تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 - 15:39
کد خبر : 121884

انشقاق در جناح راست کشور؛

پروژه یکدست‌سازی قدرت شکست خورد؟

پروژه یکدست‌سازی قدرت شکست خورد؟
شکاف بوجود آمده در میان جریانات و احزاب اصولگرا؛ از جمله رویایی جبهه پایداری با نو اصولگرایان و همینطور جبهه پایداری با اصولگرایان سنتی، بیانگر انتقادات و کشمکش «دولت و مجلس»، «دولت و قوه قضاییه» و «مجلس و قوه قضاییه» است.

جارستان| محمدهادی مرادی: چهار سال از ایده شکل‌گیری یکدست‌سازی قدرت و چیزی بیش از ۲ سال نیز از یکدست‌سازی کامل قدرت و مدیریت در ایران می‌گذرد. این ایده با نیت حذف کامل جناح مقابل و تجمیع قدرت در راستای رشد کشور شکل گرفت؛ اما با بالا گرفتن تضادها، شاید زمان آن رسیده باشد که در اداره امور تجدید نظری شکل گیرد.
شکاف بوجود آمده در میان جریانات و احزاب اصولگرا؛ از جمله رویایی جبهه پایداری با نو اصولگرایان و همینطور جبهه پایداری با اصولگرایان سنتی، بیانگر انتقادات و کشمکش «دولت و مجلس»، «دولت و قوه قضاییه» و «مجلس و قوه قضاییه» است.
این انتقادات و چالش‌های بوجود آمده در قالب رویارویی درگاه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی این ارگان‌ها، خبرگزاری میزان (رسانه دستگاه قضا)، خبرگزاری خانه ملت (رسانه مجلس) و روزنامه ایران (رسانه دولت) ظهور پیدا می‌کند.
چند روز قبل اکانت ایکس (توییتر سابق) فردا نیوز مطلبی با عنوان «دو قطبی سازی به سبک رجانیوز» منتشر کرد. در مطلب سایت  نزدیک به قالیباف آمده است: «سایت رجانیوز که مدعی همراهی با دولت است همچنان با حمله و استفاده از ادبیات نادرست به اختلاف‌افکنی میان روسای قوا مشغول است. ادبیات اخیر این سایت درباره دیدار دانشجویی روسای قوا در روز ۱۶ آذر مصداق دوقطبی‌سازی جعلی است.»
قبل از این نیز اختلاف نظر بر سر لایحه حجاب و عفاف میان این دو قوه اساسی کشور شکل گرفته بود که روز شنبه مرکز رسانه دستگاه قضا کشور پیرامون اظهارات علی بهادری، سخنگوی دولت، اظهار داشت: «رییس قوه قضاییه در مقاطع زمانی مختلف طی سال گذشته و همچنین سال جاری، بار‌ها بر کفایت مجموعه قوانین و مقررات موجود برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی تاکید کرده و در سخنان چندباره رییس عدلیه آمده که دستگاه‌هایی که در این خصوص وظیفه دارند هر یک باید به تکالیف خود عمل کرده و منتظر قانون جدید نمانند، قوه قضاییه نیز در این راستا به موارد ارجاعی به عنوان جرایم ارتکابی رسیدگی خواهد کرد و از این حیث نیازی به انتظار برای تصویب قانون جدید نیست.» این بیانه نیز بر اختلافات این دو قوه دامنه می‌زند.
سایت رجانیوز در واکنش به آزادی دو هفته پیش توماج صالحی نیز به انتقاد قوه قضاییه پرداخت که چرا او را با چنین اتهام‌هایی به قید وثیقه آزاد کرد. پس از انتشار خبری در بستر تلگرام رجانیوز، مدیرعامل خبرگزاری میزان با انتشار مطلبی در شبکه ایکس (توییتر سابق) به پایگاه خبری رجانیوز حمله کرد.
در کنار آزادی رپر ایرانی، سینا استوی، متهم ردیف اول پرونده کریپتولند، که با قرار وثیقه از زندان آزاد شد و با وجود ممنوع الخروج بودن، به صورت غیرقانونی کشور را ترک کرد نیز موضوع بحث و درگیری بین این رسانه بود.

یکدست‌سازی قدرت از کجا شکل گرفت؟

شاید بتوان شروع این پروژه را زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد دانست؛ اما این طرح به شکست انجامید و از دل آن دوران، جریان «جبهه پایداری» شکل گرفت که ریاست شورای مرکزی آن به دست مرتضی آقاتهرانی است.
اصولگرایان پس از شکست در گام اول طرح یکدست‌سازی قدرت، پس از رای دوباره مردم به حسن روحانی، بار دیگر دست به کار شدند و با پایان گرفتن انتخابات سال ۹۶ برخی از چهره‌های جناح راست کشور و لیدرهای جبهه پایداری همچون احمد پناهیان، علی‌اکبر رائفی‌پور و حسن عباسی به بیان و داستان‌پردازی پیرامون مزایای این پروژه پرداختند.
سرانجام سید ابراهیم رئیسی با حمایت جبهه پایداری به منصب ریاست جمهوری کشور دست یافت و محمدباقر قالیباف که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ از «نو اصولگرایی» سخن به میان آورد نیز ریاست قوه مقننه را بر عهده دارد که کمتر از ۹۰ روز به انتخابات دوازدهمین دوره آن باقی مانده است. با این تفاسیر لازم است متولیان امور و همینطور افکار عمومی، متوجه اهمیت تکثر و تنوع در ساختار مدیریتی و نظام تصمیم‌سازی‌ها شوند تا به فکر راه چاره‌ای باشند.
حال باید دید در تقابل ایدئولوژی‌های شکل گرفته مابین «اصولگرایان سنتی»، به سردستگی غلامعلی حدادعادل و «نو اصولگرایان» با جبهه پایداری که پشتوانه رئیسی است، کدام یک حرف خود را بر کرسی می‌نشاند!؟

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.