تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1396 - 12:29
کد خبر : 19624

ناسا ۱۰ سیاره جدید را با شرایط مناسب برای تشکیل آب و برقراری حیات کشف کرد

ناسا ۱۰ سیاره جدید را با شرایط مناسب برای تشکیل آب و برقراری حیات کشف کرد

دانشمندان برای شناسایی این سیاره ها از تلسکوپ فضایی کپلر استفاده کردند

حتماً به یاد دارید که اواخر سال ۱۳۹۵ ناسا از کشف هیجان انگیز یک سامانه ستاره ای با هفت سیاره شبیه به زمین توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر خبر داد. از آنجا که آژانس فضایی به کاهش تب و تاب دوستداران این حوزه راضی نیست، امروز اطلاعات مربوط به ۲۱۹ اگزوپلنت را منتشر کرده که به تازگی کشف شده اند. در میان این مجموعه، ۱۰ سیاره با ابعادی نزدیک به زمین به چشم می خورند که در کمربند حیات ستاره خود قرار دارند.

تاکنون ۴۰۳۴ اگزوپلنت مشابه زمین کشف شده، ولی فقط ۵۰ مورد از آنها در کمربند حیات قرار دارند

دانشمندان برای شناسایی این سیاره ها از تلسکوپ فضایی کپلر استفاده کردند و با احتساب موارد فوق، اکنون تعداد کل اگزوپلنت های کشف شده توسط ابزارهای رصد فضایی ناسا به ۴۰۳۴ رسیده است. البته فقط ۵۰ سیاره فوق از نظر مشخصات فیزیکی و مداری، برای تشکیل و حفظ آب به صورت مایع در سطح خود مناسب هستند. در واقع چرخش سیاره در مداری با فاصله مناسب از خورشید که به «کمربند حیات» معروف است، بهترین شرایط را برای تشکیل حیات به وجود می آورد و اکنون ناسا ۱۰ عضو جدید را به این مجموعه نادر از اگزوپلنت ها افزوده است.

گفتنیست کشف این سیاره ها توسط تلسکوپ کپلر به زمان حال بر نمی گردد. ناسا تصاویر ثبت شده توسط این سازه فضایی در بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ را به مرور تجزیه و تحلیل کرده و نتایج حاصل را به صورت دوره ای منتشر می سازد. این ۱۰ سیاره جدید را در می توان اتفاق خوش یمنی برای ناسا دانست تا به پردازش تمامی داده های حاصل از تلسکوپ هایش ادامه دهد، سیاره های کشف شده را دسته بندی نماید و گزینه های مناسب برای اکتشافات بعدی را تعیین کند.

«ماریو پرز» مدیر برنامه کپلر در بخش اخترفیزیک ناسا در این رابطه می گوید:

داده های کپلر کاملاً منحصر به فرد هستند، زیرا فقط در این مجموعه می توان تعداد زیادی سیاره با مشخصات فیزیکی و مداری مشابه زمین یافت.

لازم به ذکر است درک تعداد و ساختار این سیاره ها در کهکشان های مختلف، می تواند به طرح ریزی برنامه های آتی ناسا و تصویربرداری مستقیم از گزینه های بالقوه برای زیستگاه دوم انسان کمک شایانی نماید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.