تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 9:25
کد خبر : 126018

کدام نماینده گیلان بیشترین غیبت را در مجلس یازدهم داشته است؟

کدام نماینده گیلان بیشترین غیبت را در مجلس یازدهم داشته است؟
در این گزارش به بررسی عملکرد منتخبان مردم استان گیلان در مجلس یازدهم از منظر میزان حضور و غیبت آنها و میزان مشارکت‌شان (رای‌دهی) در صحن علنی مجلس پرداخته‌ایم.

جارستان: استان گیلان از ۱۱ حوزه انتخابیه شامل رشت و خمام، بندرانزلی، آستارا، آستانه اشرفیه، رودسر و املش، تالش، رضوانشهر و ماسال، رودبار، صومعه سرا، شفت و فومن، لاهیجان وسیاهکل و لنگرود، ۱۳ کرسی نمایندگی دارد.

بنابه آمار و اطلاعاتی که در سامانه شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی (shafanama.ir) به ثبت رسیده است، در این گزارش به بررسی عملکرد منتخبان مردم استان گیلان در مجلس یازدهم از منظر میزان حضور و غیبت آنها و میزان مشارکت‌شان (رای‌دهی) در صحن علنی مجلس پرداخته‌ایم.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در صورت حضور در زمان رای‌گیری، موظف به ثبت رای خود (موافق، مخالف و ممتنع) هستند و چنانچه رای خود را اعلام نکنند به عنوان عدم مشارکت برای آنها ثبت خواهد شد.

 

همچنین طبق آمار موجود و ثبت شده در سامانه شفافیت آرا، مجموعا ۳۱۹,۶۴۳ مورد حضور و ۱۰۰,۹۶۴ مورد غیبت، در رای‌گیری‌های صورت گرفته، از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است. با این احتساب هر نماینده به طور میانگین ۴۵۹ مورد عدم حضور داشته است. در ادامه لیست نمایندگان استان از بیشترین مشارکت در رای‌گیری به کمترین و همینطور درصد غیبت آنها در صحن مجلس شورای اسلامی در اینجا آمده است.

 

۵ نماینده دیگر استان که عبارتند از احمد دنیامالی، نماینده انزلی، کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا، مهرداد گودرزوندچگینی، نماینده رودبار، پرویز محمدنژاد قاضی محله، نماینده لنگرود و غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا در سامانه شفافیت آرا حضور پیدا نکردند و به همین آماری از آنها در سامانه به ثبت نرسیده و در جدول پیش رو نیز نامی از آنها آورده نشده است.

 

گفتنی است که از میان نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، سید علی آقازاده‌ از حوزه انتخابیه رشت، پرویز محمدنژاد قاضی محله، نماینده لنگرود، کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا، محسن محمدیاری، نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال، خلیل بهروزی‌فر، نماینده فومن و شفت، رسول فرخی میکال، نماینده لاهیجان و غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا، نتوانستند در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های انتخابیه خود حائز اکثریت آرا شوند و از راهیابی به بهارستان جا ماندند.

 

کشور‌های مختلف نسبت به غیبت نمایندگان مجلس با حساسیت‌های خاص برخورد کرده و از کنار مسئله به راحتی عبور نمی‌کنند.

 

بعنوان مثال پارلمان عراق در اقدامی بی‌سابقه مصوب کرد نمایندگانی که بدون مرخصی رسمی از جلسات پارلمان غیبت می‌کنند، بابت هر روز غیبت باید جریمه یک میلیون دینار عراقی (حدود ۷۰۰ دلار) بپردازند.

 

علی التمیمی، کارشناس مسائل حقوقی در این خصوص بیان داشته بود که «بسیاری از احکام تنبیهی بر اساس قانون مجلس نمایندگان و آئین‌نامه‌های آن در مورد نمایندگان غایب به دلیل تعارفات یا فشار‌های سیاسی اجرا نمی‌شود و اجرا نشدن قوانین باعث غیبت مستمر نمایندگان می‌شود.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.