تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 اسفند 1402 - 11:38
کد خبر : 125659

درنگی بر نتیحه انتخابات رشت و خمام؛

آیا آرای سفید در انتخابات الکترونیک باطله است!؟

آیا آرای سفید در انتخابات الکترونیک باطله است!؟
در مورد تعداد آرای باطله در انتخابات اخیر بحث‌های فراوانی صورت گرفته است و بسیاری مدعی هستند تعدد آرای باطله نشان می‌دهد که باید هویت جدیدی برای آن پیدا کرد و آن را در قالب آرای ماخوذه صحیح به حساب آورد.

جارستان: گروه سیاسی /در مورد تعداد آرای باطله در انتخابات اخیر بحث‌های فراوانی صورت گرفته است و بسیاری مدعی هستند تعدد آرای باطله نشان می‌دهد که باید هویت جدیدی برای آن پیدا کرد و آن را در قالب آرای ماخوذه صحیح به حساب آورد.

در قانون انتخابات چند نوع آرای باطله وجود دارد و از آرای سفید تا آرای ناخوانا و تکراری را شامل می‌شود. با این حال در انتخابات اخیر چهار حوزه به صورت الکترونیک برگزار شد که منظور از آرای باطله همان آرای سفیدی است.

این که آرای سفید انتخابات الکترونیک همان آرای باطله است حقوقدانان باید صحبت نهایی را بکنند، ولی به طور مشخصی این آرا امضا و مهر دارد و نمی‌توان آن را جز آرای باطله انتخابات غیرالکترونیک ارزیابی کرد.

آرای سفید در این انتخابات یعنی من شرکت می‌کنم، ولی به هیچ کاندیدایی اعتقادی ندارم. آیا این آرا صحیح نیست؟

در حوزه انتخابیه رشت و خمام عدم محسوب کردن آرای صحیح منجر به انتخاب احمدی سنگری شده است. در دوره گذشته هم احمدی سنگری بیست درصد آرای کل را به دست نیاورد، ولی آن انتخابات به صورت الکترونیک نبود. ولی حالا ۴۹۵۸ رای وجود دارد که باطله اعلام شده است. در این انتخابات که آرای ناخوانا وجود ندارد، پس چطور می‌توان آرای سفید را باطل اعلام کرد.

حتی اگر شورای نگهبان نتایج آرای رشت و خمام را مورد تایید قرار دهد باید در مورد آرای سفید انتخابات الکترونیک فکری کرد و این نشان دهنده این است که ممکن است قانون‌ باگی داشته باشد که نتیجه صحیح از آن بیرون نیاید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.