تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1396 - 14:39
کد خبر : 22089

۷۰۰ هکتار از باغ های بخش دیلمان به آبیاری تحت فشار مجهز شدند

۷۰۰ هکتار از باغ های بخش دیلمان به آبیاری تحت فشار مجهز شدند

رییس جهاد کشاورزی سیاهکل از اجرای طرح آبیاری تحت فشار در ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار از باغ های بخش دیلمان این شهرستان خبر داد.

بهزاد کوهستانی افزود: حدود چهار تا پنج هزار هکتار باغ فندق موجود در منطقه دیلمان و پیرکوه نیازمند اجرای آبیاری قطره ای است و میزان طرح های اجرا شده سهم اندکی از اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در این شهرستان است.
وی خاطرنشان کرد: ۲۵ میلیارد ریال اعتبارات بلاعوض در سال گذشته برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در شهرستان سیاهکل در نظر گرفته شد که این اعتبارات پروژه های سال ۹۶ را هم پوشش می دهند.
وی تصریح کرد: با اختصاص اعتبارات سال گذشته در روستای وسمجان دیلمان یکصد هکتار و در روستای کهنه زمین ۲۵۰ هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است .
وی یاداور شد : از این اعتبارات امسال در زمینه آبیاری زمین کشاورزی روستاهای یلشلمان در سطح ۱۶۲ هکتار و روستای کلاک در سطح ۱۰۰ هکتار اجرای سیستم آبیاری تحت فشار انجام شده و با پیمانکار در این زمینه قرارداد بسته شده است.
وی اظهارداشت: همچنین از اعتبارات سال گذشته ، اجرای سیستم انتقال آب کم فشار برای روستای گیلارکش در سطح ۱۱۰ هکتار و روستای وسمجان به روستای یسن در سطح ۲۵ هکتار در حال انجام است .
کوهستانی افزود: مطالعه طرح آبیاری تحت فشار برای روستاهای تکام ، عین شیخ، سیاکاربون ، آسیابر، تاریک دره و قشلاق درحال انجام است تا با اعتبارات سال ۹۶ در این مناطق آبیاری تحت فشار انجام شود .
وی یادآورشد: حدود ۴۰۰ هکتار باغهای فندق منطقه دیلمان و پیرکوه ، استخر ذخیره آب دارند و کشاورزان شخصا اقدام به تامین آب کرده اند که درحال مطالعه برای نقشه برداری به منظور استفاده از اعتبارات سال ۹۶ برای آبیاری و تامین سیستم آبیاری قطره ای برای این روستاها هستیم .
وی ادامه داد: آبیاری قطره ای برای مناطق کوهستانی بخش دیلمان و پیرکوه که بیشتر محصولات این منطقه فندق و گردو را در بر می گیرند، اجرا می شوند.
رییس جهادکشاورزی شهرستان سیاهکل گفت: آبیاری قطره ای در بخش دیلمان به صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از فرسایش خاک و سهولت بهبود استفاده از آب کمک کرده و از تبخیر آب جلوگیری می کند.
وی با اشاره به اینکه آبیاری قطره ای علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب ، به ازدیاد محصولات کشاورزی در بخش پیرکوه و دیلمان کمک کرده و موجب کاهش هزینه ی کارگری شده است افزود: وقتی هزینه کارگری کاهش یابد کشاورز می تواند این زمان آزاد را صرف کارهای دیگری نماید و شغل برای خود ایجاد کند .
وی یادآورشد: کشاورزان از طریق آبیاری قطره ای همه چیز اعم از کود و سم را می توانند به محصولات خود اضافه کنند و به افزایش محصولات کمک نمایند.
کوهستانی گفت: آبیاری تحت فشار بیشتر در اراضی شیب دار اجرا می شود و به صورت یک دوره پانزده روزه است و آبیاری این اراضی بیشتر بصورت مرحله بندی انجام می گیرد و منبع این آب هم چشمه های این مناطق هستند.
وی تصریح کرد: در این چشمه ها کشاورز سهامدار آب به صورت ساعتی بوده و طبق سهم آنان در طرح آبیاری قطره ای مدیریت می شود.
رییس جهادکشاورزی شهرستان سیاهکل اظهارداشت: ۸۵ درصد هزینه آبیاری قطره ای بلاعوض بوده و توسط دولت پرداخت می شود و ۱۵ درصد برعهده کشاورز است و تا زمانی که کشاورز سهم خود را پرداخت نکند آبیاری انجام نخواهد شد.
شهرستان سیاهکل در ۴۰کیلومتری رشت مرکز استان گیلان قرار دارد و به دو بخش مرکزی و دیلمان تقسیم شده است و سطح اراضی شالیزاری سیاهکل چهار هزار و ۴۰۰هکتار و سطح باغ های آن چهارهزار و ۶۰۰هکتار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.