تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1396 - 11:26
کد خبر : 20092

۷ اشتباه وحشتناک داوری که سرنوشت جام‌ها را تغییر داد!

۷ اشتباه وحشتناک داوری که سرنوشت جام‌ها را تغییر داد!

جارستان/ حرفه‌ داوری، از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین حرفه‌ها در جهان فوتبال محسوب می‌شود، به دلیل فشارها و توهین‌هایی که داورها با آن مواجه می‌شوند که گاهی حتی به ناسزاگویی و یا تشکیک در سلامت مالی‌شان هم می‌رسد، چه از طرف طرفداران تیم‌ها و بازیکنان و چه از طرف مربیان و مسئولان تیم‌ها. این افراد، تیم


جارستان/ حرفه‌ داوری، از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین حرفه‌ها در جهان فوتبال محسوب می‌شود، به دلیل فشارها و توهین‌هایی که داورها با آن مواجه می‌شوند که گاهی حتی به ناسزاگویی و یا تشکیک در سلامت مالی‌شان هم می‌رسد، چه از طرف طرفداران تیم‌ها و بازیکنان و چه از طرف مربیان و مسئولان تیم‌ها. این افراد، تیم داوری را ضعیف‌ترین حلقه برای پرتاب کردن تیرهای انتقادشان می‌بینند یا سعی می‌کنند مسئولیت شکست‌شان را به گردن خطاهای داوری بیندازند. اگرچه اشتباهات داوری، عموماً اشتباهات مرسوم انسانی است، ولی گاهی هم پیش می‌آید که از این حد فراتر رفته و تبدیل به نمایش خنده‌دار یا افتضاحاتی می‌شود که سخت می‌توان آنها را فراموش کرد. در گزارش زیرکه در سایت فردا نیوز منتشر شد۷ مورد از مشهورترین اشتباهات کشنده‌ای که توسط داوران انجام شده روایت شده است. اشتباهاتی که نقش مهمی در تغییر سرنوشت برخی از مهم‌ترین جام‌های بزرگ در تاریخ فوتبال داشته‌اند:
3کارت زرد در یک بازی
۱. سه کارت زرد به یک نفر در جام جهانی ۲۰۰۶
در یکی از بازی‌های دور سوم و آخر مرحله‌ گروهی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، که تیم‌های ملی استرالیا و کرواسی به مصاف هم رفته بودند، «گراهام پل» داور انگلیسی وضعیت نه چندان دلچسبی برای خودش به بار آورد! پل، در این بازی وقتی برای دومین بار به بازیکن کروات «جوزف سیمونیچ» کارت زرد نشان داد، یادش رفت کارت قرمز را هم مقابل او بگیرد، در نتیجه مدافع کروات در حیرت همه‌ ناظرین به بازی ادامه داد. جالب آنکه این بازیکن کروات یک بار دیگر کارت زرد گرفت و البته این بار از زمین اخراج شد. به این ترتیب، سیمونیچ تنها بازیکنی است که در تاریخ فوتبال، در یک بازی سه کارت زرد گرفته است!
هانری
۲. داستان دست آنری در پلی‌آف انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰
در بازی برگشت پلی‌آف انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ فضا بین تیم‌های ملی ایرلند و فرانسه شدیداً ملتهب بود. تا آن لحظه، تیم ایرلند توانسته بود با یک گل از حریفش پیش بیفتد و با این وضع، نتیجه با توجه به پیروزی یک بر صفر فرانسه بر حریفش در دور رفت مساوی شده و لذا بازی به وقت اضافه کشیده شده بود. در دقیقه‌ ۱۱۳ و در جریان یکی از حملات، ستاره‌ فرانسوی «تیری آنری» به صورت واضحی توپ را با دست چپش استپ کرده و بعد یک پاس زمینی به سمت دروازه حریف فرستاد که یک گل ارزشمند برای خروس‌ها به بار آورد. اعتراض‌های شدید بازیکنان و طرفداران ایرلند، به گوش داور سوئدی بازی «ماترین هانس» فرو نرفت و به این ترتیب، هانسن که حالا مسئول محروم شدن تیم ملی ایرلند از رسیدن به جام جهانی محسوب می‌شد، به عنوان دشمن ملت ایرلند شناخته شد!
گل تابلو
۳. «گل تابلو» در نیمه‌ نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۰۵
