تاریخ انتشار : جمعه 4 خرداد 1403 - 18:27
کد خبر : 127390

نگاهی به مجموعه داستان «پشتِ فرودگاه»

حاشیه‌نشین‌ها به روایت نویسنده جوان رشتی

حاشیه‌نشین‌ها به روایت نویسنده جوان رشتی
راوی این مجموعه داستان در خانواده‌ای چهارنفری، در کنار پدر، مادر و برادر و دیگر هم‌محلی‌ها از هر قماشی، حسین‌ناطق، سِد‌زرشکی، میتراسیاه، مش‌آقا، گلناز، احمد و... در هر داستان با تبعیض‌ها و تضادهای جامعه نابودشده‌ شهر سر و کار دارد. تضادهایی از جنس جامعه امروزی که گاهی به خشونت تبدیل می‌شود. خشونتی که تاثیرات مخرب آن در فرد و جامعه اطرافش را در داستان لمس می‌کنیم.

اختصاصی جارستان: محمود رضایی، نویسنده‌ جوان رشتی در نخستین کتابش، تحت عنوان پشتِ فرودگاه، چهارده داستانِ به‌هم پیوسته‌ از انتها به ابتدا، بیست و سه‌سالگی تا هفت سالگیِ رسول را روایت کرده است. راوی این مجموعه داستان در خانواده‌ای چهارنفری، در کنار پدر، مادر و برادر و دیگر هم‌محلی‌ها از هر قماشی، حسین‌ناطق، سِد‌زرشکی، میتراسیاه، مش‌آقا، گلناز، احمد و… در هر داستان با تبعیض‌ها و تضادهای جامعه نابودشده‌ شهر سر و کار دارد. تضادهایی از جنس جامعه امروزی که گاهی به خشونت تبدیل می‌شود. خشونتی که تاثیرات مخرب آن در فرد و جامعه اطرافش را در داستان لمس می‌کنیم.

روایت‌های سنین کودکی رسول سرشار از بازی‌های کودکانه و شیطنت‌ است. ماجرا از نگاه کودکانه‌ روایت می‌شود. رسول با بالا رفتن سن و ورودش به دوره‌ نوجوانی، جنس روایتش نیز تغییر می‌کند و وارد مرحله‌ جدیدی می‌شود.

ما در طول چهارده داستان «پشتِ فرودگاه» شاهد تضادها و اختلافات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستیم که به مرور محصول نهایی خود، یعنی ترس، وحشت و در نهایت خشونت را به بطن جامعه تزریق می‌کند و رسول گاه خودآگاه و گاه ناآگاهانه در تلاش برای تغییر وضعیت موجود برمی‌آید.

محله پشت فرودگاه که از نقاط حاشیه‌نشین شهر رشت به حساب می‌آید (محله‌ای با آسمانی ابری، بارانی و غمگین؛ زمینی سنگلاخی، گِلی و خشن؛ خانه‌هایی سنگ بلوکی با بام هایی حلبی و ناودان‌های سوراخ) باید تخریب شود تا فضای سبز فرودگاه بزرگتر وسیع‌تر شود.

شروع داستان با درگیری اهالی محل با ماموران شهرداری است که برای تخریب به محله آمده‌اند و در نهایت مجبور به ترک زندگانی خود در خانه‌های زنگ‌زده و فرسوده با تمام خاطرات خود هستند. این شیوه اعمال قدرت توأم با سرکوب که در داستان «ذکرخیر رسول؛ بیست و سه‌سالگی» شاهد آن هستیم، باعث درگیری و نزاع بین عاملین شهرداری و رسول می‌شود.

حال آنکه در ادامه داستان به محله‌های بالا شهر رشت نظیر گلسار هم می‌رویم که با ساختمان‌های سربه فلک کشیده و خوش‌ساخت که نشانگر توزیع ناعادلانه و ناکارآمد سرمایه در قالب معماری و شهرسازی هستند، مواجه خواهیم‌ شد که در داستان « ذکرخیر رسول؛ بیست و دو‌سالگی» نویسنده با ذکر جزئیات به توصیف این اختلافات و احوالات شخصیت‌های داستان پرداخته‌است.

در داستان «ذکرخیر رسول؛ نوزده سالگی» رسول به‌همراه دوستش برای اجرا نمایش در جشن چهارشنبه‌سوری یک خانواده مفرح به دهکده ساحلی انزلی می‌رود و اینبار شاهد تفاوت‌های سبک زندگی و رفتاری-تربیتی هستیم. با اینکه این موضوع تاحدی سوژه‌ای تکراری در کتاب‌های داستانی و آثار سینمایی به حساب می‌آید و مخاطب این جنس از آثار را به خوبی می‌شناسد، اما این بار نویسنده با زاویه دید خود و اضافه‌کردن اِلمان‌های طنز به متن از تکراری و کسل‌کننده شدن داستان جلوگیری می‌کند و خط داستانی خود را به کمک این المان‌ها به خوبی پیش‌می‌برد تا فضای غمگین و تلخ حاکم بر داستان، وضعیت را تبدیل به مصیبت نکند و مخاطب بتواند به‌راحتی و با فراغ‌بال داستان پیش‌رو را به اتمام برساند.

مجموعه داستان «پشتِ فرودگاه» توسط انتشارات چشمه چاپ و روانه بازار کتاب شده‌است. این مجموعه داستان موفق به کسب رتبه سوم «جشنواره داستان مازندران» شده‌ است. نامزد برترین مجموعه داستان سال از نهمین دوره‌ی جایزه ادبی «هفت اقلیم» و حضور در جمع برگزیدگان دوره اول داوری جایزه ادبی «روایت» از دیگر دستاوردهای مجموعه داستان «پشت فرودگاه» است. محمود رضایی، نویسنده رشتی این مجموعه داستان، متولد ۱۳۷۰ است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.