تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1396 - 14:32
کد خبر : 22083

ارمغان تدبیر دولت یازدهم، پایداری جریان گاز شمال کشور

ارمغان تدبیر دولت یازدهم، پایداری جریان گاز شمال کشور

افتتاح و بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان به ساری، ارمغان تدبیر و همت دولت یازدهم برای خاتمه دادن به دلهره مردم استان های شمالی کشور در فصل سرماست و از زمستان سال جاری، جریان گاز در این نقطه از کشور، پایدار است.

پاییز و زمستان سال گذشته (۱۳۹۵) چندین برف گیلان را فرا گرفت که بویژه در آخرین برف در بهمن ماه، در برخی مناطق جلگه ای این استان ارتفاع آن بین ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتر گزارش شد و دشواری هایی برای مردم بوجود آورد. یکی از دغدغه های مهمی که در چنین شرایطی شکل می گیرد؛ ضرورت برقراری جریان پایدار انرژی بویژه گاز است. اگرچه با تدابیر وزارت نفت و مدیران استان، در گیلان مشکل قطعی گاز نداشتیم ولی مردم استان همسایه شرقی، در تنگناهایی قرار گرفتند.
با این حال، با همت و اراده مدیران وزارت نفت رهاوردی دیگر به دستاوردهای دولت یازدهم افزوده می شود و مردم ایران بویژه استان های شمالی، با افتتاح و بهره برداری خط انتقال گاز دامغان به ساری ، پایداری جریان گاز استان های شمالی را جشن می گیرند.

** ایجاد اطمینان و باور مردم به شرکت ملی گاز
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پیام افتتاح خط انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری را پایداری گاز ، تاب آوری شبکه گاز استان های شمالی کشور و مدیریت تامین گاز عنوان کرده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حمیدرضا عراقی گفته است: با بهره برداری از این خط انتقال گاز، وابستگی کشور به واردات گاز کمتر شده و رابطه ما با کشور همسایه فقط به یک رابطه تجاری تبدیل می‌شود که در این صورت، می‌توانیم با کشور همسایه بر اساس محاسبات تجاری، رابطه گازی و در واقع، رابطه واردات – صادراتی داشته باشیم که بر اساس نیاز نباشد.
وی با اشاره به اینکه از این به‌بعد، ما ضمن تعامل متقابل با کشور همسایه، برای تأمین گاز مردم شمال کشور دیگر به خود متکی خواهیم بود، گفت: شاید مهم‌تر از کاهش وابستگی به گاز همسایه شمالی، ایجاد اعتماد، اطمینان و باوری است که در مردم شکل می‌گیرد.
وی گفت: خوشبختانه با افتتاح این طرح، دیگر مردم استان های مازندران، گلستان و گیلان هیچ‌گونه کمبود گازی در ارتباط با سرما و گرما نخواهند داشت؛ اگرچه این بدان معنا نیست که صرفه‌جویی لازم را نداشته باشند.
عراقی یادآور شد: با احداث این خط لوله، هم شبکه گاز استان های شمال کشور پایداری بالایی خواهد داشت و هم شبکه تاب‌آوری بسیار بالایی خواهد یافت.

** پایان مشکل قطعی گاز استان های شمالی
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت گاز گیلان روز شنبه در گفت وگو اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: با بهره برداری از خط انتقال گاز ۴۲ اینچ دامغان به ساری، پایداری جریان گاز شمال کشور تضمین و مشکل افت فشار و قطعی گاز در فصل سرما به پایان می رسد.
جمشید ظهیری یادآور شد: طی چندین سال گذشته مردم شمال کشور بویژه استان مازندران همواره دغدغه قطعی گاز در فصل سرما را داشتند که سال گذشته این موضوع بدلیل قطع گاز دریافتی از سوی ترکمنستان، مضاعف شد ولی اکنون با افتتاح این خط ، مشکل یادشده رفع می شود.
وی ادامه داد: با تدبیر خوب شرکت ملی گاز ایران، همکاری موثر سایر شرکت ها بویژه شرکت گاز گیلان و رعایت مصرف بهینه توسط مشترکان استان، جریان گاز بویژه در بخش خانگی شمال کشور برقرار ماند.
ظهیری یکی از تدابیر اتخاذ شده در سال گذشته را اجرا و بهره برداری از خط انتقال ۹ کیلومتری رشت به سنگر برای انتقال گاز بیشتر از گیلان به استان مازندران عنوان و ابراز امیدواری کرد که با افتتاح و بهره برداری از این خط انتقال ، مشکلات افت فشار و قطع گاز مشترکان پایان یابد.
حدود ۹۵۰ هزار مشترک گاز در گیلان وجود دارد. در حال حاضر تمامی شهرهای گیلان غیر از ماسوله آن هم بدلیل حفظ بافت سنتی، گازرسانی شده و شاخص گاز رسانی این استان در دولت تدبیر و امید از ۶۴ به ۹۷ درصد رسیده و همچنین با گازرسانی به ۷۲۹ روستا ، درصد بهره مندی خانوارهای روستایی استان ۳۰ درصد افزایش یافته و به ۹۵ درصد رسیده است.
در حال حاضر گیلان جزو استان های برتر کشور در گازرسانی است و هشت شهرستان استان، سبز اعلام شده است.
بزرگ ترین مشکل در تامین گاز مناطق شمالی، ضعف شبکه گاز شمال کشور بود که با بهره برداری از خط لوله انتقال گاز قوشه – دامغان – کیاسر – ساری – نکا این مشکل به طور کامل مرتفع می شود.
پیش از این، بخشی از گاز مناطق شمالی کشور از محل واردات گاز ترکمنستان تامین می شد که البته این کشور بارها در روزهای سرد سال، تلاش کرد با تهدید به قطع گاز، از ایران امتیازاتی بگیرد.
ترکمنستان سال گذشته (۱۳۹۵) صادرات گاز به ایران را در حالی با ادعای طلب ۱.۸ میلیارد دلاری متوقف کرد که با هیات ایرانی مذاکره و توافق کرده بودند روند صادرات گاز ادامه داشته باشد.
ادعای طلب از شرکت ملی گاز ایران بابت صادرات گاز در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ است که کشورمان آن را قبول نداشته و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است. با وجود اقدام ترکمنستان به قطع گاز، حرکت های مردمی برای کاهش مصرف و نیز مصرف بهینه شکل گرفت که موثر هم واقع شد.
به گزارش ایرنا، خط لوله نکا – دامغان قرار است هفته جاری به طور رسمی افتتاح شود. با راه اندازی این خط لوله، گاز استان های شمالی و شمال شرق کشور به صورت پایدار تامین شده و مشکل افت فشار در فصل زمستان در این مناطق به طور کامل برطرف می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.