تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1396 - 13:53
کد خبر : 22692

گیلان می تواند پایتخت ورزش سافاری کشور شود

گیلان می تواند پایتخت ورزش سافاری کشور شود

عضو هیات مدیره اتومبیلرانی و موتورسواری گیلان گفت: این استان به دلیل جاذبه های گردشگری ویژه می تواند به پایتخت ورزش سافاری کشور تبدیل شود.

سعید روشن با بیان این که سافاری (safari) ورزشی تلفیقی از آفرود، رالی ، کمپینگ است افزود :گیلان از معدود استان های بهره مند از اقلیم های مختلف آفرود مانند شن نوردی ، سنگ نوردی ، گل نوردی و جنگل نوردی و همچنین دارای چهار پیست آفرود است.
وی تصریح کرد: در گیلان به دلیل جاده های روستایی و خاکی و جیپ سوار بودن روستاییان و وجود خودروهای زیاد دو دیفرانسیل ، شرایط و توانایی زیادی برای این رشته و زیر مجموعه های آن وجود دارد و درصورت حمایت مسوولان ، این رشته می تواند بار دیگر در استان رونق بگیرد.
موسس تیم آفرود گیلان با اشاره به اینکه تیم آفرود استان از سال گذشته تاکنون فعالیت ورزشی نداشته و فعالیت تیم آفرود لاهیجان متوقف شده است خاطرنشان کرد: تیم گیلان طی دو سال اخیر در سه مسابقه شرکت کرد که عملکرد ضعیفی از خود ارایه داد و به همین دلیل برای فعالیت های ورزشی آفرود پیشنهاد تشکیل تیم سافاری به هیات مدیره اتومبیلرانی استان داده شده است.
روشن گفت:در صورت تصویب این رشته ورزشی ، باب جدیدی در گردشگری ورزشی گیلان سرسبز گشوده خواهدشد.
وی خاطرنشان کرد: سافاری رالی خانوادگی محسوب می شود که بسیاری از فعالان رشته آفرود کشور با توجه به سابقه گیلان بویژه لاهیجان علاقه شدیدی به شرکت در گردشگری آفرودی (سافاری) گیلان دارند.
وی تصریح کرد: این رشته از جمله رشته های ورزشی محسوب می شود که اسپانسرها به راحتی جذب می شوند و از آن حمایت می کنند به همین دلیل از نظر مالی مشکلی ندارد و اگر با تصویب رشته موافقت شود طی دوسال آینده گیلان می تواند جایگاه بالایی در این زمینه بدست آورد.
وی یادآورشد:درحالی که در استان های تهران ، قزوین ، مازندران ، سمنان، همدان و کردستان رشته های آفرود بسیار فعال هستند ولی در گیلان این رشته متوقف شده است.
عضو هیات مدیره اتومبیلرانی و موتورسواری گیلان ادامه داد: لاهیجان پایتخت آفرود گیلان به شمار می رود و این شهرستان سه پیست آفرود دارد و اولین مسابقه آفرود گیلان نیز در لاهیجان برگزار شده و این شهرستان در این رشته چندین قهرمان کشوری دارد.
وی به اهمیت و توانایی های تیم های ورزشی آفرود در حوادث غیرمترقبه پرداخت و تصریح کرد: مسوولان استان به دلیل قدرت بدنی بالایی که ورزشکاران آفرود دارند می توانند روی این تیم ها حساب کنند زیرا آنها می توانند در حوادثی مانند آتش سوزی های جنگل ، سیل ، زلزله ، و رانش زمین نقش برجسته ای داشته باشند.
روشن افزود: اولین مسابقه آفرود گیلان در سال ۱۳۸۸ با شرکت ورزشکارانی از هشت استان برگزار شد که این مسابقه با قهرمانی تیم گیلان به پایان رسید و در سال بعد نیز اولین پیست مانعی تخصصی کشور در روستای شیرنسا لاهیجان راه اندازی شد و تیم گیلان اولین مسابقات قهرمانی کشور را میزبانی کرد و در این مسابقه بازهم قهرمان کشور شد.
وی ادامه داد: در سال ۹۱ نیز مسابقه چند جانبه کشور در پیست جدیدالتاسیس سوستان لاهیجان برگزارشد که باز تیم گیلان قهرمانی را بدست آورد و آخرین مسابقه چند جانبه کشور نیز در سال ۹۳در لاهیجان در پیست جدید زمیدان برگزار شد که بعد از آن این مسابقات ادامه پیدا نکرد.
وی یادآورشد: در دو سال گذشته نیز اولین دوره لیگ آفرود استان گیلان در چهار شهر رشت ، انزلی ، رودسر و لنگرود برگزارشد و توسط ورزشکاران این شهرستان ها تیم یکپارچه ای با ۲۴عضو تشکیل شده است که شش نفر از اعضای آن لاهیجانی هستند .
سافاری رشته جدید ورزشی در گردشگری سفری محسوب می شود و به آن وحش‌گشت (safari) نیز می‌گویند.
ابتدا به تورهای بیابان‌گردی و دشت‌گردی در آفریقا وحش گشت گفته می شد و بنیان‌گذاران غربی این تورها برای نامیدن این تورها از واژه عربی سفر که در زبان‌های آفریقایی به صورت سافاری تلفظ می‌شود استفاده کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.