تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1396 - 11:10
کد خبر : 21052

مشکل زیست محیطی سد شفارود با پیگیری‌های استاندار گیلان رفع شد

مشکل زیست محیطی سد شفارود با پیگیری‌های استاندار گیلان رفع شد

استاندار گیلان از موافقت هیأت وزیران با صدور مجوز برای تداوم اجرای سد شفارود خبر داد و گفت: در جلسه‌ شب گذشته‌ هیأت دولت به ریاست دکتر روحانی، مجوز تداوم اجرای سدشفارود صادر شد.

 محمدعلی نجفی با قدردانی از اهتمام رئیس جمهوری و هیأت دولت به شتاب دهی پروژه‌های عمرانی استان بیان داشت: یکی از درخواست‌ها در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به گیلان در شورای اداری، حل و فصل مشکل زیست محیطی سد شفارود باتوجه به اعلام نظر مثبت کمیته‌ سه نفره مأمور از طرف دولت بود که خوشبختانه مشکل زیست محیطی سد شفارود در جلسه‌ هیأت دولت برطرف شد.
وی با قدردانی از رئیس جمهوری و هیأت وزیران برای این مصوبه افزود: این مصوبه ارمغان دولت تدبیر و امید برای مردم گیلان است .
نجفی گفت: سد شفارود هم اکنون ۳۶ درصد پیشرفت کار دارد و ساخت آن با رعایت مسائل زیست محیطی شتاب خواهد گرفت.
استاندار گیلان با بیان اینکه سد مخزنی شفارود تنها پروژه ای در کشور بود که در روزهای پایانی سال ۹۲ از اعتبارات فاینانس چین بهره برد، خاطرنشان کرد: همه دستگاه ها مکلف هستند تا اقدامات لازم را برای شتاب در اجرای آن بکار بگیرند تا در زمان باقی مانده از فاینانس، بیشترین استفاده از این سرمایه گذاری انجام شود.
وی هزینه اجرای این پروژه را بیش از شش هزار میلیارد ریال ذکر و اضافه کرد: با اجرای این طرح، شرایط تامین آب مطمئن برای آب شرب کشاورزی و صنعتی شهرهای غرب استان گیلان فراهم می شود.
به گزارش ایرنا، سد شفارود در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری غرب شهر رشت بر روی رودخانه شفارود درحال ساخت است که مطالعات آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام و در دهه ۶۰ با بازنگری در این مطالعات ، عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۶۹ آغاز شده است.
از آغاز شروع ساخت این سد با چالش های زیادی مواجه شد و اختلاف نظر بین طرفداران محیط زیست و مجریان ساخت سد شفارود ، ادامه ساخت آن را طولانی کرد.
سد شفارود قبل از دولت یازدهم به دلیل مشکلات مالی پیشرفت فیزیکی خیلی کمی داشت و بیش از ۲۰ سال انجام مطالعات این سد راکد مانده بود که با پیگیری های جدی استاندار گیلان، بصورت فاینانس مطرح شد و اولین فاینانسی بود که در کشور راه افتاده و هم اکنون نیز پیشرفت فیزیکی ۳۶ درصدی دارد.
رودخانه شفارود با آورد متوسط ۱۷۴ میلیون متر مکعب در سال، یکی از منابع آب موجود در غرب استان است که کارشناسان ساخت سد مخزنی شفارود را برای تأمین آب شرب سالم و مطمئن ساکنان منطقه ضروری و حیاتی می دانند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.