تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1396 - 12:05
کد خبر : 23717

گلخانه پژوهشی کاربردی در لاهیجان آماده شد

گلخانه پژوهشی کاربردی در لاهیجان آماده شد

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان گفت؛ گلخانه تحقیقاتی مدرن برای پژوهش های کاربردی گیاهان در این ایستگاه بهسازی و آماده سازی شد.

محمد نقی پاداشت افزود:برای آماده سازی و تجهیز این گلخانه از سال گذشته در قالب طرح جامع از محل اعتبارات ملی و استانی ۲۶۰میلیون ریال هزینه شد .
وی اظهار داشت : این گلخانه جهت تکثیر گیاهان در سال ۱۳۷۷ با اسکلت آهنی ساخته شده بود و پوشش گلخانه آن از جنس شیشه بود که فرسودگی و آسیب دیدگی شدید داشت که در این طرح ضمن رفع عیب و تعویق کامل آن ها، سقف شیشه ای حذف و سقف و دیواره جدید از جنس پلی کربنات دوجداره ۱۰میلیمتری آماده شد و رنگ آمیزی کامل صورت گرفت و در زمسان سال گذشته عملیات نصب پلی کربنات سقف و دیواره اجرا شد .
وی یادآورشد: در حال حاضر کف گلخانه دو جداره است و تاثیر به سزایی درکاهش مصرف انرژی و حفظ گرمای گلخانه در فصول سرد و کاهش هزینه ها و مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد و در عین حال نور مناسب را از خود عبور داده و ضد اشعه ماوراء بنفش می باشد و تحمل بار سنگین بویژه در زمان ریزش برف را دارد و امکان تجمع برف روی آن وجود ندارد.
وی افزود: موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور اقدام به واردات ارقام مختلف تمشک و بلوبری از کشور ایتالیا کرد و طبق برنامه مصوب این گیاهان پس از ورود ، مستقیما به ایستگاه تحقیقات لاهیجان و گلخانه آماده شده آن انتقال یافتند که هم اکنون مورد مراقبت و مواظبت قرارگرفته و دوران قرنطینه را طی می کنند.
وی اظهارداشت: پس از طی دوره های پروژه تحقیقاتی ، در خصوص سازگاری این ارقام گیاهی و عملکرد آنها با همکاری بخش خصوصی اقدام خواهدشد و ارقام مناسب پس از تکثیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا امکان توسعه کشت این دو محصول فراهم شود.
رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان تاکیدکرد:این گلخانه به منظور تاسیس کلکسیون(مجموعه ) کاکتوس و گیاهان گوشتی جهت اجرای برنامه های آموزشی و تحقیقاتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
ایستگاه تحقیقات لاهیجان به عنوان اولین ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی شمال کشور در سال ۱۳۰۶با وسعت ۵۴هکتار در لاهیجان تاسیس شد که ابتدا روی چای و بامبو فعالیت تحقیقاتی داشت که بعدها مطالعات روی سایر محصولات کشاورزی نظیر برنج ، سبزی ، صیفی ، انواع درختان میوه ، گیاهان زنتی در دستور کار این مرکز قرار گرفت./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.