تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:50
کد خبر : 126073

پیش بینی قیمت دلار در سال جدید

پیش بینی قیمت دلار در سال جدید
در سال‌های گذشته و همراه با افزایش روزافزون تورم، ارزش ریال هم کاهش یافت و مردم برای حفظ قدرت خرید و مراقبت از سرمایه‌شان، به‌دنبال ارزهای کم‌ریسک‌تر خصوصاً دلار رفتند.

جارستان: اختصاصی جارستان | امیر جادوسخن: در سال‌های گذشته و همراه با افزایش روزافزون تورم، ارزش ریال هم کاهش یافت و مردم برای حفظ قدرت خرید و مراقبت از سرمایه‌شان، به‌دنبال ارزهای کم‌ریسک‌تر خصوصاً دلار رفتند.

 

به‌عبارت، بهتر آن‌ها یک ارز خارجی را جایگزین پول ملی کردند تا بتوانند از قدرت خرید خود در برابر تحولات اقتصادی محافظت کنند.

 

در این معادله (نرخ ارز و‌ تورم) یک رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. یعنی تورم مستقیماً روی نرخ ارز اثر می‌گذارد و قیمت ارز هم در افزایش‌ تورم تاثیر‌ مستقیم دارد.

 

سال‌گذشته یعنی سیزده فروردین هزار و چهارصدودو، دلار در‌حدود پنجاه هزار تومان معامله ‌شد. این قیمت در اسفند همان سال با رشد حدود بیست و پنج درصدی به کانال شصت هزارتومان رسید.

 

امروز در تاریخ هشتم فروردین ماه، ارزش هر یک دلار به شصت و دو هزار تومان رسیده‌است. اگر مسائلی مانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال بازگشت ترامپ در سال جدید را در نظر نگیریم، با ملاک قرار دادن همان رشد سال گذشته پیش‌بینی می‌شود که دلار تا پایان سال جاری در حدود ۷۸ هزار تومان معامله شود.

 

حقیقت این است که در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، کیفیت زندگی شهروندان تا حد زیادی به ارزهای مرجع مانند دلار بستگی دارد. فراموش نکنیم که بخش‌ زیادی از معاملات مخصوصا در زمینه تکنولوژی٬ قطعات، ابزارها و مواد اولیه توسط دلار انجام می‌شود و از این حیث کنترل قیمت آن از اهمیتی بالایی برخوردار است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.