تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1395 - 11:46
کد خبر : 12759

ماجرای “شاهزادگان قطری” و “شاهین های شکاری

ماجرای “شاهزادگان قطری” و “شاهین های شکاری

جارستان- همه ساله، همین که فصل سرما در پاکستان از راه می رسد و ‘هوبره’ های کمیاب به زیستگاه زمستانی خود در این کشور کوچ می کنند، تعداد زیادی از اعضای خانواده های سلطنتی کشورهای عرب منطقه از جمله قطر هم به پاکستان می آیند و با شاهین های شکاری، به ‘نگین حیات وحش’ پاکستان

جارستان- همه ساله، همین که فصل سرما در پاکستان از راه می رسد و ‘هوبره’ های کمیاب به زیستگاه زمستانی خود در این کشور کوچ می کنند، تعداد زیادی از اعضای خانواده های سلطنتی کشورهای عرب منطقه از جمله قطر هم به پاکستان می آیند و با شاهین های شکاری، به ‘نگین حیات وحش’ پاکستان می افتند.

شکار هوبره ها در پاکستان توسط شاهزاده های قطری که هرسال موج اعتراض رسانه ها و برخی مسئولان را به دنبال دارد، امسال بیش از سال های پیش موردتوجه رسانه های این کشور قرار گرفته و حتی بدلیل برخی مسائل، تا حدی رنگ و بوی سیاسی بخود گرفته است.
هوبره آسیایی یک پرنده نادر مهاجر به بزرگی مرغ است. هر سال، با آغاز فصل سرما در کشورهای آسیای میانه، هزاران قطعه هوبره از آسیای مرکزی به دشت‌های جنوب پاکستان مهاجرت می‌کنند.
تعداد هوبره‌ها در سال‌های اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و سازمان بین‌المللی حفاظت از حیات وحش، این پرنده را در لیست قرمز قرار داده و جزو پرندگانی اعلام کرده که نسل آنها با خطر انقراض روبرو است. برخی گزارش ها حاکی است که تنها بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار قطعه باشد.
این سازمان بین المللی اعلام کرده شکار همه ساله این پرنده در زیستگاه زمستانی آن در پاکستان، دلیل اصلی کاهش آن است.
پاکستان هرسال به شاهزادگان ثروتمند عرب، جواز شکار می دهد و براساس این جواز، هرشکارچی می تواند تعداد مشخص و محدودی هوبره شکار کند اما این شکارچی ها وقتی با شاهین های تربیت شده خود به دل صحراهای پنجاب، بلوچستان و خیبرپختونخوا در پاکستان می روند، تاجایی که بتوانند، هوبره ها را قتل عام می کنند.
امسال، دولت ایالتی خیبرپختونخوا که توسط حزب ‘تحریک انصاف’ به رهبری ‘عمران خان’، از جمله احزاب مخالف سرسخت حزب حاکم پاکستان اراده می شود، اعلام کرد که اجازه نخواهد داد شاهزادگان قطری در محدوده این ایالت، به شکار هوبره ها بپردازند.
حدود دو هفته پیش نیز، برای نخستین بار، تعدادی افراد مهاجم و ناشناس کاوران خودروهای حامل شکارچیان قطری را در ایالت بلوچستان هدف حمله قرار دادند اما با مداخله تیم محافظ این شاهزادگان، آسیبی به آنها نرسید.
امسال، ورود شاهزادگان قطری به پاکستان، شکلی سیاسی به خود گرفته است و براساس گزارش رسانه های این کشور، این موضو به نوعی، با پرونده اتهامات فساد مالی اسناد پاناما علیه نخست وزیر پاکستان ارتباط دارد.
اخیر برخی شخصیت های قطری اعلام کرده بودند که با توجه به اطلاعاتی که در خصوص فعالیت های اقتصادی خانواده نواز شریف نخست وزیر پاکستان دارند، حاضرند حتی با حضور در دادگاه پاکستان، به نفع نواز شریف درخصوص پرونده اسناد پاناما شهادت دهند.
شاید به همین دلیل است که عمران خان چهره مخالف سیاسی نواز شریف، امسال ورود شکارچیان قطری را به ایالت تحت اداره حزب خود ممنوع کرده است.
از افغانستان نیز گزارش می رسد که تعدادی از شاهزادگان قطری، برای شکار هوبره ها در زیستگاه های زمستانی این پرنده کمیاب در افغانستان، عازم این کشور شده اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.