خیلی گل‌ها هست که برای نشان دادن اوج غلط بودن آنها از اصطلاح «گل تابلو» استفاده می‌شود. مشهورترین این گل‌ها گل بازیکن لیورپول «لوئیز گارسیا» به چلسی در جریان بازی برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۵ در ورزشگاه آنفیلد بود. داور اسلواک بازی «لوبوس میشل» به اشتباه، ضربه‌ گارسیا را به عنوان تنها گل بازی پذیرفت؛ درحالی که توپ از خط دروازه رد نشده بود. با آن گل، لیورپول موفق شد میزبانش چلسی را حذف کرده، به فینال مسابقات برسد و در آنجا هم توانست با پیروزی بر میلان ایتالیا به قهرمانی لیگ قهرمانان دست یابد.
گل لمپارد
۴.گلِ پذیرفته نشده‌ لمپارد در جام جهانی ۲۰۱۰
در بازی انگلیس و آلمان در  یک شانزدهم نهایی جام جهانی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰، تیم ملی آلمان دو بر یک از حریفش پیش بود که فرانک لمپارد یک ضربه‌ آزاد به سمت دروازه‌ آلمان روانه کرد. توپ با برخورد به تیرک افقی وارد دروازه مانوئل نویر شد. بازیکنان انگلیسی شروع به خوشحالی بابت به ثمر رساندن گل تساوی کردند. اما داور اروگوئه‌ای بازی «خورخه لاریونا» نظر دیگری داشت. با اینکه توپ بیش از نیم متر از خط دروازه رد شده بود، داور به اشتباه، این توپ را گل حساب نکرد. دست آخر هم آلمان‌ها پیروز بازی شده و انگلیس از جام جهانی حذف شد تا بحث پر دامنه‌ای درباره‌ ضرورت استفاده از تکنولوژی خط دروازه به راه بیفتد.
خشونت
۵. خشونت دروازه‌بان آلمان در جام جهانی ۱۹۸۲
بازی نیمه‌نهایی جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا بین آلمان و فرانسه سه بر یک به نفع فرانسه در جریان بود که «پاتریک باتیستون» با دروازه‌بان آلمان «هرالد شوماخر» تک به تک شد. باتیستون می‌خواست با زدن گل چهارم کار را یک سره کند که دروازه‌بان آلمان از دروازه بیرون آمده و با خشونت شدیدی با بازیکن فرانسوی برخورد و او را مصدوم کرد. باتیستون در حالی که دندان‌های جلویی‌اش شکسته بود، بیهوش شد. این یکی از خشن‌ترن صحنه‌های تاریخ فوتبال بود، اما داور هلندی بازی «چارلز کوفر» در میان حیرت بازیکنان فرانسه حاضر نشد خطای دروازه‌بان آلمان را بگیرد! آلمانی‌ها با استفاده از شوک بازیکنان فرانسوی موفق شدند نتیجه بازی را مساوی کنند و بعد هم در ضربات پنالی بر این تیم پیروز شوند و جلوی اولین صعود فرانسه به فینال جام جهانی را بگیرند.
مارادونا
۶. دست مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۶
«کمی با سر مارادونا و کمی هم با دست خدا»! جمله‌ای که ستاره‌ آرژانتینی «دیگو مارادونا» در توصیف گل اولش به تیم ملی انگلیس در جریان بازی دو تیم در دور یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک به زبان آورد. داور آن بازی، «علی بن ناصر» تونسی بود، کسی که دست مارادونا را در حالی که بلند شد و در دقیقه‌ ۵۱ توپ را راهی دروازه کرد، ندید. ۵ دقیقه بعد، مارادونا با دریبل کردن ۶ بازیکن انگلیسی گل ساحرانه‌ای زد تا آرژانتین بتواند با گذشتن از سد سخت انگلیس به دور بعد صعود کند و دست آخر هم بتواند برای دومین بار در تاریخ، جام جهانی را تصاحب کند.
۷ اشتباه وحشتناک داوری که سرنوشت جام‌ها را تغییر داد!
۷. گل اشتباهی که انگلیس را در فینال جام جهانی ۱۹۶۶ قهرمان کرد
با اینکه اختراع بازی نوین فوتبال به انگلیس بر می‌گردد، اما موفقیت‌های تیم ملی فوتبال این کشور بسیار ناچیز بوده و به تنها یک بار قهرمانی در جام جهانی محدود می‌شود. این قهرمانی به سال ۱۹۶۶ که کشورشان میزبان این مسابقات بود، باز می‌گردد. در بازی فینال این دوره هم که انگلیس در مقابل آلمان به زمین رفته بود، یک گل ناصحیح به سود میزبان، پذیرفته شد. تا آن لحظه، یعنی یازدهمین دقیقه‌ وقت اضافه‌ی اول، نتیجه‌ی بازی دو-دو مساوی بود؛ اما داور سوئیسی «گوتفرید دانتیست» ضربه‌ «جف هرست» را که پس از برخورد با تیرک دروازه، روی خط فرود آمده و از آن رد نشده بود، به عنوان گل سوم انگلیس پذیرفت تا این صحنه در تاریخ مستطیل سبز جاودان شود، گل اشتباهی که تنها لقب قهرمانی انگلیس در تاریخ فوتبالش را به بار آورد!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.