تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 13:33
کد خبر : 23110

چهار رقم امیدبخش چای آماده معرفی است

چهار رقم امیدبخش چای آماده معرفی است

رییس پژوهشکده چای کشور گفت: چهار رقم امیدبخش درختچه های چای آماده معرفی به چایکاران و جامعه علمی کشور است.

رضا آزادی افزود: این ارقام حاصل گزینش از داخل مجموعه درختچه های باغ های چای کشور است که پس از طی مراحل ثبت قانونی سعی می شود در کوتاهترین زمان ممکن به عنوان رقم های اصلاح شده به چایکاران ، بخش های اجرایی و جامعه علمی کشور معرفی شوند.
وی اظهارداشت: در قدم بعدی این قابلیت وجود دارد تا از طریق تکنیک کشت بافت که دانش فنی آن در پژوهشکده چای بومی سازی شده است این چهار رقم تکثیر و از طریق متولیان بخش اجرا در حوزه چای ، در دسترس باغداران قرار گیرد.
رییس پژوهشکده چای یکی از هدف های اصلی از اصلاح ارقام کلونی را یکنواختی تولید باغ های چای دانست و خاطرنشان کرد:این امر به برداشت مکانیزه و تولید محصول یکنواخت کمک خواهد کرد.
وی یادآورشد: برنامه تحقیقاتی سلکسیون (گزینش انتخابی) درختچه های چای به دلیل ماهیت چند ساله بودن آن مانند تمامی محصولات باغی یک برنامه زمان بر است و درحال حاضر برنامه تحقیقاتی گزینش کلونی چای به نتایج ارزشمندی رسیده است.
رییس پژوهشکده چای در باره انتخاب این چهار رقم یادآورشد:در فرایند این برنامه تحقیقاتی صفات عملکردی ،چایسازی ، بررسی هایی در زمینه آفات و بیماری ها ، مرفولوژی و بررسی های آماری مورد نظر است تا شاخص ها و ویژگی های آنها ارزیابی شوند.
آزادی خاطرنشان کرد: پژوهشکده چای کشور در چارچوب وظایف حاکمیتی در بخش تحقیقاتی و علمی اهداف خود را در سه سطح بنیادی ، کاربردی و فناورانه دنبال می کند و خروجی های آن را به صورت دستورالعمل های ترویجی ( یافته های ترویجی ) ، مقاله های معتبر در مرز علم و یافته های قابل تجاری و قرارداد انتقال می دهد.
مجموعه تحقیقاتی چای کشور سال ۱۳۳۸ تحت عنوان اداره فنی چای تشکیل و سال ۱۳۶۳ به پژوهشکده تبدیل شد . سال ۷۴ به اداره خدمات پژوهشی تغییر یافت و ۱۰سال بعد به عنوان مرکز تحقیقات چای کشور فعالیت های خود را آغاز کرد و سرانجام در سال گذشته به عنوان پژوهشکده چای کشور که مقر آن در لاهیجان قرار دارد ارتقا یافت.
آزمایشگاه های خاک و آب ، گیاه پزشکی ، آبیاری، کشت بافت ، ژنتیک و به نژادی ، شیمی ، چشش (ارزیابی حسی ) و چای سازی میناتوری از جمله امکانات پژوهشکده چای کشور به شمار می روند . این پژوهشکده چند ایستگاه تحقیقاتی در ازبرم سیاهکل ، شهدای سکام رضوانشهر ، نشتارود تنکابن، رامسر ، خالسر لنگرود و ایستگاه تحقیقاتی فجر در لاهیجان را به عنوان زیر مجموعه دارد .
این پژوهشکده زیر نظر موسسه تحقیقات علوم باغبانی سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی فعالیت می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.