تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1395 - 19:08
کد خبر : 13195

چه کسانی مناسب شورای شهر رشت هستند؟

چه کسانی مناسب شورای شهر رشت هستند؟

چه کسانی مناسب شورای شهر رشت هستند؟ ابتدای مطالب خود را با حدبثی از حضرت امیر المومنین اغاز میکنم. «قُرِنَتِ الْهَیْبَهُ بِالْخَیْبَهِ وَ الْحَیَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ».  یعنی «ترس با نومیدى همراه است، و آزرم با بى بهرگى هم عنان، و فرصت چون ابر گذران. پس فرصتهاى نیک را

چه کسانی مناسب شورای شهر رشت هستند؟
ابتدای مطالب خود را با حدبثی از حضرت امیر المومنین اغاز میکنم.
«قُرِنَتِ الْهَیْبَهُ بِالْخَیْبَهِ وَ الْحَیَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ».  یعنی «ترس با نومیدى همراه است، و آزرم با بى بهرگى هم عنان، و فرصت چون ابر گذران. پس فرصتهاى نیک را غنیمت بشمارید.» نهج البلاغه حکمت ۲۱ – ص ۴۷۱
انتخابات شورای اسلامی شهر در پیش است و کمتر از حدود سه ماه دیگر باید عده ای را برای سیاست گذاری و هدایت و برنامه ریزی شهرهای مان انتخاب و راهی شورای شهر نماییم. تا بایدها و نبایدهای شهر را رقم زنند، و بر انجام آن‌ها نظارت نمایند .با کمی تفکر و بدور از هرگونه جناح بندی ها و حمایت کور کورانه به اشخاص خاص بدون در نظر گرفتن اینده اشخاص در شورای شهرمان به افرادی با تجریه مدیریت  شهری یا پیش زمینه تحصیلی مناسب شهری و نزدیک به این قبیل که نه تنها بدور از حاشیه شهر و مردمانش کمک خواهند کرد به پیشرفت شهر رشت با اهدافی به سوی تشکیل شورایی باشد که غیر سیاسی است و حل مشکلات زیست محیطی و ترافیکی شهر، توسعه پایدار، حمایت از اقشار آسیب پذیر، امنیت و جلوگیری از گرانی هدف اصلی آنهاست.
شاید بعضی از افراد با این دیدگاه ورود کنند که خلا های علمی وعدم بینش علمی خود را با مشاوران جوان و تحصیل کرده جبران خواهند کرد براستی این امر تا چه میزان به تحقق میرسد.
البته به کارگیری “مشاور” توسط شورا و شهرداری‌ها در امور مختلف می‌تواند این نقیصه را تا حد زیادی برطرف کند، اما متاسفانه بعضاً کسانی که در این خصوص به عنوان مشاور انتخاب می‌شوند، افراد موفقی نیستند و بر اساس لابی یا طایفه‌گرایی، ‌هم‌حزب سیاسی و یا رفیق بودن انتخاب شده‌اند و گرنه پیدا کردن افرادی که در شهرهای  رشت بین مردم به پاکی، درستی، کاربلدی و صد البته خوش‌فکری، شهره‌ باشند، کار چندان دشواری نیست!
تا برگزاری انتخابات بعدی ریاست جمهوری و شوراهای شهری زمان زیادی باقی نمانده است. . این شورا یکی از مهمترین نهادهایی است که بطور مستقیم بر سلامت و رفاه شهروندان تاثیر گزار است. شهرداری از نهادهایی است که درآمد آن توسط مردم تامین می‌شود و حتی آنجاییکه که شهرداری‌ها از فروش تراکم کسب درآمد می‌کنند بازهم به حقوق شهروندان دست اندازی می کنند تا با تنگ کردن فضای تنفسی و زندگی آنها بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند. نباید نهاد شورای شهر از وظیفه ذاتی خود یعنی مدیریت شهری و کاستن از مشکلات شهروندان دور شود. هدف قانون اساسی از اصل شوراها، سپردن مدیریت شهر به مردم و حفظ منافع شهروندان بوده است. شاید بزرگترین اشتباه در سیاسی شدن شورای شهر و فرستادن چهره‌های سیاسی به این شورا و اتفاقات بعد از آن که حتی اکثریت آنها نتوانستند کنار هم کار کنند.
اخیرا شنیده هایی نگران کننده  در خصوص استفاده از رد شدگان انتخابات قبلی در شورای شهر طرح کرده‌اند.اگر بخواهند از چهره‌های شناخته شده سیاسی و رد شدگان انتخابات برای شورای شهر استفاده کنند دو اشتباه بزرگ  اتفاق خواهد افتاد: نخست آنکه طرف مقابل را هم تحریک به مقابله به مثل می‌کنند و چون مردم تجربه موفقی در شورای شهر  ان زمان ندیده‌اند بازهم به آن شورا اقبالی نشان نمی‌دهند و راه برای ادامه حاکمیت جریان در شورای شهر باز می‌کنند. دوم آنکه به فرض این کاندیداها به شورا راه یافتن، ولی این افراد چون در حوزه شهری تخصصی ندارند، لابی‌گری‌های سیاسی آنها را به حفظ منافع اقتصادی و تفکر تکنوکرات‌های بتن گرای حاکم بر اقتصاد گروهی خاص هدایت می‌کند و باز هم شهر شانسی برای رهایی از آلودگی و ترافیک نخواهد داشت.
نگارنده به عنوان شهروند عادی و بدون تفکر ورود به کاندیداتوری شورای شهر فرد در جبهه سازندگی خبر رسانی با قلم اعتقاد دارم. اصلاح سیستم مدیریت شهری، اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی و ترافیک، اصلاح آلودگی، حفظ و احیای محیط زیست شهری، رسیدگی به قشرهای آسیب پذیر از کودکان سر چهاراه‌ها گرفته تا کارتن خواب‌ها و گور خواب‌ها، امنیت شهری و کنترل لجام کسیخته گرانی از نیازهای همه ساکنان و اقشار شهر رشت است. پرداختن به این مشکلات از عهده کسانی بر نمی‌آید که بینش علمی و شناخت اجتماعی نداشته باشند. شوراها به نظرات جامعه‌شناسان، شهرسازان، حقوقدانان، فعالان سمن‌ها، اقتصاددانان و … نیاز دارند.
به کوچه ای رسیدم که پیرمردی از آن خارج می شد، به من گفت: «نرو که بن بستـه!» گوش نکردم و رفتم. وقتی برگشتم و به سر کوچه رسیدم، پیر شده بودم!!!
این‌ها را نوشتیم تا بگوییم دلسوزان و متخصصان  وافراد فرهیخته فرهیخته شهر که خود به تمامی این موارد اشنا هستند. در چند ماه آتی، افراد شایسته را وارد میدان انتخابات نموده و از آنان حمایت کنند تا در آینده، شاهد مشکلات نباشیم.

هاتف فرحناک. کارشناس ارشد شهرسازی. دانشجوی دکتری شهرسازی

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.