تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دی 1395 - 17:26
کد خبر : 12410

ژاپنی‌ها برای مرمت “تخت جمشید” به ایران می‌آیند

ژاپنی‌ها برای مرمت “تخت جمشید” به ایران می‌آیند

جارستان-تازه ترین اخبار دریافتی حاکی است که ژاپن قصد دارد در بازسازی و مرمت محوطه تاریخی و جهانی تخت جمشید در استان فارس به ایران کمک کند. بر همین اساس برنامه توکیو این است که شماری از باستان شناسان خود را برای بررسی همکاری با ایران به کشورمان اعزام کند. اثر تاریخی تخت جمشید که

جارستان-تازه ترین اخبار دریافتی حاکی است که ژاپن قصد دارد در بازسازی و مرمت محوطه تاریخی و جهانی تخت جمشید در استان فارس به ایران کمک کند.

بر همین اساس برنامه توکیو این است که شماری از باستان شناسان خود را برای بررسی همکاری با ایران به کشورمان اعزام کند.
اثر تاریخی تخت جمشید که به نوعی بخش هایی از تمدن کهن ایران را به نمایش می گذارد، در سال های گذشته به دلیل تحولات اقلیمی دچار تخریب هایی شده و برخی از آثار قدیمی موجود دارای شکاف ها و خرابی هایی هستند که به مرمت و بازسازی نیاز دارد.
در همین راستا خبرگزاری کیودو گزارش کرده است که باستان شناسانی از ژاپن به همراه شماری محقق به ایران اعزام خواهند شد تا در این خصوص همکاری هایی صورت گیرد.
این گزارش حاکی است که ژاپن به دلیل متخصصان و فنونی که در اختیار دارد، می تواند در زمینه بازسازی، نوسازی و مرمت این آثار تاریخی همکاری خوبی با ایران داشته باشد.
استفاده بی رویه از منابع آب به گفته کارشناسان ژاپنی مزید بر علت شده و باعث شده است تا خرابی های آثار قدیمی تخت جمشید که به سلسله هخامنشیان باز می گردد، تشدید شود و به همین سبب باید برای حراست از این بقایای تاریخی هر چه سریعتر اقداماتی صورت گیرد.
تخت جمشید را یونسکو از سال ۱۹۷۹ میلادی در زمره میراث تاریخی و فرهنگی گنجانده است و این خرابه های قدیمی در شهرستان مرودشت در شمال شرق شیراز واقع است.
به همین خاطر حفظ این آثار به گزارش کیودو برای ایران اهمیت زیادی دارد و باستان شناسایی از کشورمان با گروه ژاپنی در مرمت آن همکاری خواهند کرد.
تخت جمشید از جمله بقایای تاریخی است که همه ساله صدها هزار گردشگر از ژاپن و کشورهای اروپایی از آن بازدید می کنند و فقط در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از یک میلیون گردشگر از آن بازدید کرده اند.
گزارش از تخت جمشید یا «پارسه» به عنوان یکی از شهرهای باستانی ایران نام می برد که طی سالیان پیوسته، پایتخت تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده ‌است.
در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایار شاه و اردشیر اول بنا شده و به اساس اعلام مورخان به مدت حدود ۲۰۰۰ سال آباد بوده‌است.
دولت ژاپن پس از برجام در تلاش بوده است تا همکاری های خود را نه فقط در زمینه های اقتصادی و سیاسی بلکه در عرصه فرهنگی نیز با ایران تقویت کند.
انتظار می رود که سال آینده میلادی شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در راس هیاتی راهی ایران شود که در جریان این سفر چندین توافقنامه مهم همکاری در بخش های فرهنگی، ‌علمی، آموزشی، تجاری و اقتصادی و اجرای طرح های زیربنایی میان دو کشور امضا خواهد شد.
دولت ژاپن حتی برای پیشبرد طرح توسعه منطقه تجاری چابهار نیز ابراز علاقه کرده است و تارنمای «نیکی» از ژاپن گزارش می دهد که این کشور می خواهد در اجرای این طرح با هند هم همکاری داشته باشد.

ایرنا/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.