریاست کمیسیون ها و سرانجام به گمانه زنی انتخاب شهردار میپردازیم.

 

فراکسیون ٨ نفر ه ای که ٧شد!

با اهتمام عناصر سرشناسی از بیرون شورا و با لایه پوششی امن ، حدود ١٠جلسه با شرکت اعضای شوراآقایان علوی ،جذب،عبداللهی،عاقل منش،علیپور،رسولی و فاطمه شیرزاد با رعایت حریم و شاید تا حدودی محرمانه برگزار شد ،جلساتی که جلال الدین محمدشکریه نیز در برخی از آن ها حضور داشت اما نهایتا فراکسیون ٨نفره را به عدد٧ تقلیل داد.

از قرار اطلاع و با رای گیری میان گزینه های ریاست سید امیرحسین علوی و محمدحسن عاقل منش ،بخت با علوی جوان همراه بود تا وی نامزد اصلی ریاست این فراکسیون در انتخابات هیات رییسه شورای پنجم شود و بالاخره بعد از سالها ردای ریاست شورا را بر تن کند!علوی با این انتخاب جدا از همراهی با جریان مشخص و پررنگ  بیرونی شورا از دوستی و حلقه های سه ساله نزدیک به خود گذشت تا احتمالا روزهای تنهایی و پر حادثه ایی را پشت سرگذارد.

در این میان، این فراکسیون  خطوط قرمزی برای انتخاب شهردار و ریاست شورا از جمع طیف اقلیت٣+١نیزداشت که نهایتا با عبور از آنها به گزینه های شهرداری ١-جمالی نژاد ٢-نصرتی٣-کاظمی ۴-اسلامی  و ۵-اوسط مقدم رسید.

انتخاب حامدعبداللهی و حجت جذب به عنوان گزینه های شورای شهرستان رشت (هم که نهایتا به سان ریاست علوی به کرسی نشست)نیز از دیگر تصمیمات فراکسیون ٧نفره  مذکوربود.

فراکسیون٣+١:

فراکسیونی متشکل از سه گزینه اصلاح طلب رمضانپور ،حاجی پور ، زاهد که نهایتا با اضافه شدن شکریه رای محسوس ۴ را در همه انتخابهای جایگاههای هیات رییسه شورای پنجم رقم زد.

تمایل  واصراررمضانپور به ریاست و انتخاب شهردار از بین گزینه های اصلاح طلب از مهمترین چالش های این جمع اقلیت محسوب میشد که البته ملاحضات سیاسی و بیرونی شورا راه را بیش از پیش بر آنان سخت کرد.

بازنده انتخابات هیات رییسه:

بدون تردید امیرحسین علوی با عبور از دوستان و حامیان همیشگی خویش و پذیرش بازی بیرونی شورا و همراه شدن با طیف مخالفین چهارساله خود ،علیرغم تصدی ریاست شورا ،بازنده اصلی این اتفاقات بود،گسست بین تیم وی در شهرداری و افرادتاثیرگذاربیرون شورا و تکروی علوی ،زین پس خبر روزهای عزلت ،تنهایی و شایدناخوشایند را برای این عضو جوان شورا که حالا دیگر با پرچم اصولگرایی(هرچقدر کمرنگ )در محافل شناخته خواهدشدرا میدهد.

برنده انتخابات هیات رییسه:

رضا رسولی که نشان داد گرچه با هر ملاحظه ای در فراکسیون أقلیت نیست اما با عدم پذیرش مسولیت در این مقال،فاصله و حرمت خود را با دوستان بیرونی شورا همچنان حفظ کرد!تا شاید راه برگشتی  با تغییر اعضای فراکسیون ها در ادامه شوراباقی بماند.

مرد سربلند انتخابات هیات رییسه :

محمدحسن عاقل منش  که با حفظ اصول فراکسیون ٧نفره و باوجود استحقاق ریاست،بازی بهم زن نشد و به جای سیاسی کاری مسیر اخلاق مداری را برگزید و چونان عده ای به هرقیمت ریاست شورا را برهرچیزی ترجیح نداد.

عارف هیات رییسه:

احمدرمضانپور که خواست عارف وار و علیرغم اطمینان از عدم رای آوری و با تحلیل دقیق فضا و شرایط و علیرغم توصیه مشفقان،با پذیرش کاندیداتوری ،محمل را برای برد  کامل طیف اکثریت   شورا فراهم کند!!

پیش بینی  ریاست کمیسیون ها:

با چینش دقیق و با ظرافت کمیسیون ها از سوی رئیس جدید احتمالا (بخوانید تحقیقا)رسولی را در راس کمیسیون عمران ،عاقل منش رییس کمیسیون فرهنگی،شیرزاد را در راس کمیسیون بهداشت ، کمیسیون حمل ونقل  به ریاست شکریه و احتمالا بسته به تاکتیک ها و بازی های فراکسیون ٧نفره زاهد یا رمضانپور را در راس کمیسیون برنامه و بودجه شورا خواهیم دید.

شهردار آینده رشت:

اگر امروز انتخاب شهردار رشت در دستور کار شورای پنجم قرارگیرد،با توجه به انتخاب جمالی نژاد به شهرداری یزد یا اهواز!!! باید نصرتی شهردار فعلی قزوین را شهردار آینده رشت دانست.باید دید رییس شورا و فراکسیون ٧نفره ،توصیه پدرانه و دلسوزانه آیت الله قربانی نماینده ولی فَقِیه در استان را مبنی بر عدم استفاده از گزینه غیربومی در کسوت شهرداری رشت جدی خواهندگرفت یا با توجیهاتی و با شیب ملائم با قحط الرجال بودن گزینه بومی  شهرداری !!سراغ نصرتی پرانگیزه خواهندرفت.

قطعا بعداز نصرتی غیربومی ،شانس مسعودکاظمی از باب داشتن حداقل سه رای قطعی و حمایت برخی از مقامات استان با وصف مخالفت جعفرزاده نماینده رشت از سایرگزینه ها بیشترخواهدبود.

متغیرهایی چون حضور احتمالی ذاکری به جای شکریه در شورا،مخالفت های نهادهای بیرونی نسبت به بعضی از اعضا و البته نقش نمایندگان مجلس در این ره رانباید نادیده گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.