تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1396 - 15:28
کد خبر : 23467

تئاتر خیابانی خون تازه ای در شریان فرهنگی شهر لاهیجان

تئاتر خیابانی خون تازه ای در شریان فرهنگی شهر لاهیجان

شهر کالبدی بی جان و تنیده در میان آهن و بتون و آجر نیست بلکه موجود زنده ای است که حرکت دارد نشاط می آفریند و قلب و شریان های حیاتی اش مدام می تپد و نیاز دارد که خون تازه در این کالبد جریانی تازه بیافریند و جشنواره خیابانی شهروند لاهیجان کوششی در این راستا است .

شهری که آفرینش هنر و فرهنگ در آن نباشد شهری مرده و کالبدی خسته و فرسوده است نمی تواند شهروندانی شاد و با نشاط داشته باشد . هنر بویژه تئاتر به منزله روح در یک موجود زنده است و جشنواره خیابانی شهروند لاهیجان راهی برای بیان معضلات اجتماعی و انتقال مفاهیم حقوق شهروندی و ایجاد شور و نشاط است .
جشنواره تئاتر خیابانی به همت بزرگان فرهنگ و هنر از هشت سال پیش در لاهیجان آغاز شد و از ویژگی های جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان برگزاری بی دغدغه و آرام آن است که نشان از فرهنگ بالای شهروندان فرهیخته این شهرستان دارد .
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عرصه ی فرهنگی وهنر، تئاتر بویژه از نوع خیابانی آن ابزار مناسبی برای انتقال مفاهیم اجتماعی و انسانی و تربیتی است این رسانه ابزاری بسیار قوی است تا معضلات زیست محیطی ، اجتماعی و شهروندی را به رساترین وجه به مخاطبان برساند و در رفتار شهروندان تاثیر گذار باشد.
مسوولان شهرستان لاهیجان به درستی تئاتر خیابانی را برای آشنایی شهروندان با حقوق شهروندی و مفاهیم مدنی و مصداقی برای توسعه و تعالی معنوی و رشد فکری جامعه تشخیص داده و آن را دنبال می کنند.
این نوع تئاتر ارتباط بی واسطه ای با شهروندان برقرار می کند تا با درگیر کردن آنان با مفاهیم اجتماعی و اقتصادی در رفتار قشرهای مختلف مردم عادی کوچه و بازار تاثیر گذار باشد .
پیام دهکردی از هنرمندان مطرح کشور که در لاهیجان سکنا گزیده در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: جای شکرش باقی است که تئاتر با وجود همه سختی ها و فشارهای موجود توانسته است در قالب جشنواره و پژوهش به کار خود ادامه دهد و جشنواره لاهیجان درحالی که تئاتر کشور اوضاع به سامان و شرایط خوبی ندارد ،اتفاق مبارکی است .
وی افزود: بیش از آن که کمیت جشنواره مهم باشد نخست باید کیفیت آن مورد دقت قرار بگیرد و جشنواره تئاتر با موضوع شهروندی می تواند از بهترین جشنواره ها باشد که به مهمترین مسایل زیرساختی و شهروندی می پردازد و هم اکنون با یکی از بزرگترین معضل ها و بحران های موجود در جامعه دست و پنجه نرم می کند.
وی یادآورشد: زندگی شهروندی و آسیب هایی که بر اثر تکنولوژی بر آن وارد شده است در قاموس تئاتر و خاصه تئاتر خیابانی که تئاتری معترض ، عصیانگر ، ،انتقادگرا و بی پرواست به چال کشیده می شود تا بتواند رفتار اصلی خود که نوعی رفتار آموزشی است برای جامعه ایجاد کند.
این بازیگر سینما و تئاتر ، کارگردان و مدرس فن بیان گفت: این جشنواره محمل مناسبی برای تبدیل شدن به یک رخداد است تا نه تنها در شهر لاهیجان بلکه نقطه نقطه ی استان گیلان و در تمام کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
دهکردی اظهارداشت:تئاتر یک پدیده زنده است و این موضوع که در لحظه دارد اتفاق می افتد خیلی ارزشمند است و بدون شک رسانه ها ، صدا و سیما تمام ارگان هایی که به نوعی با حوزه فرهنگ پیوند می خورند و حتی آنهایی که به نوعی در ظاهر با فرهنگ پیوندی ندارند می توانند در گسترش و همه گیری این جشنواره و تئاتر بسیار نقش داشته باشند.
وی تصریح کرد: هنوز تئاتر نزد همه آحاد جامعه خاصه رسانه ها ، نهادها ، ارگان های جریان ساز و تاثیرگذار تبدیل به یک ضرورت نشده است و اگر هم در بعضی جاها شده باشد تلاش هایی بوده که اداره کل ها و ادارت یا تئاتری ها و یا افراد دل سوخته فرهنگی تئاتر انجام داده اند.
وی تئاتر بویژه تئاتر خیابانی را یکی از بهترین روش ها برای انتقال مفاهیم و پیام های اجتماعی به جامعه دانست و گفت: هم تئاتر صحنه ای و هم خیابانی هردو مهم هستند و چون تاثیرگذاری تئاتر غیر مستقیم است ،کاری که تئاتر می تواند بکند هرگز نصیحت و خطابه نمی تواند انجام دهد .
