تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1396 - 14:48
کد خبر : 22715

سامانه توسعه هواشناسی کاربردی، کمک کار کشاورزان برای تولید بهتر است

سامانه توسعه هواشناسی کاربردی، کمک کار کشاورزان برای تولید بهتر است

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به نقش توصیه های هواشناسی در انجام صحیح امور گفت: سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) کمک کار کشاورزان برای تولید بهتر و جلوگیری از وارد آمدن آسیب های احتمالی است.

بهمن کمانگر روز یکشنبه در همایش اهمیت و کاربرد خدمات هواشناسی در آبزی پروری و آشنایی با سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در رشت افزود: از سال ۹۴ تغییر نگرشی در سازمان هواشناسی روی داده و نقش هواشناسی برای اقشار مختلف، توسعه داده شده است.
وی یکی از مهمترین کاربران سامانه یادشده را کشاورزان دانست و گفت: این سامانه می تواند برای کشاورزان جهت تولید بهتر و جلوگیری از زیان ، مثمرثمر باشد.
مدیرکل هواشناسی گیلان تصریح کرد: همچنین برای فراهم کردن شرایط برای ماهیان گرم آبی و استخرهای ماهی، این سامانه می تواند نقش بسزایی داشته باشد.
کمانگر با بیان اینکه در راستای توسعه هواشناسی کاربردی سه هدف در برنامه پنج ساله ششم پیش بینی شده ، گفت: پایش مستمر جو و تولید داده، پردازش و تولید محصول و بهبود سامانه توزیع بمنظور دسترسی آسان کاربران از مهمترین اهداف این طرح تا پایان برنامه ششم است.
وی تصریح کرد: برای پیشگیری از افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی، کاهش خسارت های ناشی از بلایای طبیعی جوی، برطرف کردن ضعف سیستم‌های اطلاع رسانی، پیشگیری از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی به دلیل سهل انگاری یا نداشتن کارآیی کارکنان موثر در تولید محصولات هواشناسی کشاورزی ، راه اندازی این سامانه یش از پیش اهمیت دارد.
معاون فنی سازمان هواشناسی گیلان نیز با اشاره به راه اندازی این سامانه در استان از سال ۹۳ بصورت آزمونه (پایلوت) گفت: این سامانه می تواند کمک کند که داده ها و اطلاعات هواشناسی را متناسب با نیاز کاربر تهیه و پردازش کنیم تا در زمان مناسب، در اختیار کاربران بخش های مختلف از جمله کشاورزی و آبزی پروری و محصولات وابسته به آنها قرار دهیم.
محمد دادرس افزود: برای اجرای این سامانه بخش های مختلف کاربران از جمله برنج، چای و زیتون را شناسایی کردیم و به آنها اطلاعات مربوط به نیازهای آنها در این بخش ها را از طریق سایت ها ، پیامک، رسانه های جمعی و ملی، شبکه بازار و سامانه خودکار اطلاع رسانی می کنیم.
وی تصریح کرد: برای محصولی همچون برنج به صورت تخصصی هواشناسی کشاورزی صادر می شود، این خدمات رایگان است و کاربران می توانند برای دریافت اطلاعات ثبت نام کنند.
گیلان با حدود ۰.۹ درصد مساحت کل ایران، در زمینه کشاورزی ۹۲.۱ درصد چای، ۳۷.۶ درصد برنج، ۷۶.۲ درصد فندق، ۸۵.۱درصد ابریشم، ۶۰ درصد بادام زمینی، ۲۱.۴ درصد زیتون، ۲.۷درصد مرکبات، ۱۳.۴ درصد گوشت ماهی خاویاری، ۴ درصد گوشت مرغ، ۵.۱ درصد گوشت قرمز، ۲۲.۴ درصد آبزیان پرورشی و ۱۵ درصد خاویار کشور را تولید می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.