تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1395 - 17:36
کد خبر : 1669

امحای خودروهای لوکس قاچاق، نماد عزم نظام برای مقابله با قانون گریزی

امحای خودروهای لوکس قاچاق، نماد عزم نظام برای مقابله با قانون گریزی

جارستان / با اعلام خبر کشف تعدادی خودرو میلیاردی لوکس از جمله بنز و پورشه در شیراز،سازمان تعزیرات حکومتی عنوان کرد که قرار است طی روزهای آینده این خودروها امحا می شوند. اما پس از اعلام این موضوع واکنش‌ها و اظهارنظرهای متفاوت و بعضا متناقضی از سوی دستگاه‌ها و افراد مسئول در مورد امحاء یا

جارستان / با اعلام خبر کشف تعدادی خودرو میلیاردی لوکس از جمله بنز و پورشه در شیراز،سازمان تعزیرات حکومتی عنوان کرد که قرار است طی روزهای آینده این خودروها امحا می شوند.

اما پس از اعلام این موضوع واکنش‌ها و اظهارنظرهای متفاوت و بعضا متناقضی از سوی دستگاه‌ها و افراد مسئول در مورد امحاء یا صادرات آنها مطرح شد.

 براساس قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی ورود خودروهایی با قدرت بیش از ۲۵۰۰ سیسی به کشور ممنوع بوده است و باید با متجاوزان به حریم قانونی برخورد قاطع شود.ممکن است برخی از اشخاص با رانتخواری و یا از طریق سوءاستفاده از مجموعه‌های دولتی صاحب خودروهای لوکس شوند، بنابراین در چنین مواردی باید با این افراد برخورد قاطع و قانونی شود.

مقام معظم رهبری درمورد انهدام کالای قاچاق برآتش زدن آن تاکید کردند،وقتی کالای قاچاق را آتش نزنیم در ذهنمان و عملکردمان اینگونه است که چرا کالای قاچاق توسط من استفاده نشود؟! ولی با سوزندان کالای قاچاق باعث میشود،کالای قاچاق خریداری نشود.

امحا و سوزاندن کالای قاچاق درکشورهای دیگر دنیا هم وجود داشته و میتواند برای سایر نقاط هم واکنش لازم را ایجاد کند،همانگونه که کشور روسیه خودروهای لوکس اروپایی و آمریکایی را امحاء و معدوم می کند،متاسفانه درجامعه حساسیت لازم نسبت به کالای قاچاق وجود ندارد و  بسیار کم است.

با توجه به اینکه ایران در چند سال اخیر در تحریم بوده و خروج ارز دولتی ضربه جبران‌ناپذیری را بر پیکره نظام اقتصادی کشور وارد کرده است‌،همچنین تردد تعداد محدودی خودروهای لوکس بیانگر ارتقای سطح رفاه اقتصادی همه خانوارها نیست،بلکه گویای فاصله طبقاتی بین خانوارها است.

نادر قاضی پور

قاضی پور:امحای خودروهای لوکس درس عبرتی برای قاچاقچیان/ رویکرد امحای محصولات قاچاق باید استمرار یابد

نادر قاضی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به امحای ۱۳ خودروی لوکس برای اولین بار در کشور در پایان هفته جاری گفت: قاچاق کالا، در طول سالیان اخیر به آفتی مخرب برای نظام اقتصادی کشور تبدیل شده است و وسعت واردات کالاها و محصولات غیرمجاز به میزانی گسترش و تسری یافته که حالا دامنه آن خودروهای لوکس میلیاردی را نیز در برگرفته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه امحای خودروهای لوکس باید پیشتر از این صورت می گرفت ،افزود:به جای واردات خودروهای لوکس،باید ماشین آلات استکشاف و بهره برداری از معادن وارد کشور شود، اما متاسفانه لوکس سواری و ایجاد شکاف و تضاد طبقاتی به امری معمول در بین برخی افراد تبدیل شده است.

سرنوشت کالاهای غیرفسادپذیر مکشوفه قاچاق، پیش از این به مزایده گذاشته شدن دوباره آنها بود

قاضی پور با اشاره به اینکه پیش از این سرنوشت کالاهای غیرفسادپذیرمکشوفه قاچاق،ماندن در انبارهای سازمان امول تملیکی و به مزایده گذاشته شدن دوباره آنها بود،ادامه داد:وقتی کالای قاچاق از طریق سازمان اموال تملیکی دوباره فروخته شده و به بازار می آید،قاچاقچیان آنها را خریده و کنار کالای قاچاق خود به بازار عرضه می کنند و به عبارت دیگر،کالای قاچاق خریداری شده از سازمان اموال تملیکی،به نوعی نقش پوشش را در مورد کالای قاچاق کشف نشده را ایفا می کند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد امحای محصولات قاچاق باید استمرار یابد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر امحای کالاهای قاچاق تاکید کردند و وظیفه نهادهای حکومتی اجرای دستور مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید داخلی، رونق و رشد اقتصادی و افزایش اشتغال برای جوانان است.

لوکس سواری پدیده نامیمون اشرافی گری را رواج می دهد

قاضی پور با اشاره به مطرح شدن موضوعاتی همچون صادرات این کالاها به جای امحاء افزود: خودروهای وارداتی لوکس قاچاق فقط باید اوراق و اسقاط شوند و تکه های آن در سردر گمرک نصب شده،تا درس عبرتی برای دیگر قاچاقچیان شود،درغیر اینصورت دوباره به طرق مختلف به کشور وارد می شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه تبعات مخرب قاچاق خودروهای لوکس به کشور،صرفا به پیامدهای منفی اقتصادی آن،خلاصه نمی شود، تصریح کرد: آسیب ها و عوارض اجتماعی تردد این خودروها در انظار عمومی نیز از موضوعاتی است که سبب آسیب رسانی جدی به کشور شده و پدیده نامیمون اشرافی گری را رواج می دهد.

