تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1402 - 17:53
کد خبر : 125164

آیا مردم رودبار مانع تکمیل باقیمانده آزادراه قزوین_رشت شده‌اند؟

آیا مردم رودبار مانع تکمیل باقیمانده آزادراه قزوین_رشت شده‌اند؟
شاید بتوان گفت تنها معضل باقی مانده در مسیر۱۳۷.۴ کیلومتری آزادراه قزوین رشت که دسترسی به شهرهای واقع در استان گیلان را طی سال‌های اخیر آسان کرده، بخش باقی‌مانده آن به طول ۸ کیلومتر در حد فاصل منجیل تا رودبار است که هم‌چنان بافت شهری دارد و در مواقع اوج ترافیک هم‌چون ایام عید نوروز سبب مشکلات ترافیکی متعدد هم برای اهالی شهر رودبار و هم برای مسافران شده است.

جارستان: شاید بتوان گفت تنها معضل باقی مانده در مسیر۱۳۷.۴ کیلومتری آزادراه قزوین رشت که دسترسی به شهرهای واقع در استان گیلان را طی سال‌های اخیر آسان کرده، بخش باقی‌مانده آن به طول ۸ کیلومتر در حد فاصل منجیل تا رودبار است که هم‌چنان بافت شهری دارد و در مواقع اوج ترافیک هم‌چون ایام عید نوروز سبب مشکلات ترافیکی متعدد هم برای اهالی شهر رودبار و هم برای مسافران شده است.

 

۱۲ سال از آغاز به کار این پروژه می‌گذرد و در طول سال‌های اخیر درخواست‌های متعددی از سوی مردم برای تکمیل این آزادراه به مسئولان داده شده است. در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به منظور تکمیل و بهره‌برداری از فاز نهایی این آزادراه، حد فاصل منجیل تا رودبار، اختصاص داده است.

 

پیش از این، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور وعده آماده شدن این فاز از آزادراه را تا آبان ماه امسال داده بود و گفته بود تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل این پروژه، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر مورد نیاز است.

 

اما با عملی نشدن این وعده در آبان ماه، قرار بر این شد که این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل شود. در حال حاضر که در روزهای پایانی بهمن ماه ۱۴۰۲ هستیم، هنوز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده و گره ترافیکی در مسیر منجیل تا رودبار هم‌چنان پابرجا است.

 

از اهالی رودبار پرسیدیم؛ آیا حقیقت دارد که شما مانع تکمیل این آزادراه شده‌اید؟

در سال‌های اخیر و در خلال صحبت‌های مردم، به خصوص اهالی شهر رودبار دلیل اصلی این اتفاق مخالفت اهالی این شهر با تکمیل آزادراه عنوان شده است. این‌طور می‌گویند که اهالی رودبار به دلیل تکیه اقتصاد شهرشان بر فروش محصول زیتون و مشتقات آن به مسافرانی که از این مسیر عبور می‌کنند، با تکمیل این آزادراه مخالفت می‌کنند. زیرا با یک‌سره شدن مسیر آزادراهی مسافران دیگر از این شهر عبور نمی‌کنند و فروش این محصولات کاهش پیدا می‌کند.

 

به همین دلیل و برای شفاف‌تر شدن موضوع به سراغ چند تن از فروشندگان زیتون در رودبار رفتیم و نظرات آن‌ها را در این‌باره جویا شدیم.

 

مردم رودبار نمی‌توانند جلوی یک طرح ملی را بگیرند

اولین نفر صاحب فروشگاه بزگی است که در آن به فروش انواع زیتون، روغن زیتون، صابون، کلوچه، چای و انواع سوغات شمال می‌پردازد. از او پرسیدیم آیا این موضوع حقیقت دارد که علت اصلی تکمیل نشدن این آزادراه مخالفت اهالی رودبار است یا خیر. او این‌گونه پاسخ داد: “اصلا این‌طور نیست. مگر مردم رودبار چه‌قدر قدرت دارند که جلوی تکمیل پروژه به این عظمت که یک طرح ملی است را بگیرند؟ الان هم دارند اتوبان را کامل می‌کنند و گفتند که تا آخر سال تمام می‌شود. لابد بودجه این ‌کار را در جایی که نباید مصرف کرده‌اند و حالا این را به گردن مردم رودبار می‌اندازند

 

 

 

از او پرسیدم اما به هر حال با تکمیل اتوبان مشتریانی را که دارید از دست خواهید داد و به تبع آن فروش شما خیلی کم خواهد شد. او در جواب به این سوال گفت: “چند وقت پیش اهالی و کسبه رودبار نامه‌ای نوشتند و در آن درخواست کردند که به جای اتوبان کشیدن در دل کوه از کنار رودخانه بکشند، هم مردم قشنگی‌های رودبار را می‌دیدند هم کاسبی مردم خراب نمی‌شد. اما این پیشنهاد عملی نشد.”

 

پول برای تکمیل آزادراه ندارند

در ادامه به سراغ فروشگاه دیگری رفتیم که از مغازه‌های بسیار قدیمی رودبار بود. صاحب این فروشگاه نیز اعتراض مغازه‌داران رودباری را تکذیب کرد و گفت: “به خاطر وضع مالی ضعیف خودشان یا هر ایرادی که من نمی‌دانم، نتوانستند این کار را تمام کنند و گناه را به گردن ما انداختند.”

 

مشتری که در حال خرید زیتون از این مغازه بود به میان بحث آمد و گفت: “من از نور مازندران می‌آیم و همیشه از رودبار خرید می‌کنم. من هم شنیده‌ام که مردم رودبار آنقدر قدرت داشته‌اند که مانع تکمیل ازادراه شده‌اند.”

 

صاحب مغازه که ظاهرا انسان خوشبینی بود با خنده به این مشتری پاسخ داد: “این‌ها شایعه است. اگر اتوبان هم بزنند، خدا بزرگ است و از طریق فرعی‌های متعددی که از اتوبان به رودبار می‌زنند، باز هم مشتری می‌آید.”

 

وعده مسئولین برای تکمیل آزادراه تا پایان سال ۱۴۰۲

در اواسط سال خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفته بود: “آزادراه تهران – شمال، شیراز – اصفهان، رفع گلوگاه قزوین به رشت محدوده منجیل به رودبار، تبریز – مرند و بخشی از آزاد راه مراغه به هشترود ۵ آزاد راهی هستند که تا پایان سال به بهر برداری می‌رسند.”

 

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان نیز در این‌باره گفته بود: “در سفر اول رئیس جمهوری به گیلان مصوب شد که ۳۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر برای باقی مانده پروژه آزادراه رشت- قزوین اختصاص یابد اما تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان و بیش از اعتبار مصوب پرداخت شده است.” حال باید دید آیا این گره کور در میانه یکی از مهم‌ترین آزادراه‌های کشور تا پایان سال باز خواهد شد یا خیر.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.