تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1396 - 20:57
کد خبر : 21539

برای اولین بار بازآفرینی را در رشت عملی کردیم/رشت و یزد از لحاظ علمی تشابهاتی دارند

برای اولین بار بازآفرینی را در رشت عملی کردیم/رشت و یزد از لحاظ علمی تشابهاتی دارند

دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم :برای اولین بار بازآفرینی را در رشت عملی کردیم/رشت و یزد از لحاظ علمی تشابهاتی دارند/می توان از کالبد تاریخی یزد، در جهان حداکثر بهره وری را داشته باشیم

 

دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم، شهردار سابق رشت اخیراً در سفری به شهر یزد، در نشستی درباره توسعه شهر یزد شرکت کرد. در این نشست که با اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر یزد برگزار شد، ثابت قدم درباره تجربیات رشت در زمینه جهانی شدن سخن گفت. سیمای مرکز یزد در حاشیه این سفر، با دکتر ثابت قدم مصاحبه ای انجام داد.
ثابت قدم در این مصاحبه گفت: به واسطه تجربه ای که در شهر خلاق خوراک شناسی در سطح جهانی در یونسکو در شهر رشت داشته ام در دوره ای که در شهرداری رشت بوده ام، فکر می کنم اتفاقی هم که در شهر یزد افتاده است، این است که یزد به یک جهان شهر تبدیل شده است؛ شهری که در حوزه میراث فرهنگی و معماری با توجه به اینکه دارای یک بافت تاریخی منحصر به فرد با محدوده جغرافیایی خشتی جهانی بالغ ۷۰۰ هکتار را در برمی گیرد و در عین حال یک پیوستگی ۲۰۰ هکتاری هم در این بافت موجود است، این امکان را فراهم می کند که بازآفرینی شهری در اینجا اتفاق بیفتد.
شهردار سابق رشت افزود: ما بازآفرینی شهری را برای اولین بار در رشت، در گام اول درسال ۱۳۹۵ در عمل با حضور وزیر محترم راه و شهر سازی اجرا کردیم.
ثابت قدم درباره تشابهات رشت و یزد گفت: در این دو شهر تشابهاتی به ویژه به لحاظ ذهنی و علمی وجود دارد، ولی خصلت های هر اقلیمی متفاوت است. قطعا این محدوده گسترده و در عین حال بسیار کیفی در مقیاس ملی و جهانی کمک می کند که موقعیت کالبدی شهر را هم از لحاظ تاریخی که عقبه ای بالغ بر ۱۴۰۰ سال را در بر می گیرد، به نوعی با فرهنگ غنی قدیمی خودش آمیخته کنیم و قطعا قابلیت اقتصادی شدن پیدا می کند. این پتانسیل این که امکان را فراهم می کند که از آینده بر اساس نگاه گذشته، نه تنها در منازل مردم منطقه، بلکه در کشور و حتی فراتر از آن، در جهان، از این دستاوردی که در کالبد تاریخی یزد وجود دارد، حداکثر بهره وری لازم را داشته باشیم.
شهردار سابق رشت در پایان گفت: از این جنبه شهر رشت یک مشابهت هایی دارد که آن هم به این دلیل است که اگرچه این بافت تاریخی را نداشته، اما هویت هایی داشته که در حوزه خوراک است و تنوع غذایی با توجه به اقلیم کشاورزی در آن امکانی فراهم کرده که هم باز آفرینی را با با توجه به این حوزه برنامه ریزی و پایداری اقتصادی ایجاد کنیم و هم با نگاه درون زای خود به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی عمل کنیم.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.