حمیده زرآبادی

زرآبادی :امحای خودروهای لوکس؛ راهکاری کوتاه مدت برای مقابله با قاچاق/سدهای سر راه قاچاق باید پر هزینه شود

حمیده زرآبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تصمیم سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای امحای ۱۳ خودروی لوکس برای اولین بار در کشور گفت: قاچاق کالا، در طول سالیان اخیر به آفتی مخرب برای نظام اقتصادی کشور تبدیل شده و وسعت واردات کالاهای قاچاق روزبه روز گسترش یافته، اما موضوع قابل تامل در این زمینه حجم قابل توجه قاچاق کالا از مبادی رسمی علاوه بر مبادی غیر رسمی است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر آتش زدن کالاهای قاچاق هشداری برای مقابله با گسترش بی رویه پدیده شوم قاچاق است، افزود:امحای خودروهای لوکس قاچاق راهکاری کوتاه مدت برای مقابله با قاچاق این کالا است و در بلندمدت دردی از اقتصاد کشور دوا نمی کند.

ضرورت نظارت بر چرخه ورود تا توزیع کالا

زرآبادی با اشاره به ضرورت نظارت بر چرخه ورود تا توزیع کالا نظارت شود، ادامه داد:متاسفانه حجم واردات قانونی کالا به کشور، با حجم واردات غیرقانونی کالا برابری می کند، بنابراین باید دلایل قاچاق کالا به کشور ریشه یابی شود و راه های مقابله با آن پیش بینی شود.

وی با تاکید براینکه باید حکم و تنبیه متناسب با جرم درخصوص قاچاق کالا صادر شود،یادآور شد:جریمه ناچیز چندمیلیونی شخصی که میلیاردی قاچاق می کند، سبب تکرار دوباره فساد از سوی این شخص و سایرین می شود، بنابراین باید تنبیه های سنگین تر اعمال شود، تا درس عبرتی برای دیگر قاچاقچیان شود، همچنین زمان دادرسی پرونده های قاچاق باید به کوتاهترین زمان ممکن کاهش یابد.

بسیاری از کالاهای قاچاق از مبادی رسمی، وارد کشور می شود

زرآبادی با بیان اینکه بسیاری از کالاهای قاچاق از مبادی رسمی، وارد کشور می شود، افزود:چرا باید از مبادی رسمی قاچاق کالا انجام شود، اگر خلا قانونی در این زمینه وجود داشته باشد، مجلس حتما این خلا را پر می کند، همچنین نهادهای نظارتی باید با دقت بیشتری مبادی ورود کالا را رصد کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گلوگاه های قاچاق باید شناسایی و با آنها برخورد شود، تصریح کرد: هزینه قاچاق باید به مراتب سنگین تر از هزینه واردات باشد به این معنی که باید همه سدهای سر راه قاچاق را پر هزینه کرد تا بتوان با این پدیده مبارزه کرد.

حسن حسینی شاهرودی

حسینی شاهرودی:دولت بزرگترین زیان دیده خودروهای قاچاق/ امحاء بیانگر نفرت عمومی نسبت به پدیده شوم اقتصادی

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به امحای ۱۳ خودروی لوکس برای اولین بار در کشور گفت:مقام معظم رهبری در بیانات خود بر امحای کالاهای قاچاق به ویژه خودروهای لوکس وارداتی تاکید کردند،شاید به ظاهر حرکتی نمادین باشد،اما بیانگر نفرت عمومی نسبت به اقدام سوء اقتصادی  و پدیده شوم اقتصادی است.

نماینده مردم شاهرود درمجلس شورای اسلامی،افزود:با واردکردن اموال متروکه و تملیکی به چرخه بازار شاید سودی نصیب دولت و خزانه شود،اما زیان آن که زمین گیر کردن و آسیب رساندن به تولید داخلی است، بسیار بیش از ارزش ریالی آن است.

امحای خودروهای لوکس وارداتی آمریکایی و اروپایی در کشور روسیه

حسینی شاهرودی با اشاره به امحای خودروهای لوکس وارداتی آمرکایی و اروپایی در کشور روسیه ادامه داد:با امحاء و برخورد جدی با خودروهای لوکس وارداتی قاچاق به کشور هیچ شخصی به خود اجازه نمی دهد که با دور زدن قانون کالای قاچاق خود را وارد چرخه مصرف کند.

وی با بیان اینکه استمرار رویکرد امحای محصولات قاچاق از رشد فزاینده قاچاق جلوگیری می کند،یادآور شد:سرنوشت کالاهای قاچاق نباید مزایده گذاشتن و فروش مجدد در سازمان امول تملیکی باشد، بلکه تنها راه آن امحا و معدوم کردن بوده و بر اساس بررسی ها و ارزیابی های انجام شده،نفع و سود این اقدام بیشتر از ضرر آن است.

دستگاه های نظارتی رویکرد جدیدی را در مقابله با  پدیده شوم قاچاق مدنظر قرار داده اند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: خوشبختانه با عنایت به تاثیرات و عوارض مخرب واردات غیرقانونی چنین محصولاتی از سوی قاچاقچیان دانه درشت،دستگاه های نظارتی و متولیِ برخورد با قاچاق کالا،رویکرد مناسب و جدیدی را در مقابله با این پدیده شوم،مد نظر قرار داده اند./

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.