استاد قطب الدین صادقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهارداشت: شهر در تعریف جامعه شناسان سه ویژگی دارد که یکی از ویژگی های آن خلق فرهنگ و هنر است، شهری که فرهنگ و هنر تولید نکند یک ده است .
وی گفت: برای تنظیم امور اجتماعی و برای آموختنی که چگونه با آن زندگی کنیم و خودمان را با جهان صنعت هماهنگی کنیم هنر نقش بسیار تعیین کننده ای دارد و شهروندی یک مجموعه حقوق و وظایف است و بسیاری از شهروندان نه حقوقشان را می دانند و نه به وظایفشان آگاه هستند که تئاتر می تواند در این زمینه نقش ارزنده داشته باشد.
این استاد عرصه هنرهای نمایشی و عضو فرهنگستان هنر افزود: یادآوری این نمایش ها و تشریح آن ها از طریق هنر نمایش کار کمی نیست و جشنواره لاهیجان کاربردی است و باید مثمر ثمر باشد و این جشنواره ها گوشه ای از کارهایی نظیر تفاهم و همزیستی مسالمت آمیز و دوری از خشونت و کرامت انسانی را برعهده می گیرند.
دکتر صادقی افزود: یکی از بهترین تعاریفی که هم اکنون می توانیم در چارچوب قانون اساسی و تعاریف فرهنگ و هنر در این زمینه ارایه دهیم ، رویارویی هنرمندان با مردم است که می تواند به ما بیاموزد اندیشه وهنر چقدر مهم است و موجب تفاهم بیشتر می شود.
وی یادآورشد: نظیر این جشنواره ها می تواند آموزش باشند و اطلاعات مردم را افزایش دهند ضمن اینکه روح شادی و نشاط در جامعه می آفرینند و بسیار امر مبارکی است و باید اینگونه جشنواره ها ادامه داشته باشند.
وی تاکید کرد: دیگر شهرها هم باید دنبال اینگونه جشنواره ها باشند تا فقط زندگی غریزی در شهرها نداشته باشند زیرا این جشنواره ها هم برای سرگرمی و هم برای ارایه آموزش های گوناگون و هم تحلیل در مورد بحران ها و دشواری ها لازم است .
این داور جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اظهارداشت: همه آثار اعم از درجه یک ، هم درجه دو و هم درجه سه در این جشنواره حضور یافته بودند و همه در یک راستا نبودند.
وی خاطرنشان کرد: آرزوی ما این است که همه آثار درجه یک و تاثیر گذار باشند و این آثار در راستای مفاهیم و حقوق شهروندی در سال های آینده ارایه شوند.
دل آرام ترکی از بازیگران نقش اول این جشنواره نیز در مورد کم و کاستی های این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولان باید همراه با هنرمندان بوده و همکاری بیشتر داشته باشند و ممیزی را کاهش دهند و به هنرمندان اجازه دهند که حرف خودشان را در خیابان با مردم بزنند و مشکلات را راحتر بیان نمایند.
وی افزود:استقبال شهروندان لاهیجانی خیلی خوب بود و این استقبال نشان می دهد که مردم این نوع نمایش ها را دوست دارند.
مسوول گروه تئاتر دانش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان نیز اظهارداشت: امسال استقبال مردم عالی بود و هر سال نسبت به سال گذشته استقبال مردم بیشتر می شود .
امیر رجب پور گفت: یکی از ویژگی های این جشنواره آرامشی است که در اجرای صحنه وجود داشت و مردم در آرامش کامل با هنرمندان همراه بودند.
این کارگردان و بازیگر افزود: هماهنگی خوبی باید بین مسوولان ادارات شهرستان بیشتر شود تا این جشنواره در سال های آینده به نحو احسن انجام شود در غیر اینصورت ممکن است ادامه پیدا نکند.
وی یادآورشد: این جشنواره قابل گسترش به سایر شهرستان ها است زیرا در لاهیجان نیز در سال های نخست مشکلاتی وجود داشت و به آرامی فعلی نبود ولی در حال حاضر خیلی عادی شده است و سال به سال نیز با شکوه و استقبال بیشتری اجرا می شود.
وی تصریح کرد: حمایت کافی از هنر تئاتر در لاهیجان وجود ندارد هنوز این شهرستان یک سالن برای اجرا و تمرین نمایش ها ندارد درحالی که هنرمندان زیادی در این شهر وجود دارند.
هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان از بیست و پنجم مرداد ماه به مدت سه روز در شهر لاهیجان ادامه یافت و روز گذشته (شنبه ) اختتامیه این جشنواره در دانشگاه آزاد لاهیجان با معرفی برگزیدگان برگزار شد.
۳۱۰ اثر از ۲۵ استان کشور به دبیرخانه هشتمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان راه یافت که در بررسی نهایی، ۲۰ اثر نمایشی با ۲۴۰ اجرا از ۱۲ استان کشور در هشت نقطه شهر لاهیجان با هنرنمایی هنرمندان اجرا شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.